Exploring the slide rule as a didactic resource in multiplication teaching for training of mathematics teachers

Andressa Gomes dos Santos, Verusca Batista Alves, Ana Carolina Costa Pereira

Abstract


The history of mathematics has provided didactic resources that allied to a teaching methodology allow the construction of mathematical knowledge linked to a cultural and social practice. Among the objects that make it possible to incorporate knowledge into history, we find the Slide Rule, which throughout history has played an important role in the dissemination of logarithms. Thus, this article aims to present the conception of undergraduate students in mathematics at the State University of Ceará (UECE) about the possible potentialities of the Slide Rule for the teaching of multiplication. The research-action was conducted with a group of 12 participants from a university extension course ministering in March 2019, with a total workload of 12h/a. Based on data collection through audio recording, video and activity gathering, we realize that the use of a historical instrument, especially the Slide Rule, is an innovative way to build and appropriate mathematical knowledge. However, the “how to do” is still the main obstacle in developing new actions involving the history of mathematics. From the experience of the course, it expected that these teachers in initial/continued education could expand their actions, through this feature, the Slide Rule, provided by the history of mathematics.


Keywords


Teacher training; Mathematics history; Slide rule

References


ALBUQUERQUE, S. M.; PEREIRA, A. C. C. Uma análise preliminar do documento histórico regula de abaco computi de autoria do matemático Gerbert de Aurilac (976 d.C). Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 5, p. 16-26, 2018.

ALVES, V. B.; PEREIRA, A. C. C. Algumas considerações sobre a incorporação da Régua de cálculo circular na formação inicial de Professores de matemática. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 61, p. 67-82, jan./mar. 2019.

ALVES, V. B.; PEREIRA, A. C. C. O instrumento “círculos de proporção” exposto na obra de William Oughtred (1633): um elemento na interface entre história e ensino de matemática. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 89-108, 2018.

BATISTA, A. N. S. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso da balhestilha, inserida no documento Chronographia, Reportorio dos Tempos..., aplicado na formação de professores. 2018. 114f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

COHEN, E. G.; LOTAN, R. A. Planejando o trabalho em grupo. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2017. Tradução de: Luís Fernando Marques Dorvillé, Mila Molina Carneiro, Paula Márcia Schmaltz Ferreira Rozin.

MARTINS, E. B.; PEREIRA, A. C. C.; FONSECA, P. H. S. Redescobrindo o conceito de logaritmo por meio da construção da régua de cálculo linear. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 3, p. 47-65, 2016.

OLIVEIRA, F. W. S.; PEREIRA, A. C. C. Elementos iniciais da relação entre o instrumento de Pedro Nunes, jacente no plano, e o cálculo da latitude no século XVI. História da Ciência e Ensino: Construindo Interfaces, v. 19, p. 39-53, 2019.

OUGHTRED, W. An addition vnto the vse of the instrument called the circles of proportion. London: Eebo Editions, 1633.

PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. Os instrumentos matemáticos na interface entre história e ensino de matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [s.l.], v. 5, n. 14, p. 109-122, 25 ago. 2018. Boletim Cearense de Educacao e Historia da Matematica - BOCEHM. http://dx.doi.org/10.30938/bocehm.v5i14.225. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/225. Acesso em: 31 mar. 2019.

PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. A reconstrução do báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de matemática. Revista Cocar, Belém, v. 25, n. 13, p. 342-372, Jan./Abr., 2019. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/2164/1085. Acesso em: 04 mar. 2019.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.

SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 3-19, ago. 2016a. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/29002. Acesso em: 15 ago. 2018.

SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 3-19, ago. 2016b. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/29002. Acesso em: 15 ago. 2018.

SAITO, F. História da matemática e suas (re) construções contextuais. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

SANTOS; A. G. Um estudo sobre as possibilidades didáticas da régua de cálculo linear a partir da sua construção para o ensino da multiplicação. 2019. 67f. Monografia (Licenciatura em Matemática – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

TAUB, L. On scientific instruments. Studies In History And Philosophy Of Science Part A, v. 40, n. 4, p. 337-343, dez. 2009. Elsevier.

VAN HELDEN, A.; HAWKINS, T. L. Introduction: Instruments in the History of Science. Osiris, v. 9, p. 1-6, jan. 1994.

WARNER, D. J. What is a scientific instrument, when did it become one, and why? British Journal for the History of Science, n. 23, p. 83-96, 1990.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i4.3480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png