Ethnic-racial relations in the perspective of the health of the black population in the medical course: curricular analysis

Maria Cristina da Conceição, Jorge Luís de Souza Riscado, Rosana Quintella Brandão Vilela

Abstract


This study aims to verify the presence of ethnic-racial themes in the Medical Graduation Course of a public institution in Alagoas, investigating approaches on Ethnic-Racial Relations and Health of the Black Population in the Pedagogical Project and in the contents of the curricular matrix. Qualitative, exploratory and documentary methodology, supported by the recommendations of the Curricular Guidelines for Ethnic-Racial Relations, the Integral Health Policy of the Black Population and the Curriculum Guidelines for the Medicine Course. An instrumental matrix was elaborated to organize the data, from the eligible categories: Explicitation of Ethnic-Racial Relations and the Health of the Black Population in the Foundations and Justifications for the Medical Formation; Afro-Brazilian ethno-racial aspects in the Goals; Skills and Skills; Ethnic-Racial Relations in Organization and Content, which is divided into seven subcategories. The data were interpreted from the perspective of content analysis. The results showed a silencing about Ethnic-Racial relations in the structure of the Pedagogical Project regarding the fundamentals and justifications, as well as in the objectives and competencies for medical training. In the content approaches, specific citations were found on the nosologies considered prevalent in the black population, such as sickle-cell disease, diabetes mellitus, glaucoma and arterial hypertension, for the other subjects there were no elements that explicitly considered the ethnic-racial bias linked to Black population in the menus and plans of compulsory subjects of graduation. In the organization of the course and in the curriculum matrix, potential aspects were identified, making it possible to integrate this theme in all the formative axes of the course in a transversal way.


Keywords


Curriculum. Ethnicity; Health of the Black Population; Medical Education

References


BARBOSA, Leonardo et al. Racismo institucional e as oportunidades acadêmicas nas IFES. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 3, n. 3, p. 80-99, 2017.

BATISTA, Karina Barros Calife; GONCALVES, Otília Simões Janeiro. Formação dos profissionais de saúde para o SUS: significado e cuidado. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 884-899, Dec. 2011.

BRASIL, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Censo Demográfico. Resultados do universo. Agregados por setores censitários IBGE. 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília/DF: Senado Federal; 1988.

BRASIL. Índice de vulnerabilidade Juvenil à Violência 2017 - Desigualdade Racial - Municípios com mais de 100 mil habitantes. SNJ/PR. São Paulo, 2017.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde 2013: percepção do estado de saúde, estilos de vida e doenças crônicas: Brasil, grandes regiões e unidades da federação. IBGE. Rio de Janeiro, 2014.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Síntese de Indicadores Sociais – Uma análise das condições de vida da população brasileira. IBGE. Rio de Janeiro, 2013.

BRASIL. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Situação social da população negra por estado. IPEA, 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Manual de doenças mais importantes, por razões étnicas, na população Brasileira afro-descendente. Brasília/DF. MS, 2001.

BRASIL. Parecer nº 03/2004 de 10 de março de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. MEC/CNE. Brasília/DF.

BRASIL. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Etnico-raciais e para o Ensino de História E Cultura Afro brasileira e Africana. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão: MEC/SECADI, 2013.

BRASIL. Política Nacional de Saúde Integral da População Negra: uma política do SUS. 2 ed. Brasília/DF. Ministério da Saúde, 2013.

BRASIL. Portaria 992/2009 de 13 de maio de 2009. Institui a Política Nacional de Saúde Integral da População Negra. Ministério da Saúde - MS/GM Brasília/DF.

BRASIL. Racismo como determinante social em saúde. SEPPIR/PR. Brasília/DF, 2011.

BRASIL. Resolução no 01 de 17 de junho 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. MEC/CNE/CP.

BRASIL. Resolução nº 03 de 03 de junho 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. MEC/CNE/CES.

DOS SANTOS, Wilton Silva. Organização curricular baseada em competência na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 86-92, 2011.

FIGUEIRÓ, Alessandra Varinia Matte; RIBEIRO, Rosa Lúcia Rocha. Vivência do preconceito racial e de classe na doença falciforme. Saúde e Sociedade, v. 26, n. 1, p. 88-99, 2017.

GOMES, Andréia Patrícia et al. Transformação da educação médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem. Rev bras educ méd, v. 35, n. 4, p. 557-66, 2011.

GOMES, Marta Quintanilha. A construção de projetos pedagógicos na formação de profissionais da saúde. IJHE-Interdisciplinary Journal of Health Education, v. 1, n. 1, 2016.

HENRIQUES CAMELO, Silvia Helena; SAPORITI ANGERAMI, Emília Luigi. Competência profissional: a construção de conceitos, estratégias desenvolvidas pelos serviços de saúde e implicações para a enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, v. 22, n. 2, 2013.

LAGUARDIA, Josué. No fio da navalha: anemia falciforme, raça e as implicações no cuidado à saúde. Revista Estudos Feministas, v. 14, n. 1, 2006.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli EDA. Pesquisa em educação:

abordagens qualitativas. 1986.

MONTEIRO, Rosana Batista. Educação permanente em saúde e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das relações étnico-raciais e para ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Saúde e Sociedade, v. 25, n. 3, p. 524-534, 2016.

MONTEIRO, Simone; MAIO, Marcos Chor. Etnicidade, raça e saúde no Brasil: questões e desafios. Críticas e atuantes: ciências sociais e saúde na América Latina. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, p. 473-485, 2005.

MUNANGA, Kabengele. Negritude-usos e sentidos. Coleção cultura negra e identidades. Autentica, 2015.

NASCIMENTO, Elisa Larkin. O sortilégio da cor: identidade, raça e gênero no Brasil. Selo Negro, 2003.

OLIVEIRA, Fátima. Saúde da População Negra. Organização Pan-Americana da Saúde. 1ed. Brasília, 2002.

PEREIRA, Ingrid; LAGES, Itamar. Diretrizes curriculares para a formação de profissionais de saúde: competências ou práxis?. Trabalho, educação e saúde, v. 11, n. 2, p. 319-338, 2013.

SOARES FILHO, A. M. O recorte étnico-racial nos Sistemas de Informações em Saúde do Brasil: potencialidades para a tomada de decisão. In: BATISTA, Luís Eduardo; WERNECK, Jurema; LOPES, Fernanda (Orgs.). Saúde da população negra. ABPN-Associação Brasileira de Pesquisadores Negros, 2012.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Faculdade de Medicina. Projeto Pedagógico do Curso, 2013.

VAN DEURSEN VARGA, István; CARDOSO, Raimundo Luís Silva. Controle da hipertensão arterial sistêmica na população negra no Maranhão: problemas e desafios. Saúde e Sociedade, v. 25, n. 3, p. 664-671, 2016.

VOLOCHKO, Anna; VIDAL, Natália de Paula. Desigualdades raciais na saúde: mortalidade nas regiões de saúde paulistas, 2005. BIS. Boletim do Instituto de Saúde (Impresso), v. 12, n. 2, p. 143-153, 2010.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i3.2606

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png