Case study on the use of Bloom’s taxonomy applied to virtual tools in higher education

Renata Miliani Martinez, Edgard Robles Tardelli

Abstract


The new generations who begin their studies in higher education make it necessary to update the teaching-learning methodologies. There are still differences between the expectations of teachers and students, which is often motivated by not clarifying the objectives of each discipline. In addition to the lack of clarity in the objectives, the evaluation and performance monitoring resources are little explored by face-to-face courses, despite the tools available for distance learning courses. In order to maximize students’ autonomy in their teaching-learning process, this paper proposed the development and implementation of the objectives of the Bioengineering course for Chemical Engineering through the Bloom’s taxonomy, as well as the availability of materials and virtual questionnaires for the students. The students were receptive with the use of the virtual tools and objectives, bringing positive results to this teaching methodology. New work with larger student groups can bring statistically relevant performance results.


Keywords


Bloom’s taxonomy; Teaching; Learning; Andragogy

References


ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. R. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revison of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Nova York: Addison Wesley Longman, p. 336, 2001.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BLOOM, B. S.; ENGLEHART, M. D.; FURST, E. J.; HILL, W. H.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, p. 262, v. 1, 1956.

BOX, G. E. P.; HUNTER, S.; HUNTER, W. G. Statistics for experiments: Design, innovation and discovery. 2. edição. New Jersey: Wiley-Interscience, 639 p., 2005.

CAVALCANTI, R. A. de; GAYO M. A. F. S. da. Andragogia na educação universitária. Revista Conceitos, n. 44, p. 44-51, 2004-2005.

DE AQUINO, C. T. E. Como aprender: Andragogia e as habilidades de aprendizagem. São Paulo: Pearson, 2008.

FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento ata definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.

FLEMING, N. D. Teaching and learning styles: VARK strategies. Christchurch, New Zealand: N. D. Fleming, 2001.

FRY, H., KETTERIDGE, S., MARSHALL, S. A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education. Terceira edição, Nova Iorque: Routledge, 2009.

GIL, Antônio C. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

LUCARELLI, E. Pedagogia universitária e inovação. In: CUNHA, M. I. (Org.). Reflexão e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007.

MAIA, C.; MATTAR, J. A. N. ABC da EAD – a educação à distância hoje. São Paulo: Pearson, 2008.

MEC (Ministério de Educação e Cultura) – Parecer CNE/CES n°197/2007, aprovado em 13 de setembro de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/pces197_07.pdf. Acesso em: 02 mai. 17.

MARTINS, J. S. Situações práticas de ensino e aprendizagem significativa. Campinas: Autores Associados, 2009.

MORAN, J. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 12, p. 13-21, 2004.

PACHANE, G. G.; PEREIRA, E. M. A importância da formação didático-pedagógica e a construção de um novo perfil para os docentes universitários. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 3, n. 1, 2004.

ROCHA, E. F. Os dez pressupostos andragógicos da aprendizagem do adulto: um olhar diferenciado na educação do adulto. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/os_10_pressupostos_andragogicos_ENILTON.pdf. Acesso em: 14 jun. 2017.

ROCHA, E. F. Avaliação na EaD: estamos preparados para avaliar? Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/Avaliacao_na_EaD_Enilton_Rocha.pdf. Acesso em: 15 jun. 2017.

ROQUE, G. O.; PEDROSA, S. M.; CAMPOS, G. H. Ferramentas 2.0 e formação de professores: desenvolvendo competências. Manaus: ABED, 2011.

SCHMITT, C. S.; DOMINGUES, M. J. C. S. Estilos de aprendizagem: um estudo comparativo. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2, p. 361-385, jul. 2016.

VANZELLA, R. D. Métodos de ensino aprendizado do direito: experiências docentes. São Paulo: Saraiva, 2007.

VAUGHAN, C. A. Identifying course goals: domains and levels of learning. Teaching Sociology, v. 7, n. 3, p. 265-279, 1980.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i2.2386

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png