The relationship between schooling and poverty: an analysis of policies for democratization of access to higher education in Brazil

Cassiana Ferreira Simões, Shirlena Campos de Souza Amaral

Abstract


The present article intends to analyze the democratization of access to Higher Education in Brazil as a mechanism for social inclusion of minorities and overcoming poverty. This perspective is born in a neoliberal context in which poverty is related to the absence of formal education and, consequently, professional qualification as a mainspring for access to work and income. As a methodological criterion, the study was carried out from bibliographical sources, where the concepts of poverty as well as the meritocratic logic as opposed to equal opportunities are discussed, as far as politics of democratization of access to higher education after the 1990s To this end, it will be based on John Rawls and his principle of equitable equality of opportunities and will complement the work with the analysis of available data, in the IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics), MEC (Ministry of Education and Culture) and INEP (National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira), where from then on the public that has access to Higher Education will be delimited, as well as the relationship between poverty and schooling. In view of the results, the study will also be based on the discussion of public x private and non-state public duality, since the expansion of private higher education to the detriment of the public has been paramount. It is concluded, however, that despite this dichotomy, the so-called democratization of higher education, has provided low-income population access to higher education, with a clear impact on the level of education of this public.


Keywords


Poverty; Access to Higher Education; Social Inclusion

References


ANDIFES. Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais Brasileiras. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis (FONAPRACE). Brasília, 2011.

AMARAL, Shirlena C. de S.; MELLO, Marcelo P. Políticas Públicas de Acesso ao Ensino Superior: analisando a política de cotas e a utilização do ENEM/SISU na UENF. Setembro, 2012. Disponível em: www.aninter.com.br. Acesso em: 27 jun. 2016.

BARROS, Ricardo Paes de, et al. Evolução recente da pobreza e da desigualdade no Brasil. In: CASTRO, Jorge Abrahão, et al. Situação Social brasileira, monitoramento das condições de vida. Ed. IPEA, Brasília, 2011.

BARROSO, João. Autonomia nas escolas: entre o público e o privado. In: PERONI, Vera (org.) Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Liber Livro, 2013. p. 308-326.

BRASIL. Decreto 6.096/2007. Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI.

BRASIL. Lei 11.096/2005. Institui o Programa Universidade para Todos- PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; Altera a Lei n. 10.891, de 9 de julho de 2004.

BRASIL. Lei 10.260/2001. Dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao estudante do Ensino Superior- FIES.

BRASIL. Decreto 7.234/2010. Programa Nacional de Assistência Estudantil, 19/07/2010.

BRASIL. Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio.

BRASIL. Portaria Normativa nº 18, DE 11 de Outubro de 2012. Dispõe sobre a implementação das reservas de vagas em instituições federais de ensino de que tratam a Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012, e o Decreto no 7.824, de 11 de outubro de 2012.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. PROUNI. Disponível em www.portal.mec.gov.br. Acesso em: 15 set. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. FIES. Disponível em www.portal.mec.gov.br. Acesso em: 15 set. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Análise da expansão das universidades federais. Disponível em www.portal.mec.gov.br. Acesso em: 15 set. 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse da Educação Superior 2014. Disponível em: https://www.inep.gov.br. Acesso em: 05 nov. 2017.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística: www.ibge.gov.br.

CAPARRÓS, Martin. A fome. Ed. Bertrand. Rio de Janeiro, 2016. p. 9-81.

GOMES, Joaquim Benedito Barbosa. Ação afirmativa e princípio constitucional da igualdade (O direito como instrumento de transformação social. A experiência dos EUA). Rio de Janeiro/ São Paulo: Renovar, 2001. p. 4-60.

GOMES, Joaquim Benedito Barbosa. J. B. A recepção do instituto da ação afirmativa pelo direito constitucional brasileiro. Disponível em: http://adami.adv.br/artigos/19.pdf. Acesso em: 12 ago. 2014. p. 1-27.

GIDDENS, A. A terceira via e seus críticos. Tradução de Ryta Vinagre. Rio de Janeiro: Record, 2001.

HOFFMAN, Rodolfo. Mensuração da desigualdade e da pobreza no Brasil. In: HENRIQUES, Ricardo. Desigualdade e pobreza no Brasil, Rio de Janeiro. Ed. IPEA, 2000.

KALAM, Roberto Jorge Abou. Orientações centrais das políticas educacionais e seus impactos sobre a administração dos recursos financeiros da escola. In: RODRIGUES, Rubens Luiz (org.) Educação Escolar no século XXI. Juiz de Fora, MG: Editora UFJF, 2013. p. 175-204.

LIMA, Kátia. Expansão da educação superior brasileira na primeira década do novo século. In: PEREIRA, Larissa D. & ALMEIDA, Ney Luiz T de. 2ª ed - Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2013.

LIMA, Kátia. K. Contra-reforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.

MAIO, M.C; SANTOS, R.V. Políticas de Cotas Raciais, os “olhos da sociedade” e os usos da antropologia: o caso do vestibular da Universidade de Brasília (UNB). Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, p. 181-214, jan-jun 2005.

MANCEBO, Deise; SILVA JUNIOR, João dos Reis; SCHUGURENSKY, Daniel. A educação superior no Brasil diante da mundialização do capital. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 0, p. 205-225. Outubro-Dezembro de 2016.

MARSHALL, T.H. Cidadania, Classe Social e Status. Ed. Zahar. Rio de Janeiro, 1967.

MOEHLECKE, S. Ação afirmativa: história e debates no Brasil.Caderno de Pesquisa, São Paulo, nº 17, p. 197-217, 2002. Disponível em http://www.scielo/ br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100. Acesso em: jun. 2012.

MOLLAT, Michel. A modo de introducción, encontro com los pobres:

seres desconocidos y ambíguos. In: MOLLAT, Michel. Pobres, humildes y miserables em la Edad Media. Ed. Fondo de Cultura Económica, México, 1978.

NEVES, Clarissa E. Baetá. Ensino Superior no Brasil: expansão diversificação e inclusão. Apresentação no Congresso de 2012 da LASA (Associação de Estudos Latino Americanos) em São Francisco, Califórnia, maio 2012. Disponível em: www.ufrgs.br/geu/Artigos%202012/Clarissa%20Baeta%20Neves.pdf. Acesso em: 05 jul. 2016.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Das políticas de governo à política de

estado: Reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. In: Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 115, p. 323-337, abr.-jun. 2011. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br.

PARKIN, Frankin. Estratificação Social. In: BOTTOMORE, Tom; NISBET, Robert. História da Análise Sociológica. Rio de Janeiro. Ed. Zahar, 1980.

RAWLS, J. Justiça como Equidade: uma reformulação. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

RIBEIRO, Carlos C.; CENEVIVA, Ricardo; BRITO, Murillo M.. A de.

Estratificação educacional entre jovens no Brasil: 1960 a 2010. In:

ARRETCHE, Marta (org.). Trajetórias das desigualdades: como o Brasil

mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Ed. UNESP/CEM, 2015. p. 79-162.

ROCHA, Selma. Educação de qualidade e democrática: um direito de todos. In: FONSECA, A.; FAGNANI, E. (org.). Políticas sociais, cidadania e desenvolvimento: Educação, Seguridade Social, Pobreza, Política Urbana e demografia. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, (Vol.2), 2013. p. 29-63.

SANDEL, Michael J. A questão da equidade/Jhon Rawls. In: Justiça - o

que é fazer a coisa certa. Rio de Janeiro. Ed. Civilização Brasileira, 2015.

SANTOS, Adilson Pereira dos. Os reflexos de Durban em Ouro Preto na UFOP. LAZARO, André (org). Coleção Estudos Afirmativos, v.5.- Rio de Janeiro: FLACSO, GEA; UERJ; LPP, 2015. 120p.

SENKEVICS, Adriano Souza. Cor ou raça nas instituições federais de ensino superior: explorando propostas para o monitoramento da Lei de Cotas. Série Documental. Inep. Brasília, 2017.

SILVÉRIO, Valter R. Ação afirmativa e combate ao racismo institucional no Brasil. In: Cadernos de Pesquisa, nº 117, p. 219-246, nov. 2002.

SIMMEL, Georg. El Pobre. Ed. Sequitur. Madrid, 2014.

SCHWARTZMAN, Simon. Educação: a nova geração de reformas. In: GIAMBIAGI, F.; REIS, J. G.; URANI, A. Reformas no Brasil: Balanço e Agenda, Rio de Janeiro, Ed. Nova Fronteira, 2004, p. 481-504.

SOWELL, Thomas. Ação afirmativa ao redor do mundo: um estudo empírico. Trad. BRIZIDA, Joubert de Oliveira. Rio de Janeiro: Univer Cidade, 2004.

SOUKI, Lea Guimarães. A atualidade de T.H Marshall no estudo da cidadania no Brasil. Civitas, Porto Alegre, v. 6, n. 1, jan.-jun. 2006.

TOWENSEND, Peter. In: BOTTOMORE, Tom; OUTHWAITE, William, et al. Dicionário do Pensamento Social do Século XX. Ed. Zahar editor, 1996. p. 578-580.

YASBECK, Maria Carmelita. Classes Subalternas e Assistência Social. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1996.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i2.2392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png