Impact of photographic atlas of anatomy on the performance and autonomy of the medical student

João Pedro Vaz de Lima, Renann Cabanêz de Castro Souza, Giovanna Zambon Diniz, Jorge Reis Cupertino Filho, Vivian de Oliveira Sousa Corrêa

Abstract


The guidelines in medical education value the dynamics in teaching-learning practices, based on the active search for knowledge by the student. In basic education, the student generally does not occupy this posture, so developing ways for them to have more autonomy at the university is essential. Human Anatomy, one of the introductory disciplines in medical school, can provide experiences where the student is a protagonist in the construction of knowledge. We aim to evaluate, with applications of the university’s authorial atlas, the performance and development of students’ active posture. Its making involved photography, editing and image review of anatomical pieces. Tests were carried out with medical students: the first one, without access to the atlas; and a second, with equivalent questions in difficulty and in the same location, carried out after a study with the reference (control) and project atlases. The impact of this material was assessed by scoring these tests and by a subjective analysis in the perception questionnaire. With the participation of 27 students, it was observed an evolution rate of 33% for questions related to the control atlas and 106% for those related to the authorial atlas (p <0.0001). In the questionnaire, they rated the help of the authorial atlas in finding the structures as 4.7 on the Likert Scale and 4.51 regarding the use of this atlas in facilitating self-guided study. The work showed that students improve performance during studies using the atlas, revealing the importance of this tool as a collaborator for a better learning experience and pointing out the need to explore teaching methodologies that provide student autonomy.


Keywords


Anatomia; Aprendizagem; Atlas; Educação Médica; Ensino

References


BARNHART, R. K. The Barnhart dictionary of etymology. HW Wilson Co, 1988. 0824207459.

BASTOS, L. A. d. M.; PROENÇA, M. A. A prática anatômica e a formação médica. Revista Panamericana de Salud Pública, 7, p. 395-402, 2000.

BERNARDES, A. J. d. S. Anatomia e Cirurgia. Revista Portuguesa de Cirurgia, n. 34, p. 5-6, 2015.

BOLLELA, V. R.; SENGER, M. H.; TOURINHO, F. S. V.; AMARAL, E. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirao Preto Online), 47, n. 3, p. 293-300, 2014.

BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA, J. C. B. Aprendizaje Basado en Problemas: un método de enseñanza-aprendizaje y sus prácticas educativa. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 22, n. 83, p. 263-294, 2014.

CAETANO, C.; LUEDKE, R.; ANTONELLO, I. C. F. The Importance of Identifying Learning Styles in Medical Education. Revista Brasileira de Educação Médica, 42, n. 3, p. 189-193, 2018.

CAMPUS NETO, F.; MAIA, N.; GUERRA, E. A experiência de ensino da anatomia humana baseada na clínica. Fortaleza: Universidade Metropolitana de Fortaleza, 2008.

CHOI‐LUNDBERG, D. L.; LOW, T. F.; PATMAN, P.; TURNER, P. et al. Medical student preferences for self‐directed study resources in gross anatomy. Anatomical sciences education, 9, n. 2, p. 150-160, 2016.

DA SILVA, J. H.; FOUREAUX, G.; DE SÁ, M. A.; SCHETINO, L. P. L. et al. O ensino-aprendizagem da anatomia humana: avaliação do desempenho dos alunos após a utilização de mapas conceituais como uma estratégia pedagógica. Ciencia & Educação, 24, n. 1, p. 95-110, 2018.

DA SILVA NETA, M.; CAPUCHINHO, A. C., 2017, Educação Híbrida: conceitos, reflexões e possibilidades do ensino personalizado.

DÂNGELO, J. G. Anatomia básica dos sistemas orgânicos. Atheneu, 1995.DI DIO, L. J. Lançamento oficial da Terminologia Anatomica em São Paulo: um marco histórico para a medicina brasileira. Revista da Associação Médica Brasileira, 46, n. 3, p. 191-193, 2000.

DOS SANTOS, J. W.; JUNIOR, R. B.; NARCISO, A. S.; VILARINHO, G. S. et al. Metodologias de ensino aprendizagem em anatomia humana. Ensino em Re-Vista, 1, n. 1, p. 364-386, 2017.

DOWNING, S. A multimedia-based histology laboratory course: elimination of the traditional microscope laboratory. Medinfo. MEDINFO, 8, p. 1695-1695, 1995.

FH, N. Netter. Atlas de Anatomia Humana 6a Edição. Edição: 6a. : Elsevier 2015.

FONSECA, L. M. M.; GÓES, F. d. S. N. d.; FERECINI, G. M.; LEITE, A. M. et al. Inovação tecnológica no ensino da semiotécnica e semiologia em enfermagem neonatal: do desenvolvimento à utilização de um software educacional. Texto & Contexto-Enfermagem, 18, n. 3, p. 542-548, 2009.

GUY, R.; PISANI, H. R.; RICH, P.; LEAHY, C. et al. Less is more: Development and evaluation of an interactive e‐atlas to support anatomy learning. Anatomical sciences education, 8, n. 2, p. 126-132, 2015.

HADDAD, M. d. C. L.; VANNUCHI, M. T. O.; TAKAHASHI, O. C.; HIRAZAWA, S. A. et al. Enfermagem médico-cirúrgica: uma nova abordagem de ensino e sua avaliação pelo aluno. Revista latino-americana de Enfermagem, 1, n. 2, p. 97-112, 1993.

HARTLEY, R. S.; SMITH, G. A.; ROSENBERG, M. J. Anatomy integration: Effective change or change of affect? Anatomical sciences education, 11, n. 6, p. 535-546, 2018.

KRASILCHIK, M.; ARAÚJO, U. F. Novos caminhos para a educação básica e superior. ComCiência, n. 115, p. 0-0, 2010.

LANGLOIS, J.; BELLEMARE, C.; TOULOUSE, J.; WELLS, G. A. Spatial abilities training in anatomy education: A systematic review. Anatomical Sciences Education, 13, n. 1, p. 71-79, 2020.

LEHMANN, H. P.; FREEDMAN, J. A.; MASSAD, J.; DINTZIS, R. Z. An ethnographic, controlled study of the use of a computer-based histology atlas during a laboratory course. Journal of the American Medical Informatics Association, 6, n. 1, p. 38-52, 1999.

LOPES, R. T.; PEREIRA, A. C.; SILVA, M. A. D. d. O uso das TIC no ensino da morfologia nos cursos de saúde do Rio Grande do Norte. Revista Brasileira de Educação Médica, 37, n. 3, p. 359-364, 2013.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. Summus editorial, 2012. 8532308120.

NIEDER, G. L.; PARMELEE, D. X.; STOLFI, A.; HUDES, P. D. Team‐based learning in a medical gross anatomy and embryology course. Clinical Anatomy: The Official Journal of the American Association of Clinical Anatomists and the British Association of Clinical Anatomists, 18, n. 1, p. 56-63, 2005.

NOVA, J. L. L. d.; BEZERRA FILHO, J. J.; BASTOS, L. A. d. M. Lição de anatomia. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 4, n. 6, p. 87-96, 2000.

NOWINSKI, W. L.; THIRUNAVUUKARASUU, A.; ANANTHASUBRAMANIAM, A.; CHUA, B. C. et al. Automatic testing and assessment of neuroanatomy using a digital brain atlas: Method and development of computer‐and mobile‐based applications. Anatomical sciences education, 2, n. 5, p. 244-252, 2009.

NUNES, E. D. Cem anos do relatório Flexner. : SciELO Public Health 2010.

OLIVEIRA, B. L. C. A. d.; LIMA, S. F.; RODRIGUES, L. d. S.; PEREIRA JÚNIOR, G. A. Team-based learning como forma de aprendizagem colaborativa e sala de aula invertida com centralidade nos estudantes no processo ensino-aprendizagem. Revista brasileira de educação médica, 42, n. 4, p. 86-95, 2018.

PAULSEN, F.; WASCHKE, J. Sobotta: atlas de Anatomia humana. Rio de Janeiro, 2012.

PEREIRA, B. M. T.; CALDERAN, T. R. A.; SILVA, M. T. N. d.; SILVA, A. C. d. et al. Initial experience at a university teaching hospital from using telemedicine to promote education through video conferencing. Sao Paulo Medical Journal, 130, n. 1, p. 32-36, 2012.

PEREIRA, Z. T. G.; DA SILVA, D. Q. Metodologia ativa: Sala de aula invertida e suas práticas na educação básica. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16, n. 4, p. 63-78, 2018.

REIS, C.; MARTINS, M. d. M.; MENDES, R. A. F.; GONÇALVES, L. B. et al. Avaliação da percepção de discentes do curso médico acerca do estudo anatômico. Revista Brasileira de Educação Médica, 37, n. 3, p. 350-358, 2013.

RODRIGUES, J. O.; CUNHA, C. S.; CUNHA, C. S.; DE SOUZA, M. C. T. “Problematização”: revisão bibliográfica acerca de uma estória. Revista da Escola de Ciências Médicas de Volta Redonda, 1, n. 1, p. 63-68, 2018.

ROHEN, J. W.; YOKOCHI, C.; LÜTJEN-DRECOLL, E.; WAFAE, N. Anatomia humana: atlas fotográfico de anatomia sistêmica e regional. In: Anatomia humana: atlas fotográfico de anatomia sistêmica e regional, 2010. p. xi, 531-xi, 531.

ROWE, M.; FRANTZ, J.; BOZALEK, V. The role of blended learning in the clinical education of healthcare students: a systematic review. Medical teacher, 34, n. 4, p. e216-e221, 2012.

SALBEGO, C.; OLIVEIRA, E. M. D. d.; SILVA, M. d. A. R. d.; BUGANÇA, P. R. Percepções acadêmicas sobre o ensino e a aprendizagem em anatomia humana. Rev. bras. educ. méd, p. 23-31, 2015.

SILVA, J. H. S. d.; CHIOCHETTA, L. G.; OLIVEIRA, L. F. T. d.; SOUSA, V. d. O. Implantação de uma liga acadêmica de anatomia: desafios e conquistas. Revista Brasileira de Educação Médica, 39, n. 2, p. 310-315, 2015.

SMITH, C. F.; MATHIAS, H. S. Medical students’ approaches to learning anatomy: students’ experiences and relations to the learning environment. Clinical Anatomy: The Official Journal of the American Association of Clinical Anatomists and the British Association of Clinical Anatomists, 23, n. 1, p. 106-114, 2010.

STACCIARINI, J. M. R.; ESPERIDIÃO, E. Repensando estratégias de ensino no processo de aprendizagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 7, n. 5, p. 59-66, 1999.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i1.4025

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png