Teaching and learning in distance education: the use of games as a didactic-pedagogical proposal in the teaching of the administration - a report of experience

Jhony Pereira Moraes

Abstract


This study aims to report a didactic-pedagogical experience in a technical education class in a private school in the city of Canoas, metropolitan region of Porto Alegre / RS, in a class of 54 students of the technical courses of Administration and Logistics in the semi-presence modality (distance courses with a face-to-face meeting per week). The discipline in which the activity occurred is called General Management Theory, in which students should plan and implement games produced from the theories of the Administration learned in the discipline. As a result, it was observed that the proposal was successful, since, besides posing a challenge for the group, it aroused creativity and responsibility, but also instigated even more the understanding of the theories, since the games were also guided by the own students, who had to know how to articulate the theory under their responsibility to colleagues. Going beyond, the different configurations of language and organization used qualified and reaffirmed the importance of the knowledge of the discipline, reducing the pre-activity resistance and converging to the perception of a didactic-pedagogical practice of valuing the student, his knowledge and his contributions for the optimization of face-to-face meetings.


Keywords


Distance education; Games; Teaching; Administration

References


ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (Org). Censo EaD.br: relatório analítico de aprendizagem a distância no Brasil 2015. Curitiba: InterSaberes, 2016.

AZEVÊDO, W. Longe dos olhos, perto do coração: reflexões sobre distância e proximidade na Educação Online. ABED - Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, 2002. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/_brazilian/cartas_editor/documentos/longe_dos_olhos.html

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. 2.ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

BEHAR, P. Competências em educação à distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

BEHAR, Patrícia. Modelos pedagógicos em educação à distância. Porto Alegre: Penso, 2009

COLL, C.; MONEREO, C. (Org). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DUARTE, J. Participação ou tédio na universidade: um modelo crítico versus um modelo dogmático. In: TEODORO, A.; VASCONCELOS, M. L. (orgs.). Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 2 ed. São Paulo: Cortez/Mackenzie, 2005.

FÁVERO, A. A.; MARQUES, M. Aprender e ensinar na universidade: a docência na perspectiva da epistemologia da aprendizagem. IX ANPEDSUL. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. 2012.

MAY, G.; SHORT, D. Gardening in Cyberspace: A Metaphor to Enhance Online Teaching and Learning. Journal of Management Education, v. 27, n. 6, p. 673-693, 2003.

MEDEIROS, M. de O.; SCHIMIGUEL, J. Uma Abordagem para avaliação de jogos educativos: ênfase no ensino fundamental. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2012.

MIRAS, M. Um ponto de partida para a aprendizagem de novos conteúdos: os conhecimentos prévios. In: MIRAS, M. et al. O construtivismo na sala de aula. 6. ed. São Paulo: Ática, 1999.

MORATORI, P. B. Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem. Trabalho de conclusão de disciplina. UFRJ. Rio de Janeiro, 2003.

PIETRUCHINSKI, M. H et al. Os jogos educativos no contexto do SBIE: uma revisão sistemática de Literatura. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2011.

PRADO, M. Articulando saberes e transformando a prática. Série Tecnologia e Currículo – Programa Salto para o Futuro, Novembro, 2001. Disponível em http://www.tvebrasil.com.br/salto. Acesso em: 26 março 2018.

SILVA, I. K. de O.; MORAIS II, M. J. de O. Desenvolvimento de jogos educacionais no apoio do processo de ensino-aprendizagem no ensino fundamental. HOLOS, v. 5, p. 153-164, 2011.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i3.2629

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png