Academic satisfaction in students of the undergraduate Course in Basic Education of the Pedagogical University - Delegation of Nampula

Ivo Félix Caroa de Sousa Salomão, Mussa Abacar, Gildo Aliante

Abstract


This study aimed to evaluate the satisfaction with the academic experience and its relationship with the socio demographic variables among undergraduate students in Basic Education of the Pedagogical University in Mozambique, Delegation of Nampula. This is a descriptive quantitative study. About 143 students enrolled in the undergraduate course in Basic Education, 44 male and 99 female. The data were collected through a questionnaire of socio-demographic data and the Satisfaction Scale with the Academic Experience, and analyzed using the SPSS. The results showed that the most critical dimension of academic satisfaction is satisfaction with the course, followed by development opportunities and finally with the institution. 30.1% of the students surveyed are not satisfied with the course; 33.6% satisfied with the development opportunity and 43.4% feel satisfied with the institution. In the correlations between the socio-demographic variables with the dimensions of academic satisfaction, the gender variable showed an association with the opportunity dimension of development, with women denoting greater opportunity for development. While the variable age presented a positive association of satisfaction with the institution. However, the variables “years of attendance” and “number of times the student failed” were negatively correlated with satisfaction with course (-0.261) and opportunity for development (-0.223), respectively. Finally, the “number of dis- missed subjects” was negatively correlated with satisfaction with the course (-0.214) and satisfaction with the institution (-0.169). Knowledge of the level of (in) academic satisfaction and its determinants can contribute to the planning and implementation of strategies aimed at improving the quality of education offered to students.


Keywords


Student satisfaction; Teaching quality; College education

References


ASTIN, A. W. O que importa na faculdade? Quatro anos críticos revisitados. San Francisco: Jossey-Bass. v.1, 1993.

BETZ, E. L.; MENNE, J. W.; STARR, A. M.; KLINGENSMITH, J. E. A. Dimensional Analysis of College Student Satisfaction. Measurement and Evaluation in Guidance, v. 4, n. 2, p. 99-106, 1971.

COSTA, A. F.; LOPES, J. T. Os estudantes e os seus trajectos no ensino superior: sucesso e insucesso, factores e processos, promoção de boas práticas. Lisboa: Relatório Final. 2008.

CURADO, A. P.; MACHADO, J. Percursos escolares dos estudantes da Universidade de Lisboa: factores de sucesso e insucesso escolar. Universidade de Lisboa, 2005.

DANTAS, E. S.; FERREIRA, C. J. W. Fatores que determinam o nível de satisfação dos alunos no contexto acadêmico: uma realidade do curso de ciências contábeis UFRN Ceres/Caicó. VII SEPE- Seminário de Ensino, Pesquisa e Extensão do CERES-UFRN, Caicó e Curas Novos, 17-19 mai. 2016.

GIL, C. A. Pesquisa Social, 2. ed. São Paulo: Altas, 2008.

GUERREIRO, E. M. B. R.; ALMEIDA, M. A.; FILHO, J. H. S. Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 19, n. 1, p. 31-60, mar. 2014.

KOTLER, P.; FOX, K. Marketing estratégico para instituições educacionais. São Paulo: Atlas,1994.

MALEQUETA, A. F.; SANTOS, L. S.; PERY, M. R. M. Análise da satisfação acadêmica de estudantes do curso de Educação Física e Desporto do Ensino a Distância da UCM. Educação à Distância, v. 7, n. 1, p. 73-92, 2017.

MARTINS, F. A satisfação acadêmica: Construção de uma escala. Anais do 4º Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia, Universidade do Minho, Braga-Portugal, p.188-193, 1998.

MOÇAMBIQUE. Lei 6/92 de 6 de Maio, que regula o Sistema Nacional de Educação em Moçambique, Maputo: Imprensa Nacional, 1992.

MONTEIRO, S.; VASCONCELOS, R. M.; ALMEIDA, L. S. Rendimento académico: influência dos métodos de estudo. Actas do VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2005.

OLIVER, R. L. A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, v. 17, p. 460-469, 1980.

PASWAN, A. K.; YOUNG, J. A. Student Evaluation of Instructor: A Nomological Investigation Using Structural Equation Modeling. Journal of Marketing Education, v. 24, n. 3, p.193–202, 2002.

PENNINGTON, D. C.; ZVONKOVIC, A. M.; WILSON, S. L. Mudanças na faculdade: Satisfação através de um período lectivo. Washington, 1989.

PIKE, G. R. The Effects of Background, Coursework, and Involvement on Student’s Grades and Satisfaction. Research in Higher Education, v. 32, n. 1, p. 15-30, 1991.

RAMOS, A. M.; BARLEM, J. G. T.; LUNARDI, V. L.; BARLEM, E. L. D.; SILVEIRA, R. S.; BORDIGNON, S. S. Satisfação com a experiência académica entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 24, n. 1, p.187-95, 2015.

RAMOS, A. M.; TOMASCHEWSKI-BARLEM, J. G.; LUNARDI, V. L.; BARLEM, E. L. D.; SCHMIDT, L. G.; NOGARIO, A. C. D. Determinantes da satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em enfermagem. Rev. enferm. UERJ, v. 24, n. 4, p. 1-6, 2016.

RIBEIRO, M. I. B.; FERNANDES, A. J. G.; CORREIA, T. I. G. Satisfação com a vida académica em estudantes do ensino superior público português. Egitania Sciencian, n. 12 p.63-79, 2013.

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas, 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

RODRIGUES, A. S. S.; LIBERATO, G. B. Fatores determinantes da satisfação com a experiência acadêmica. RPCA, Rio de Janeiro: v. 10, n. 2, p. 18-33, 2016.

ROWLEY, J. Projectando questionários feedback dos alunos: Garantia de Qualidade na Educação. v. 11, 2003.

SANTOS, M. A. C.; ROMEIRO, V. A satisfação com a experiência acadêmica influencia a relação de confiança comportamental com a instituição? Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 3, n. 1, p. 78-97, 2017.

SCHLEICH, A. L. R.; POLYDORO, S. A. J.; SANTOS, A. A. A. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação Psicológica, v. 5, n. 1, p. 11-20, 2006.

SEVERINO, A. J. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 3, p. 619-634, 2006.

SILVA, F. Q.; LIMA-FILHO, D. O.; SAUER, L.; REINERT J. N. Fatores Discriminantes no Grau de Satisfação de Estudantes de Administração. Revista de Economia e Administração, v.11, n. 1, p. 28-45, 2012.

SILVA, V. L. S.; CHIQUTO, N. C.; ANDRADE, R. A. P. O.; BRITO, M. F. P.; CAMELO, S. H. H. Fatores de estresse no último ano do curso de graduação em enfermagem: percepção dos estudantes. Rev. Enferm., UERJ, v. 19, n. 1, p. 121-6, 2011.

SISTO, F. F.; MUNIZ, M.; BARTHOLOMEU, D.; PASETTO, N. S. V.; OLIVEIRA, A. F.; LOPES, W. M. G. Estudo para a construção de uma escala de satisfação académica para universitários. Avaliação Psicológica, v. 7, n. 1, p. 45-55, 2008.

SOARES, A. P. C.; VASCONCELOS, R. M.; ALMEIDA, L. S. Adaptação e Satisfação na Universidade: Apresentação e validação do Questionário de Satisfação Académica. Contextos e dinâmicas da vida acadêmica, Guimarães: Universidade do Minho, p. 152-165, 2002.

SOUZA, S. A.; ALVES, F. M. S.; BUSS, R. N. Satisfação de Estudantes do Curso de Graduação em Administração na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Rio de Janeiro: ANPAD, 2008.

SOUZA, S. A.; REINERT, J. N. Avaliação de um curso de ensino superior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 15, n. 1, p. 159-176, mar. 2010.

TAVARES, J.; HUET, I. Sucesso académico no ensino superior: um olhar sobre o professor universitário. Universidade Técnica de Lisboa. Lisboa, 2001.

TAVEIRA, M. C. Sucesso no Ensino Superior: uma questão de adaptação e de desenvolvimento vocacional. Porto: Porto Editora, 2000.

TERENCE, A. C. F.; FILHO, E. E. Abordagem quantitativa, qualitativa e a utilização da pesquisa-ação nos estudos organizacionais. XXVI ENEGEP - Fortaleza, CE, Brasil, 9-11 out., p. 1-9, 2006.

TONTINI, G.; WALTER, S. A. Antecedentes da Qualidade Percebida de um Curso de Administração: uma abordagem não linear. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 13, n. 40, p. 264-280, 2011.

VENTURINI, J.; PEREIRA, B. A. D.; VIEIRA, K. M.; MILACH, F. Satisfação dos alunos do curso de Ciências Contábeis da UNIFRA. VIII Congresso USP Controladoria e Contabilidade, 2008.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i1.2239

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png