The impacts of the sudden implantation of online Learning amid Covid-19 Pandemic

Rafael Izidoro Martins Neto, Aline Chaves Leite, Ingrid Rezende Silva Palacios, Humberto Elias Giannecchini Fernandes Rocha Souto

Abstract


This article aimed to analyze the impacts caused by the implementation of distance learning (ODL) in the midst of the Covid-19 pandemic, through the perception of students from the Center-West of Minas Gerais, comparing the different levels of education (high school, college and post-graduate) and the view of students on the actions and measures taken by both their respective academic institutions and the Brazilian government. The research also seeks to verify the opinions of students regarding the impact caused by ODL on low-income students and the expectation about when and how in-person teaching and high school selection processes will be re-established. The theoretical background involved topics such as education and technology. The methodological process adopted consisted of qualitative research. The data collection occurred through the application of a structured questionnaire, through a digital platform, to the research subjects. Subsequently, the treatment, classification and organization of the data was done. The partial results showed that most of the respondents were not contemplated with the implementation of non-presential education. It was also found that a very small portion of respondents considered that the measures adopted by the federal government were sufficient to prevent students from being harmed in this scenario. It was confirmed that, for low-income students, the challenges of this moment will be even more difficult to overcome. It was concluded that Brazil is not prepared to offer the conditions and support necessary for the sudden implementation of distance learning.


Keywords


EAD; Teaching; Technology

References


ALVES, João Roberto Moreira. História da EAD no Brasil. 2º Capítulo do livro: Educação a Distância o Estado da Arte. LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (orgs). São Paulo: Pearson Education, 2009.

ABED. Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD. BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. 2018. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/censo_ead/. Acesso em: 6 jul. 2020.

BRASIL. Decreto Legislativo Nº 6, 20 de março de 2020. Reconhece, para os fins do art. 65 da Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000, a ocorrência do estado de calamidade pública, nos termos da solicitação do Presidente da República encaminhada por meio da Mensagem nº 93, de 18 de março de 2020. Diário Oficial da União. Congresso Nacional. 20 março 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/DLG6-2020.htm. Acesso em 06 jul. 2020.

BRASIL. Lei Federal nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Congresso Nacional. 20 dezembro 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 6 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020 - Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - Covid-19. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 24 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Sobre a doença. 2020. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em: 28 jun. 2020.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - Covid-19. Diário Oficial da União. Ministério da Educação, 18 março 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 6 jul. 2020.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União. Ministério da Educação, 17 junho 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 6 jul. 2020.

DO NASCIMENTO, Iracema Santos. A Normalidade da Desigualdade Social e da Exclusão Educacional No Brasil. Caderno De Administração, v. 28, n. Edição E, p. 122-130, 2020.

FARIA, Adriano Antônio; SALVADORI, Ângela. A educação a distância e seu movimento histórico no Brasil. Revista das Faculdades Santa Cruz, v. 8, n. 1, 2010. Disponível em https://www.academia.edu/25168794/A_EDUCA%C3%87%C3%83O_A_DIST%C3%82NCIA_E_SEU_MOVIMENTO_HIST%C3%93RICO_NO_BRASIL_RESUMO. Acesso em: 23 jun. 2020.

GUAREZI, Rita De Cassia Menegaz; De Matos, Marcia Maria. Educação a distância sem segredos. Editora Ibpex, 2009 Journal of Multidisciplinary Research, Haryana, Índia, v. 2, n. 1, p. 149-161, jan. 2012. Disponível em: http://www.zenithresearch.org.in/images/stories/pdf/2012/Jan/ZIJMR/11%20%20Goldi%20Puri%20Critical%20success%20factors%20in%20e-learning.pdf. Acesso em: 24 jun. 2020.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5ª. Ed. São Paulo: Atlas, 2003. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/olivianeta/disciplinas/copy_of_historia-i/historia-ii/china-e-india. Acesso em: 30 de março. 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LITTO Fredric. M.; FORMIGA, Marcos. Educação a distância o estado da arte. São Paulo: Pearson Education, 2009.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eda. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Em Aberto, v. 5, n. 31, 2011. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/1605/1577. Acesso em: 30 de março. 2020.

MARTINO, Joseph. P. Technological Forecasting for Decision Making. 2 ed., North-Holland, New York NY, 1983.

MIKS, Jason; MCILWAINE, John. “Keeping the world’s children learning through Covid-19”. UNICEF Website [20/04/2020]. Disponível em: https://www.unicef.org/coronavirus/keeping-worlds-children-learning-through-covid-19. Acesso em: 23 jun. 2020.

OPAS. Organização Pan Americana da Saúde. Folha informativa – Covid-19 (doença causada pelo novo coronavírus). 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 28 jun. 2020.

PURI, Goldi. Critical success Factors in e-Learning–An empirical study. International. 2012.

SÁ, Maria Irene da Fonseca. José Saramago: Um olhar sobre a globalização e a sociedade da informação. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management 13.2 (2016): 301-322. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-17752016000200301. Acesso em 23 jun. 2020.

SILVA, Wender A. Tecnologias digitais no processo ensino-aprendizagem: habilidades necessárias para a construção do conhecimento científico no estado de Roraima. 2018. 176f. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Cuiabá, 2018. Disponível em: https://www1.ufmt.br/ufmt/unidade/userfiles/publicacoes/8d657b7f1cf53d7fa4294dab7702a0c6.pdf. Acesso em: 25 jun. 2020.

STEENSMA, H. Kevin. Acquiring technological competencies through inter-organizational collaboration: na organizational learning perspective. Journal of Engineering and Technology Management, v. 12, p. 267-86, 1996.

UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. “Covid-19 Educational Disruption and Response”. UNESCO Website [06/05/2020]. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 23 jun 2020.

VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa; ARAÚJO, Elaine Vasquez Ferreira de. Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias: UNIGRANRIO, 2016.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i4.4224

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png