Case study on the use of dynamics to teach quality tools to engineers

Renata Miliani Martinez, Edgard Robles Tardelli

Abstract


Higher education in engineering is geared towards the development of young people and adults to work in business environments that require social skills such as teamwork and logical thinking. For this purpose, active teaching methodologies can facilitate dense theoretical contents learning and promote their connection with practice, especially for andragogic teaching. Therefore, the present work aims to apply an active teaching methodology adapted from the PBL (Problem-Based Learning) method, known as business games, during the discipline of management processes and quality management for the Chemical Engineering course. The classes were divided in theoretical and practice parts oriented to the development of a product in a simulated classroom production, in three productive batches. The students, divided into groups, were responsible for collecting data, analyzing and applying the quality management tools in their processes, aiming at the delivery of a written dossier at the end of the course and individual assessments. The results indicated the feasibility in the application of the methodology, verified by the engagement of the students in the participation of the proposed activities. The students also indicated that the methodology was interesting and aided in the process of group learning, also confirmed by the good performance of the class in the individual evaluations. This work contributes to the reproducibility in the use of this methodology for engineering disciplines and supports the benefits in the exploration of active teaching methodologies.


Keywords


Engineering; Active learning methodologies; Learning

References


ALTHOFF, T.; COLZANI, T. A.; SEIBEL, S. A dinâmica da montadora de canetas – uma simulação baseada em jogos de empresas no ensino da engenharia de produção. XXIX Encontro Nacional de Engenharia de Produção, A Engenharia de Produção e o Desenvolvimento Sustentável: Integrando Tecnologia e Gestão. Salvador, BA, Brasil, 2009.

BATISTA, C. S.; OLIVEIRA, F. L.; NASCIMENTO, E. V. Proposta de um jogo didático de gestão da produção. XXXI Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Inovação Tecnológica e Propriedade Intelectual: Desafios da Engenharia de Produção na Consolidação do Brasil no Cenário Econômico Mundial Belo Horizonte, MG, Brasil, 2011.

BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

DYM, C. L.; AGOGINO, A. M.; ERIS, O.; FREY, D. D.; LEIFER, L. J. Engineering Design Thinking, Teaching, and Learning. Journal of Engineering Education, v. 94, n. 1, p. 103- 120, 2013.

FRANCO, D. S.; SEIBERT, A. Z. A importância da empresa júnior para uma aprendizagem andragógica. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 3, n. 4, p. 59-78, Out.-Dez., 2017.

FRANK, M.; LAVY, I.; ELATA, D. Implementing the Project-Based Learning Approach in an Academic Engineering Course. International Journal of Technology and Design Education, v. 13, p. 273–288, 2003.

FREITAS, W. R. S.; JABOUR, C. J. C. Utilizando estudo de caso(s) como estratégia de pesquisa qualitativa: boas práticas e sugestões. Estudo & Debate, Lajeado, v. 18, n. 2, p. 07-22, 2011.

GRAMIGNA, M. R. M. Jogos de Empresa. São Paulo, Makron Books, 1993.

HOSSEINZADEH, N.; HESAMZADEH, M. R. Application of Project-Based Learning (PBL) to the Teaching of Electrical Power Systems Engineering. IEEE Transactions on education, v. 55, n. 4, 2012.

LACRUZ, J. A. Jogos de empresas: considerações teóricas. Caderno de pesquisa em administração. São Paulo, V 11, n 4, 2004.

LEE, S.; HARRISON, M. C.; PELL, G.; ROBINSON, C. L. Predicting performance of first year engineering students and the importance of assessment tools therein. Engineering Education, v. 3, n. 1, p. 44-51, 2008.

MACEDO, L.; PETTY, A. L. S.; PASSOS, N. C. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.

PRINCE, M. J.; FELDER, R. M. Inductive Teaching and Learning Methods: Definitions, Comparisons, and Research Bases. Journal of Engineering Education, v. 95, n. 2, 2013.

RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL) na educação em engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 27, n. 2, p. 23-32, 2008.

SAUAIA, A. C. A. Satisfação e Aprendizagem em Jogos de Empresas: Contribuições para a Educação Gerencial. São Paulo, FEA-USP, Tese de Doutorado, 1995.

SLACK, N.; STUART, C.; ROBERT J. Administração da produção. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

XAVIER, A. F. A.; XAVIER, P. O. C. Laboratório de cálculo: aprendizagem baseada em jogos nas disciplinas de exatas. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 3, n. 4, p. 7-22, Out.-Dez., 2017.

YADAV, A.; SUBEDI, D.; LUNDEBERG, M. A.; BUNTING, C. F. Problem‐based Learning: Influence on Students’ Learning in an Electrical Engineering Course. American Society for Engineering Education, v. 100, n. 2, p. 253 - 280, 2011.

YIN. R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i3.2387

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png