Knowledge of Brazilian higher education students about academic plagiarism

Mayck Silva Barbosa, Silveny Meiga Alves Vieira, Daniela Rocha Rafael

Abstract


The present study aims to analyze studies which show the knowledge of the Brazilian higher education students about plagiarism, demonstrating the role higher education institutions play in the face of academic plagiarism. This issue arises because of the globalization of Internet and the easy access to information. It is a bibliographic-descriptive study in which Scielo and Periódico CAPES were used as database to select publications. The type of study, sample population, data collection tool, questions used in the questionnaires and the most relevant results constituted the meditated variants. It shows that there is a greater data similarity among the articles. In addition, most students demonstrate they do not have enough knowledge about plagiarism and its law, and Internet is the most widely used tool among them for doing academic work. Thus, the information gathered here may raise new studies in order to elucidate the reality of this crime in educational institutions in Brazil.


Keywords


Plagiarism; Copyright; Higher Education; Brazil

References


AUSTIN, M. Jill; BROWN, Linda D. Internet plagiarism: Developing strategies to curb student academic dishonesty. The Internet and higher education, v. 2, n. 1, p. 21-33, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S1096-7516(99)00004-4. Acesso em: 08 mai. 2017.

BARBASTEFANO, Rafael Garcia; SOUZA, Cristina Gomes. Plágio em trabalhos acadêmicos: uma pesquisa com alunos de graduação. Anais do 27º Encontro Nacional de Engenharia de Produção, p. 8-11, 2007. Disponível em: https://producaoonline.org.br/rpo/article/viewFile/52/52%3E. Acesso em: 10 mai. 2017.

BONETTE, Luzia Maristela Cabreira; VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos. O plágio por meio da internet: uma questão ética presente desde o ensino médio. Educação em Revista, v. 11, n. 2, 2010. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2318 Acesso em 10 mai. 2017.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3026074/mod_resource/content/1/BOURDIEU%2C%20P.%20A%20Domina%C3%A7%C3%A3o%20Masculina.pdf. Acesso em: 02 jun. 2017.

BRASIL. Decreto-Lei nº 2.848/1940. Código Penal. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del2848.htm. Acesso em: 26 mar. 2018

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 26 mar. 2018

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 12 set. 2019

DA SILVA, Aletéia Karina Lopes; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Plágio no meio acadêmico: de que forma alunos de pós-graduação compreendem o tema. Perspectivas Contemporâneas, v. 3, n. 2, 2008. Disponível em: http://revista2.grupointegrado.br/revista/index.php/perspectivascontemporaneas/article/view/448. Acesso em: 02 jun. 2017.

DINIZ, Debora; MUNHOZ, Ana Terra Majia, Cópia e pastiche: plágio na comunicação científica. Argumentum, v. 3, n. 1, p.11-28, 2011. Disponível em: https://introducaocomunicacao.files.wordpress.com/2013/01/diniz-carta-de-uma-orientadora-deboradiniz.pdf. Acesso em: 03 jun. 2017.

GAMA, Paulo et al. A ética dos alunos de Administração e de Economia no ensino superior. RAC-Revista de Administração Contemporânea, v. 17, n. 5, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552013000500007. Acesso em: 02 jun. 2017.

GHAREDAGHI, Mohammad Hadi et al. Knowledge of medical students of Tehran University of Medical Sciences regarding plagiarism. Acta Medica Iranica, v. 51, n. 6, p. 418, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/249321632_Knowledge_of_medical_students_of_Tehran_University_of_Medical_Sciences_regarding_plagiarism. Acesso em: 04 jun. 2017.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: http://www.urca.br/itec/images/pdfs/modulo%20v%20-%20como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 10 jun. 2017.

GOMES, Lívia Letícia Zanier. Internet: instrumento de plágio ou instrumento de pesquisa?. Revista Triângulo, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/227/230. Acesso em: 15 jul. 2017.

GUEDES, Diego Oliveira; GOMES FILHO, Douglas Leonardo. Percepção de plágio acadêmico entre estudantes do curso de odontologia. Revista bioética, v. 23, n. 1, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422015231054. Acesso: 12 set. 2019.

HARTMANN, E. Variações sobre Plágio. Confraria Arte e Literatura, 2006. Disponível em: http://www.confrariadovento.com/revista/numero8/ensaio03.htm. Acesso em: 17 jul. 2017.

KRAUS, Joe. Rethinking plagiarism: What our students are telling us when they cheat. Issues in Writing, v. 13, n. 1, p. 80, 2002. Disponível em: https://search.proquest.com/openview/f697aeeee25b02c95e0e933093922177/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2030478. Acesso em: 12 set. 2019

KROKOSCZ, Marcelo. Abordagem do plágio nas três melhores universidades de cada um dos cinco continentes e do Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 745-818, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n48/v16n48a11. Acesso em: 12 set. 2019.

LEITE FILHO, Geraldo Alemandro; MARTINS, Gilberto de Andrade. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, v. 46, p. 100, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902006000500008. Acesso em: 12 set. 2019.

MACDONALD, Ranald; CARROLL, Jude. Plagiarism—a complex issue requiring a holistic institutional approach. Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 31, n. 2, p. 233-245, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1080/02602930500262536. Acesso em: 12 set. 2019.

MAIA, Rodrigo da Silva; DE ARAÚJO, Tereza Cristina Santos; MAIA, Eulália Maria Chaves. Plágio acadêmico: a percepção de estudantes de psicologia. Scientia Plena, v. 13, n. 8, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.14808/sci.plena.2017.087101. Acesso em: 12 set. 2019.

MCCORD, Alan. Improving online assignments to deter plagiarism. In: tcc worldwide online Conference. TCCHawaii, p. 41-49, 2008. Disponível em: https://www.learntechlib.org/p/43817/. Acesso em: 12 set. 2019.

PITHAN, Lívia Haygert; VIDAL, Tatiane Regina Amando. O plágio acadêmico como um problema ético, jurídico e pedagógico. Direito & Justiça, v. 39, n. 1, 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fadir/article/view/13676/. Acesso em: 12 set. 2019.

POSNER, Richard A. The little book of plagiarism. New York: Pantheon Books, 2007. Disponível em: http://www.kathrynpieplow.pwrfaculty.org/wp-content/uploads/2011/01/Posner_plagiarism.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.

SKANDALAKIS, John E.; MIRILAS, Petros. Plagiarism. Arch Surg, v. 39, n.9, p. 1022-4, 2004. Disponível em: https://jamanetwork.com/journals/jamasurgery/article-abstract/397351. Acesso em: 12 set. 2019.

STEBELMAN, Scott. Cybercheating: Dishonesty goes digital. American Libraries, v. 29, n. 8, p. 48-50, 1998.

STEPHENS, Jason M.; YOUNG, Michael F.; CALABRESE, Thomas. Does moral judgment go offline when students are online? A comparative analysis of undergraduates’ beliefs and behaviors related to conventional and digital cheating. Ethics & Behavior, v. 17, n. 3, p. 233-254, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10508420701519197. Acesso em: 12 set. 2019.

WALKER, John. Measuring plagiarism: researching what students do, not what they say they do. Studies in Higher Education, v. 35, n. 1, p. 41-59, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1080/03075070902912994. Acesso em: 12 set. 2019.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i4.2567

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png