The use of active methodologies by teachers in the perception of Accounting students

Weslley Duarte Bernardo, Zilton Bartolomeu Martins

Abstract


The objective of this article is to analyze the perception of Accounting students on the use of active methodologies by the teachers. This research has a quantitative approach, as the objectives is descriptive and regarding the procedures, a survey. The data collection instrument used is a questionnaire, which was validated and used by Wollinger (2017). The population of this study was composed of 138 students enrolled in 2018/2 between the first and eighth periods of the Accounting of a community university in Santa Catarina, obtaining a sample of 104 respondents, representing 75.36% of the population. The data were tabulated using Microsoft Excel® software and for the analysis of the results, the descriptive and univariate statistical techniques were used, according to the measures of relative frequency, mean, standard deviation and correlation, calculated using IBM software SPSS Statistics 22®. As main results, it was observed that the active methodologies most used by teachers, in the perception of students, are peer and team learning, problem solving and forum. The least used were workshop (laboratory or Worshop), company games and project method. Concerning the active methodologies that contribute the most in learning, in the perception of the students, were peer and team learning, problem solving and teaching case. Finally, the forum, project method and seminar methodologies are the active methodologies that contribute the least to learning, in the perception of the Accounting students.


Keywords


Active Methodologies; Accounting; Students

References


ALVES, M. A.; GHIGGI, G. Levinas e a educação: Da pedagogia do Mesmo à pedagogia da Alteridade. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, v. 1, n. 15, p. 95-111, 2011.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na Universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3 ed. Joinville: Univille, 2004.

ARAÚJO, J. C. S. Fundamentos da Metodologia de Ensino Ativa (1890-1931). In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Pesquisa, 37, 2015, Florianópolis/SC. Anais[...]. Rio de Janeiro: ANPED, 2015.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013.

BARBOSA, R. S.; LEAL, E. A.; NGANGA, C. S. N. Estratégias de Ensino Aplicadas na Pós-Graduação em Ciências Contábeis. In: CONGRESSO UFSC DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, CONGRESSO UFSC DE CONTROLADORIA E FINANÇAS CONGRESSO IBEROAMERICANO DE CONTABILIDAD E GESTIÓN, 6, 2015, Florianópolis/SC. Anais[...]. Florianópolis: UFSC, 2015.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BERTONI, P. G. Os princípios da Psicologia de Willian James: Compromisso e consequências de uma filosofia da ação. 2010. 194 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Metodologia das Ciências, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.

BERWIG, C. G. et al. Estratégias de ensino-aprendizagem nos cursos de Pedagogia e Ciências Contábeis. Revista Fundação de Assistência ao Estudante, v. 16, n. 2, p. 116-135, 2013.

BEUREN, I. M. et al. Como elaborar trabalhos monográficos em Contabilidade: Teoria e Prática. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

BOTO, C. Um credo pedagógico na democracia escolar: Algum traçado do pensamento de John Dewey. Educação, v. 60, n. 3, p. 599-619, 2006.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 15 out. 2018.

CATRINCK, A. W. P. M. et al. Análise das estratégias de ensino utilizadas nos cursos de Ciências Contábeis e Administração da UNIMONTES na visão dos discentes. In: CONGRESSO UFU DE CONTABILIDADE, 2, 2017, Uberlândia/MG. Anais[...]. Uberlândia: UFU, 2017.

CITTADIN, A. et al. O uso de metodologias ativas no ensino da contabilidade de custos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 22, 2015, Foz do Iguaçu/PR. Anais[...]. São Leopoldo: Associação Brasileira de Custos, 2015.

DIEHL, A.; TATIM, D. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: Métodos e técnicas. São Paulo: Pearson, 2004.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: Uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

GUERRA, C. J. O.; TEIXEIRA, A. J. C. Os impactos da adoção de metodologias ativas no desempenho dos discentes do curso de Ciências Contábeis de Instituição de Ensino Superior mineira. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 10, n. 4, p. 380-397, 2016.

KRÜGER, L. M.; ENSSLIN, S. R. Método tradicional e método construtivista de ensino no processo de aprendizagem: Uma investigação com os acadêmicos da disciplina de Contabilidade III do curso de Ciências Contábeis. Organizações em Contexto, v. 9, n. 18, p. 219-270, 2013.

LEAL, E. A.; BORGES, M. P. P. Estratégias de ensino aplicadas na área da Contabilidade Gerencial: Um estudo com discentes do curso de Ciências Contábeis. Revista Ambiental Contábil, v. 8, n. 2, p. 1-18, 2016.

MADUREIRA, N. L.; SUCCAR JÚNIOR, F.; GOMES, J. S. Estudo sobre os métodos de ensino utilizados nos cursos de Ciências Contábeis e Administração da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ): A percepção de docentes e discentes. Revista de Informação Contábil, v. 5, n. 2, p. 43-63, 2011.

MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MARTINS JÚNIOR, J. Como escrever trabalhos de conclusão de curso: Instruções para planejar e montar, desenvolver, concluir, redigir e apresentar trabalhos monográficos e artigos. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

MAZZIONI, S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: Concepções dos alunos e professores de Ciências Contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, v. 2, n. 1, p. 93-109, 2013.

MELLO, M. A. S.; FRANCISCO, T. H. A. O ser e o fazer da docência: Uma reflexão à luz de novas perspectivas metodológicas para o ensino superior. Curitiba: Multideia, 2015.

MELO, A. F. et al. Estratégias e técnicas de ensino-aprendizagem no curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Rondônia, Campus de Porto Velho: Percepção dos graduandos. In: XVII Colóquio Internacional de Gestão Universitária, 17, 2017, Mar del Plata/Argentina. Anais[...]. Florianópolis: UFSC, 2017.

MONTES, M. R. et al. Identificação das práticas metodológicas de ensino aplicadas no curso de graduação de Ciências Contábeis a partir do perfil docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 18, 2011, Rio de Janeiro/RJ. Anais[...]. São Leopoldo: Associação Brasileira de Custos, 2011.

NGANGA, C. S. N. et al. Estratégias e Técnicas Aplicadas no Ensino da Contabilidade Gerencial: um estudo com docentes do Curso de Ciências Contábeis. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 4, 2013, Brasília/ DF. Anais[...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2013.

OLIVEIRA, M. G.; PONTES, L. Metodologia ativa no processo de aprendizado do conceito de cuidar: Um relato de experiência. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10, 2011, Curitiba/PR. Anais[...]. Curitiba: PUC, 2011.

PENIN, S. T. S. Progestão: Como articular a função social da escola com as especificidades e as demandas da comunidade? Brasília: CONSED, 2001.

SEIXAS, E. P. A. et al. Dificuldades e Desafios na Aplicação de Metodologias Ativas no Ensino de Turismo: Um Estudo em Instituição de Ensino Superior. Turismo: Visão e Ação, v. 19, n. 3, p. 566-588, 2017.

SILVA, V. A. A aprendizagem colaborativa como método de apropriação do conhecimento químico em sala de aula. 2011. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

SOARES, M. A.; ARAÚJO, A. M. P.; LEAL, E. A. Evidências empíricas da aplicação do método Problem-Based Learning (PBL) na disciplina de Contabilidade Intermediária do curso de Ciências Contábeis. In: ENCONTRO DA ANPAD, 32, 2008, Rio de Janeiro/RJ. Anais[...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2008.

STAA, B. V. A abordagem híbrida e a personalização da aprendizagem. Santa Maria: Biblios, 2013.

URIAS, G. M. P. C.; AZEREDO, L. A. S. Metodologias Ativas nas Aulas de Administração Financeira: Alternativa ao Método Tradicional de Ensino para o Despertar da Motivação Intrínseca e o Desenvolvimento da Autonomia. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 18, n. 1, p. 39-67, 2017.

WOLLINGER, H. Relação entre estilos de aprendizagem, competências e estratégias de ensino: Um estudo com discentes da graduação em Administração. 2017. 149 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu, 2017.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2019.v5i1.3460

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png