Writing in higher education: an analysis of teaching objects and approaches foreseen in undergraduate courses

Elizabeth Maria da Silva, Juliana Marcelino Silva

Abstract


In this work, which integrates a broader research on the teaching of writing in academic contexts, aims to (1) identify teaching objects foreseen in menus and contents of course plans of subjects directed to the teaching of writing, offered in different courses of a Brazilian federal university, and (2) to identify which approach (es) to writing teaching is (are) underlying the indication of these teaching objects. Methodologically, it is based on the propositions of the interpretative paradigm, being classified as a qualitative, documentary-based research whose corpus consists of 41 course plans of undergraduate courses, taught in varied courses, of the referred institution. The results, based on the methodology of content analysis, point to a diversity of teaching objects contemplated in the analyzed plans. It is anticipated that academic writing will be focused from different dimensions that contemplate from the most microstructural part (cultured norm and normatization) to the most macro-structural part (textuality and discursive genres). The approaches to academic socialization and study skills (LEA; STREET, 1998) seem to be embased the indications of these teaching objects. However, the first approach predominates in the analyzed data, suggesting the professors’ interest in focusing, in writing classes, academic and/or professional discursive genres. Working with these genres can result in familiarizing students with the discourses and practices that circulate in and to the academy. It is concluded that it is fundamental to teach explicitly, in higher education, academic and professional writing, since they are social practices, situated and of continuous learning.


Keywords


Course plans; Menus; Contents; Teaching objects; Approaches to teaching writing

References


BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução Maria Emsantina Galvão G. Pereira. Revisão da tradução Marina Appenzellerl. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997 [1952-1953].

BARDIN, F. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002 [1977].

BELOTI, A. A formação teórica, metodológica e prática dos conceitos de revisão e reescrita o PIBID de língua portuguesa. 2016. 250 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.

COSTA VAL, M da G. Redação e textualidade. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DELL’ISOLA, R. L. P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

FÁVERO, Leonor Lopes. Coesão e coerência textuais. São Paulo: Ática, 2003.

FERNÁNDEZ, G. M. E.; CARLINO, P. En qué se diferencian las practices de lecture y escritura de la Universidad y las de la escuela secundaria? Lectura y Vida, Buenos Aires, v 31, n. 3, p.6-19, Sept. 2010. Disponível em: https://www.aacademica.org/paula.carlino/216. Acesso em: 10 jul. 2019.

FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrônico, n. Especial, p. 357-369, 2011. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/%20abralin/article/viewFile/32436/20585. Acesso em: 10 jul. 2019.

FIAD, R. S. Reescrita, Dialogismo e Etnografia. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 13, n. 3, p. 463-480, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ld/v13n3/02.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.

FIAD, R. S. Algumas considerações sobre os letramentos acadêmicos no contexto brasileiro. Pensares em Revista, São Gonçalo, v. 6, p. 23-34, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/18424. Acesso em: 10 jul. 2019.

FIAD, R. S. (org.). Letramentos Acadêmicos: contextos, práticas e percepções. São Paulo: Pedro& João Editores, 2016. 357p.

FIAD, R. S. Pesquisa e ensino de escrita: letramento acadêmico e etnografia. Revista do GEL, v. 14, n. 3, p. 86-99, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323312919_Pesquisa_e_ensino_de_escrita_letramento_academico_e_etnografia. Acesso em: 10 jul. 2019.

FERREIRA, M. M; LOUSADA, E. G. Ações do laboratório de letramento acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro v. 69, n. 3, p. 125-140, Florianópolis, set/dez 2016.

FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. Tese (Doutorado em Educação). 2007, 341f – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2007.

FISCHER, A. Sentidos situados em eventos de letramento na esfera acadêmica. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, Rio Grande do Sul, v. 35, n. 2, maio-agosto, p. 215-228, 2010. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacao. Acesso em: 14 set. 2017.

FISHER, A.; DIONÍSIO, M. de L. Perspectivas sobre letramentos (s) no ensino superior: objetos de estudo em pesquisas acadêmicas. Atos de pesquisa em educação, v. 6, n. 1, p. 79-93, jan/abr. 2011. Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/2349. Acesso em: 08 out. 2018.

KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2015. 173p.

KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de investigaciones UNAD, Bogotá - Colombia No, v. 14, n. 2, p. 55-73, jul./dez. 2015. Disponível em: http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-de-investigaciones-unad/article/viewFile/1455/1771. Acesso em: 18 nov. 2018.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student Writing in higher education: an a academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, Jun. 1998. Disponível em: https://www.kent.ac.uk/teaching/documents/qualifications/studwritinginhe.pdf. Acesso em: 08 out. 2018.

LEA, M. R.; STREET, B. V. The ‘academic literacies’ model: Theory and applications. Theory into Practice, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/47343136_The_Academic_Literacies_Model_Theory_and_Applications. Acesso em: 10 jul. 2019.

LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Filologia e Linguística Portuguesa. Tradução Fabiana Cristina Komesu e Adriana Fischer. São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v16i2p477-493. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/flp/article/view/79407. Acesso em: 08 out. 2018.

LINO DE ARAÚJO, D. Objeto de Ensino: revisão sistemática e proposição de conceito In: SIMÕES, D. M. P. & FIGUEREDO, F. J. Q. (org.) Metodologias em/de Linguística Aplicada para ensino aprendizagem de línguas.1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 221-246.

LOUSADA, E. G.; MUNIZ-OLIVEIRA, S.; BARRICELLI, E. Gêneros textuais em foco: instrumentos para o desenvolvimento de alunos e professores. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 627-640, mai-ago 2011. Disponível em: https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/1323/868. Acesso em: Acesso em: 09 fev. 2019.

MALTA, S. C. L. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e mudança. Espaço do currículo, v.6, n.2, p.340-354, mai-ago 2013. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/3732/9757. Acesso em: Acesso em: 14 fev. 2019.

MARCUSCHI, L. A. Linguística textual: o que é e como se faz. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 1-13, 1999. Disponível em: http://pesquisaemeducacaoufrgs.pbworks.com/w/file/fetch/60815562/Analise%20de%20conte%C3%BAdo.pdf. Acesso em: 26 dez. 2018.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. p. 69-94.

SILVA, E. M. da. Um estudo de caso da escolarização de textos lidos e produzidos em contexto acadêmico. 2017. 191 f. Tese (Doutorado em Educação e Linguagem) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2017. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/BUOSAU8K68/tese_de_doutorado___elizabeth_silva___fae_ufmg_2017.pdf?sequence=1. Acesso em: 12 mar. 2020.

SILVA, E. M. da. Ensino da ABNT: uma proposta executada em uma universidade brasileira. Revista Prática Docente, Mato Grosso, v. 4, n. 1, p. 154-165, jan./jun. 2019.

STREET, B. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, Marildes; CARVALHO, Gilcinei Teodoro (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. p. 33-53.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

TRAVAGLIA, L. C.; KOCH, I. G. V. Texto e coerência. 1a. ed. São Paulo: Cortez, 1989. v. 1. 110 p. 13. ed. 2011.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2019.v5i1.3420

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png