Rewriting in word segmentation in child writing

Carmen Regina Gonçalves Ferreira

Abstract


In this work we present data of spontaneous writing referring to episodes of rewriting that correspond to moments in which the child stops writing to rework what he/she had written. It is considered that such data may provide elements that help in the understanding of the process of word conception formulated by the child during the acquisition of writing. Thus, the aim was to describe the possible factors that influenced the rewriting movements linked to word segmentation mainly checking erasure movements of initial tracing of letters, syllables or words during the production of child writing. The organization of rewriting mapping was carried out after careful reading of all texts of the subjects as well as the analysis of filming shot during writing of textual production. Later, we separated each case of rewriting by collection of textual production and by subject. These data were organized according to two moments: the registration of initial writing, expressed in the linguistic structures erased and the registration of final writing that corresponds to rewriting after the erasure of the initial registration. When analyzing the data of the subjects in light of the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986), we considered that the rewriting movements were motivated either by phonological aspects or semantic ones and, at times, the simultaneous effect of information can be noticed as it is a result of such insertion in literate practices (ABAURRE, 1991; CHACON, 2007; CAPRISTANO, 2007; CUNHA, 2004).


Keywords


Writing acquisition; Word segmentation; Spontaneous writing; Rewriting

References


ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R.; M. L. Mayrink-Sabinson. Cenas de Aquisição da Escrita: o trabalho do sujeito com o texto. Campinas: Mercado de Letras. 1997.

ABAURRE, Maria Bernadete. Acento frasal e processos fonológicos segmentais. Letras de hoje. Porto Alegre: PUC-RS, v. 104, p. 41-50, 1994.

ABAURRE, Maria Bernadete M.; CAGLIARI, L.C. Textos espontâneos na 1ª série: evidências da utilização, pela criança, de sua percepção fonética da fala para representar e segmentar a escrita. Cadernos CEDES, 14, Recuperando a alegria de ler e escrever. São Paulo: Cortez Editora. (pp. 25-29). 1985.

ABAURRE, Maria Bernadete. O que revelam os textos espontâneos sobre a representação que faz a criança do objeto escrito? Anais do GEL, 1997.

BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Cedez, 1994.

CAPRISTANO, C.C.; MACHADO, Souza T. H. Rasuras em segmentação e a construção do conceito de palavra. V CONALI - Congresso Nacional de Linguagens em Interação Múltiplos Olhares 05, 2013.

CAPRISTANO, C.C.; CHACON, L. Relações metafóricas e metonímicas: notas sobre a “aquisição” da noção de palavra. In: TFOUNI, L. V.; TONETO, D. J. (Org.). O (In)esperado de Jakobson. Campinas: Mercado de Letras, 2014 (prelo).

CAPRISTANO, C.C. Mudanças na trajetória da criança em direção à palavra escrita. 2007. 245p. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada, Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

CAPRISTANO, C.C. Por uma concepção heterogênea da escrita que se produz e que se ensina na escola. Cadernos de Educação. Ano 19 n. 35, Ed. UFPel - Pelotas, RS - Janeiro-Abril, 2010.

CAPRISTANO, C.C. Rastros de uma escrita em construção, 2014, (prelo).

CAPRISTANO, C.C. Um entre outros: a emergência da rasura n o processo de aquisição da escrita. Revista Linguagem em (Dis)curso, v. 13, n. 3, p. 667-694, 2013.

CHACON, L. Constituintes prosódicos e letramento em segmentações não-convencionais. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 39, n. 3, 2004, p. 223-232.

CORRÊA, Jane, SPINILLO, Alina, LEITÃO, Selma. Desenvolvimento da linguagem: escrita e textualidade. Rio de Janeiro: Editora FAPERJ, 2001.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CUNHA, A. P. N. As segmentações não convencionais na escrita inicial: uma discussão sobre o ritmo linguístico do português brasileiro e europeu. Pelotas, 2010. 190p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1991.

FERREIRO, Emília; PONTECORVO, Clotilde. Os limites entre as palavras. A segmentação em palavras gráficas. In: FERREIRO, Emília; PONTECORVO, Clotilde; MOREIRA, Nadja Ribeiro; HIDALGO, Isabel García. Chapeuzinho Vermelho aprende a escrever. São Paulo: Ática, p. 38-66, 1996.

MACHADO, Tatiane H. S. M. Rasuras ligadas à segmentação de palavras na escrita infantil, 2014. 118p. (Dissertação de Mestrado) – Mestrado em Letras. Universidade Estadual de Maringá, Maringá. 2014.

MAYRINK-SABINSON, M. L. T. (Re)escrevendo: momentos iniciais. In: ABAURRE et al. Cenas de aquisição da escrita: o trabalho do sujeito com o texto. Campinas: Mercado de Letras, 1997. p. 53-59.

NESPOR, Marina; VOGEL, Irene. La Prosodia. Madrid: Visor Distribuciones, S.A., 1986.

SERRA, M. P.; TENANI, L. E.; CHACON, L. Reelaboração da segmentação: um olhar para a escrita infantil. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. XXXV, p. 1247-1254, 2006.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i4.2588

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png