Psychology as a Tool for the Democratization of Education: An Experience Report

Augusto Calixto, Aline Beckmann Menezes, Paulo Goulart

Abstract


School/Educational Psychology is able to contribute in a meaningful way with the approximation between the research developed in universitary context and applied educational environments. A contextualized and historical perspective about education is relevant for insertion and completion of eficient practices in school environments. Thus, the present work has the general objective of reporting the experience of development of the extension project entitled “School Psychology as Tool to Democratization of Education” in a public school belonging in the metropolitan region of Belém. The processes of insertion in the school are described, just as the instruments utilized. With the faculty were developed lectures and group discussions focused on teachers’ continuing education. With the student body were developed activities such as visiting of university campus, individualized interviews and creation of the student’s guild. Strategical meetings for articulation between the school and the health support network available were realized with the school administration. It was possible to observe demands related to teachers’ mental health, teacher-student relationship and illness between the students related to the lack of a support network and a more sistematic approach for future actions. This report aims to contribute to the development of democratic practices of insertion of Psychology in the school.


Keywords


Education; Educational Psychology; Democracy

References


Alber, S. R., & Heward, W. L. (1996). “GOTCHA!” Twenty-five behavior traps guaranteed to extend your students’ academic and social skills. Intervention in School and Clinic, 31(5), 285-289. doi: https://doi.org/10.1177/105345129603100505

Andrada, E. G. C. (2003). Família, escola e a dificuldade de aprendizagem: intervindo sistemicamente. Psicologia Escolar e Educacional, 7(2). Recuperado de: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572003000200007

Braz-Aquino, F. S., & Rodrigues, L. F. (2016). Estágio supervisionada em Psicologia Escolar: intervenções com seguimentos da comunidade escolar. In M. N. Viana e R. Francischini (Orgs.), Psicologia Escolar: Que fazer é esse?(pp. 188-205). Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia.

Carlotto, M. S., & Pizzinato, A. (2013). Avaliação e interpretação do mal-estar docente: um estudo qualitativo sobre a síndrome de burnout. Revista mal-estar e Subjetividade, 8(1-2). Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/271/27131673008/

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1996). Habilidades envolvidas na atuação do psicólogo escolar/educacional. In S. Weschler (Org.), Psicologia: Pesquisa, Formação e Prática (pp 139-156). Campinas: Alínea.

De Rose, T. M. S., Afonso, M. L., Bondioli, R. M., & Gonçalves, E. G. (2016). Práticas educativas inovadoras na formação do psicólogo escolar: uma experiência com aprendizagem cooperativa. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(2), 304-316. doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703000212014

Freire, P. (2014). Ensinar exige respeito à autonomia do ser do educando. In P. Freire (Autor), Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa (58-60). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Flores, E. (2017). Análise do Comportamento: Contribuições para a Psicologia Escolar. Revista brasileira de Terapia Cognitiva e Comportamental, 19(1), 115-127. Recuperado de: http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/955

Guzzo, R., Mezzalira, A., Moreira, A., Tizzei, R., & Silva Neto, W. (2010). Psicologia e educação no brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26, 131-141. Recuperado de: https://revistaptp.unb.br/index.php/ptp/article/view/475

Henklain, M. H. O., & Carmo, J. S. (2013). Contribuições da Análise do Comportamento à educação: um convite ao diálogo. Cadernos de Pesquisa, 43(149), 704-723. Recuperado de: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/2672

Martinez, A. M. (2010). O que pode fazer o psicólogo na escola? Em Aberto, 23(83), 39-56. Recuperado de: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2250/2217

Patto, M. H. S. (1981). Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Pereira-Silva, N. L., Andrade, J. F. C. M., Crolman, S. R., & Mejía, C. F. (2017). O papel do psicólogo escolar: Concepções de professores e gestores. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 407-415. doi: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2017/021311165

Skinner, B. F. (1972). Tecnologia de Ensino. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo.

Silveira, C. C., & Souza, E. T. (2017). O fazer do psicólogo escolar: algumas contribuições para a qualidade do processo ensino-aprendizagem. In F. Negreiros e M. P. R. Proença. Práticas em Psicologia Escolar: do ensino técnico ao superior, (pp 99-113). Teresina: Edufpi.

Viana, M. N. (2016). Interfaces entre a Psicologia e a Educação: Reflexões sobre a atuação em Psicologia Escolar. In M. N. Viana e R. Francischini (Orgs.), Psicologia Escolar: Que fazer é esse? (pp. 54-73). Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia.




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.3014

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Augusto Calixto, Aline Beckmann Menezes, Paulo Goulart

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png