World café: experience report of a teaching-learning technique

Tamires Feitosa de Lima, Chiara Lubich Medeiros de Figueiredo, Raimunda Hermelinda Maia Macena

Abstract


World Café is an active collaborative and creative teaching-learning methodology that is easy to use, which aims to generate and foster dialogues between individuals with similar purposes, based on relevant themes and questions. He dares to break with the traditional and build new ways of reproducing knowledge. The objective of this study is to report the experience of a teaching intern in the use of the World Café teaching-learning technique. It is a report of teaching experience, about the experience of a postgraduate student in the Master of Public Health in the internship discipline of teaching I, through the use of the World Café technique in the epidemiological studies class of the research discipline in physiotherapy I of the physiotherapy course of a public higher education institution in the state of Ceará. The use of the methodology provided an opportunity for the intern to develop skills and competences in the field of teaching and improve her knowledge of alternative and active teaching methodologies. The use of this methodology innovated and facilitated the teaching and learning process and contributed to the teacher / student and student / student interaction, in addition, it motivated students to collaboratively dialogue on the theme, leaving the traditional method and making students promoters of their knowledge. The method used was effective in stimulating creativity, exploring the theme of epidemiological studies and creating a relaxed space for seeking collective knowledge. The students showed commitment and motivation during the teaching-learning process.


Keywords


Teaching; Learning; World Café; Methodology; College education

References


BROWN, J. O café do mundo: moldando nosso futuro através de conversas importantes. ReadHowYouWant.com, 2010.

BROWN, J.; ISAACS, D. The world cafe: Awakening collective intelligence and committed action. M. Torvey Collective Intelligence: Creating a Prosperous World at Peace. Earth Intelligence Network, Virginia, 2008.

CARVALHO, C. P.; PINHEIRO, M. R. M. De igual para igual: a Educação pelos Pares como estratégia educativa, transformadora e emancipatória. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, n. 38, p. 81-90, dez. 2018. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2638/pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.

CAVALCANTI, R. D. A.; GAYO, M. Andragogia na educação universitária. Revista Conceitos, v. 11, 2005.

DE PAIVA GONTIJO, I. Andragogia como ferramenta de educação em saúde. Revista Evidência, v. 12, n. 12, 2016.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404/295. Acesso em: 16 abr. 2020.

DRAGANOV, P. B.; FRIEDLÄNDER, M. R.; SANNA, M. C. Andragogia na saúde: estudo bibliométrico. Escola Anna Nery, v. 15, n. 1, p. 149-156, 2011. Disponível em: https://repositorio.usp.br/bitstream/handle/BDPI/3985/art_FRIEDLANDER_Andragogia_na_saude_estudo_bibliometrico_2011.pdf?sequence=1. Acesso em: 16 abr. 2020.

ILLERIS, K. Teorias contemporâneas da aprendizagem. Penso Editora, 2015.

JOAQUIM N. F.; BOAS A. A. V.; CARRIERI A. P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário? Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351-365, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v39n2/a05v39n2.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.

LIMA, V. V. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, p. 421-434, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832016005023103&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 16 abr. 2020.

MACEDO, K. D. S. et al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Esc Anna Nery, v. 22, n. 3, p. e20170435, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ean/v22n3/pt_1414-8145-ean-22-03-e20170435.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.

ROCHA, E. F. Os dez pressupostos andragógicos da aprendizagem do adulto: um olhar diferenciado na educação do Adulto. ABED, v. 20, 2014. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/os_10_pressupostos_andragogicos_ENILTON.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.

ROCHA, H. M.; LEMOS, W. D. M. Metodologias ativas: do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. IX Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Comunicação. Resende, Brazil: Associação Educacional Dom Boston, v. 12, 2014. Disponível em: https://www.aedb.br/wp-content/uploads/2015/05/41321569.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.

SANTOS, C. A. M. O uso de metodologias ativas de aprendizagem a partir de uma perspectiva interdisciplinar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO–EDUCERE. p. 27203-27212, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20543_10759.pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.

SCHIEFFER, A.; ISAACS, D.; GYLLENPALM, B. The world’s coffee: part one. World Business Academy, v. 18, n. 8, p. 1-9, 2004. Disponível em: http://www.theworldcafe.com/wp-content/uploads/2015/07/WorldCafe.pdf . Acesso em: 30 mar. 2020.

SILVA, M. Caraterização de projetos de Educação pelos Pares na área do consumo de substâncias psicoativas. Desenvolvimento e Sociedade, v. 4, n. 6, p. 45-52, 2019. Disponível em: http://www.revistas.uevora.pt/index.php/desenvolvimento_sociedade/article/view/319. Acesso em: 30 mar. 2020.

TEIXEIRA, A. N. et al. Reflexões sobre as Práticas Docentes e o Sujeito Discente no Ensino Superior: Contribuições da Andragogia. ID on line REVISTA DE PSICOLOGIA, v. 13, n. 43, p. 340-352, 2019. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1540. Acesso em: 15 abr. 2020.

TEZA, P. et al. Geração de ideias: aplicação da técnica world café. International Journal of Knowledge Engineering and Management (IJKEM), v. 2, n. 3, p. 1-14, 2013. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/IJKEM/article/view/1990. Acesso em: 30 mar. 2020.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i4.4085

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png