Matventura: educational game for teaching mathematics

Giancarlo de França Aguiar, Bárbara de Cassia Xavier Cassins Aguiar, Laura Lebedieff, Camila Rodriguês, Jonas Berchol

Abstract


This paper illustrates reflections on use of educational games in the teaching and learning process, as well as describes the project to develop an educational game, called Matventura, which was designed by students of the integrated technical education of Federal Institute of Paraná, Campus Curitiba. The game aims to contribute to the learning process of a set of Mathematics content, in a playful, interactive and participatory way for players. Its characteristic is to reinforce, revise fundamental topics in the initial series of secondary education. The use of games in education is a creative field and full of meaning, which can significantly enhance knowledge through virtual space. Such a space can enable young people to reinvent and build new knowledge, in addition to giving new meanings to many concepts that, in general, have an abstract character for those entering the initial grades of high school.


Keywords


Educational Game; Teaching-Learning Process; Mathematics Review; Matventura

References


AGUIAR, G. F.; AGUIAR, B. C. X. C.; ROSSA, L. G. S. Speed Simulation Environment. Journal of Innovative Technology and Education, v. 3, p. 227-240, 2016.

AGUIAR, G. F.; AGUIAR, B. C. X. C.; TOCHETTO, G. M. S.; SANTOS, G. P.; SILVA, K. O. FRACTIO: Contemporary educational game for the teaching of fractions. Journal Applied Mathematical Sciences, 2017.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de Ensinagem. 3 ed. Joinville: Editora Univille, 2004.

BERBEL, N. A. N. Problematization and Problem-Based Learning: Different Words or Different Ways? Interface: Comunicação, Saúde, Educação. Vol. 2, n. 2, 1998.

BRENELLI, R.P. O jogo como espaço para pensar: a construção de noções lógicas earitméticas. Campinas: Papirus, 2005.

CYRINO, E. G.; PEREIRA, M. L. T. Trabalhando com Estratégias de Ensino-Aprendizado por Descoberta na Área da Sáude: a Problematização e a Aprendizagem Baseada em Problemas. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, pág. 780-788, mai-jun, 2004.

Fire and Water (Jogo Online) - (http://www.twoplayer-game.com/).

IEZZI, G.; DOLCE, O.; MACHADO, A. Matemática e Realidade 5ª série. São Paulo, 2008.

LIMA, A. R.; FILHO, I. F. B. Uma discussão sobre as dificuldades dos alunos do 7º ano na compreensão do conceito de fração e suas operações. Montevidéu: VII Congresso Ibero-americano de Educação Matemática, 2013. Disponível em: http://www.cibem7.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/33.pdf. Acesso em: mai. 2016.

MASETTO, M.T. Atividades pedagógicas no cotidiano da sala de aula universitária: reflexões e sugestões práticas. Disponível em http://www.escoladavida.eng.br/anotacaopu/Formacao%20de%20Professores/atividades%20pedagogica%20no%20cotidiano_da_sala_de_aula.htm. Acesso em: 10 jun. 2009.

MOEHLECKE, S. O Ensino Médio e as Novas Diretrizes Curriculares Nacionais: entre Recorrências e Novas Inquietações. Revista Brasileira de Educação, vol. 17, n. 49, Apr. 2012.

MOITA, F.M.G.S. C. Games: contexto cultural e curricular juvenil. Tese de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba. Disponível em: http://www.filomenamoita.pro.br/tese.htm. 2006.

OLIVEIRA, L. P. As dificuldades dos alunos do 6º ano do ensino fundamental no processo de ensino-aprendizagem em matemática. Medianeira: UTFPR, 2013. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2600/1/MD_ENSCIE_III_2012_47.pdf. Acesso em: abr. 2016.

PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO. I. R.; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Revisão Integrativa. SANARE, Sobral, vol. 15, n. 2, p. 145-153, Dez. 2016.

PCN - Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

PESQUISA Game Brasil 2016. Disponível em: http://www.pesquisagamebrasil.com.br/. Acesso em: jun. 2016.

PINTO, D. P.; PORTELA, J. C. S.; OLIVEIRA, V. F. Diretrizes curriculares e mudança de foco no curso de engenharia. Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia, COBENGE, 2003.

PREECE, J.; ROGERS, Y.; SHARP, H. Design de interação: além da interação homem-computador. Porto Alegre: Bookman,548 p., 2005.

Rei da Matemática (Jogo Online) - (https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/rei-da-matematica.html).

RIBEIRO, L. R. C. A. Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL): Uma Implementação na Educação em Engenharia na Voz dos Atores. Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Carlos, 2005.

SOARES, M. T. N. A proposta curricular em ação: caminhos formativos para o (re) pensar da organização pedagógica e a deficiência no espaço escolar. Society and Development, v. 2, n. 2, p. 107-121, out. 2016.

TEIXEIRA, M.R.W.; MENEZES, F.H.; AGUIAR, G.F.; FERLIN, E.P. LogProp: um jogo para apoio ao aprendizado da lógica proposicional. In: XX SBIE, 2009, Florianópolis. Anais. Florianópolis, UFSC/Univali, 2009.

TERRA, M. R.O desenvolvimento humano na teoria de Piaget. Campinas: Unicamp, 2006. Disponível em: http://www.unicamp.br/iel/site/alunos/publicacoes/textos/d00005.htm. Acesso em: jun. 2016.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i1.3964

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png