A profile of researchers in education with productivity grants from Brazil’s National Council for Technological and Scientific Development (CNPq)

Anderson Cleiton Fernandes Leite, Ivan Rocha Neto

Abstract


The present work aimed at analyzing researchers profile in education with productivity grants from Brazil’s National Council for Technological and Scientific Development (CNPq). The following variables were considered: grant category/level of the grant, sex, higher education institution (HEI), and fields of expertise. The analyzed data shows that researches funded with scientific productivity grants are comprised of 63.34% females and 87% of them come from southeastern region (58%) and southern region (29%) institutions. Sub area and field of expertise distribution is also sharply concentrated: from 7 existing sub areas, 3 of them hold 82.3% of current researches.


Keywords


Productivity grants; CNPq; Education; Profile of researchers

References


BACHELARD, G. Le nouvel esprit scientifique. Paris: PUF, 1975.

BELO, R. P.; CAMINO, L. Trabalho e gênero: elaborações discursivas sobre os papéis profissionais. Cad. psicol. soc. trab., v. 15, n. 2, p. 271-286, 2012. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-37172012000200009&lng=pt&nrm=iso >. Acesso em: 15 ago. 2016.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS (CGEE). Mestres e Doutores 2015 - Estudos da demografia da base técnico-científica brasileira, 2016. Disponível em: < https://www.cgee.org.br/web/rhcti/mestres-e-doutores-2015 >. Acesso em: 15 ago. 2016.

CERVO, A; L.; BERVIAN, P.; SILVA, R. Metodologia Científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

CONRADI, C. C. N.; CARLI, M. L. Gênero educação e mercado de trabalho. In: PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação (Org.). O professor PDE e os desafios da Escola Pública Paranaense. Curitiba: SEED/PR, 2011.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Instrução de Serviço 004/2003: Bolsa de Produtividade em Pesquisa, 2003. Disponível em: < http://cnpq.br/view//journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/71276 >. Acesso em: 9 ago. 2016.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Resolução Normativa 002/2015: Comitês de Assessoramento, Comitês Temáticos, Núcleos de Assessores em Tecnologia e Inovação, Núcleo de Assessores para Cooperação Internacional e Consultoria Ad Hoc, 2015a. Disponível em: < http://cnpq.br/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/2409490 >. Acesso em: 9 ago. 2016.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Resolução Normativa 028/2015: Bolsas individuais no país. 2015b. Disponível em: < http://cnpq.br/view/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/2958271 >. Acesso em: 9 ago. 2016.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Estatísticas e Indicadores: Séries Históricas até 2014, 2015c. Disponível em: < http://cnpq.br/series-historicas/ >. Acesso em: 9 ago. 2016.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPQ). Membros dos Comitês, 2016. Disponível em: < http://cnpq.br/membros-dos-comites#membros >. Acesso em: 18 ago. 2016.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. L’anti-Oedipe. Capitalisme et Schizophrénie. Paris: Editions de Minuit, 1972.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996.

DESCARTES, R. Princípios da Filosofia. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2003.

DURAND, G. Multidisciplinarités et heuristique. In: PORTELLA, E. (Org.). Entre savoirs: l’interdisciplinarité en actes: enjeux, obstacles, résultats. Toulouse: Érès: Unesco, 1991. p. 35-48.

FONSECA, M. L. M. A institucionalização da pesquisa científica brasileira: os primeiros anos de atuação do Conselho Nacional de Pesquisas (CNPq). Parcerias Estratégicas, v. 18, n. 36, p. 253-268, 2015.

GOFFMAN, E. Estigma: la identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1993.

HEY, A. P.; CATANI, A. M. Produção de doutores área de humanidades: excesso ou má distribuição? Revista ADUSP, v. 43, p. 56-58, 2008.

LATOUR, B. Jamais fomos modernos. São Paulo: Editora 34, 2013.

LEITE LOPES, J. Ciência e desenvolvimento. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1964.

LEONE, E. T.; BALTAR, P. Diferenças de rendimento do trabalho de homens e mulheres com educação superior nas metrópoles. Rev. bras. estud. popul., v. 23, n. 2, p. 355-367, 2006. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-30982006000200010&lng=en&nrm=iso >. Acesso em: 28 out. 2017.

MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO (MCTI). Regimento Interno do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq: Portaria 816, de 17 dez. 2002, 2002. Disponível em: < http://cnpq.br/regimento-interno-po-816/ >. Acesso em: 09 ago. 2016.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2005.

OLIVEIRA, D. C.; RAMOS, F. R. S.; BARROS, A. L. B. L.; NÓRBEGA, M. M. L. Classificação das áreas de conhecimento do CNPq e o campo da Enfermagem: possibilidades e limites. Rev. bras. enferm., v. 66, p. 60-65, 2013, Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000700008&lng=en&nrm=iso >. Acesso em: 9 ago. 2016.

POLANYI, M. Personal knowledge: towards a post-critical philosophy. Chicago: University of Chicago Press, 1974.

SEVERINO, E. A filosofia moderna. Lisboa: Edições 70, 1984.

SOBRAL, F.; ALMEIDA, M.; CAIXETA, M. As lideranças científicas. Ciências & Cognição, v. 13, p. 179-191, 2008.

TRIGUEIRO, M. A formação de cientistas: necessidades e soluções. In: BAUMGARTEN, M. (Org.) A era do conhecimento: Matrix ou Ágora? Porto Alegre: Ed. Universidade / UFRGS; Brasília: Ed. UnB, 2001.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i4.2350

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png