A bolha informacional e os riscos dos mecanismos de busca na personalização do usuário de internet: reflexões sobre o direito à autodeterminação informacional
Abstract
This paper aims to reflect on the fundamental right to self-determination concerning personal information used in the user personalization process on the Internet. In this context, search engines have now become so relevant in the contemporary social context that it is being described as the formation of a new era, essentially characterized by Information and Communication Technology. In this scenario, the search mechanisms establish structures enabling assessment of the Internet and each of its users, on the one hand, and of each user and his or her personal information bubble, on the other. As result of the research project, the article follows the deductive approach and the monographic procedure methodologies, seeking to identify possible threats to the scope of protection of the Internet user in the constant quest for personalization of the information desired, and the role of self-determination over personal information in upkeeping principles and rights essential to the democratic rule of law.
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
BECK, Ulrich. La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI de España, 2006.
BUENO, Silveira. Mini dicionário da língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: FTD, 2007.
CASTELLS, Manuel. A Galáxia Internet: reflexões sobre Internet, negócios e sociedade. 2ª. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2007.
CRAWFORD, Susan. The Origin and Development of a Concept: The Information Society. Bull. Med. Libr. Assoc. 71(4) October 1983. Disponível em http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC227258/pdf/mlab00068-0030.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
BARKER, Joe. Basic Search Tips and Advanced Boolean Explained. University of California, Berkeley, 2015. Disponível em http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/Boolean.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
FECOMERCIOSP. Comportamento do Usuário Paulistano na Internet. 2013. Disponível em: http://www.fecomercio.com.br/noticia/pesquisa-fecomercio-detalha-o-comportamento-do-usuario-paulistano-na-internet. Acesso em: 04 maio 2020.
FERNANDES, Rogerio Paulo Muller; MONTEIRO, Silvana Drumond; GIRALDES, Maria Júlia Carneiro e VECHIATO, Fernando Luiz. Panorama atual do uso dos mecanismos de busca na Web. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação – XIII ENANCIB 2012. GT 8 Informação e Tecnologia. Comunicação oral. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-pesquisa/ciberespaco/doc/panor_atual_uso_busca_enancib2012.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
GABRIEL, Martha Carrer Cruz. Sem e Seo: dominando o marketing de busca. 2ª. ed. São Paulo: Novatec Editora, 2012.
GOOGLE. How search works: from algorithms to answers. Disponível em: https://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/thestory/. Acesso em: 04 maio 2020.
GOUVEIA, Luis Manuel Borges; GAIO, Sofia. Sociedade da Informação: balanço e oportunidades. Edições Universidade Fernando Pessoa, 2004.
GREENFIELD, Adam. Everyware: the dawning age of ubiquitous computing. AIGA: New Riders, 2006.
JAYNES, Edwin Thompson. Clearing up mysteries: the original goal. Maximum Entropy and Bayesian Methods, ed. J. Skilling, Kluwer Acad. Pub., Dordrecht, 1989. Disponível em http://bayes.wustl.edu/etj/articles/cmystery.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
IAB. Interactive Advertising Bureau. Click Measurement Guidelines Version 1.0. Final Release, 2009. Disponível em http://www.iab.net/media/file/click-measurement-guidelines2009.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
KNOX, Casey. A Strategic Approach to Social Media Intelligence. 2012. Disponível em http://pt.slideshare.net/caseymaeknox/social-media-intelligence-25776624. Acesso em: 04 maio 2020.
KUMAR, Krishan. Da Sociedade Pós-industrial à Pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane Price. Sistemas de Informação. Rio de Janeiro:LTC, 1999. 389p.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual?. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MAZURYK, Tomasz; GERVAUTZ, Michael. Virtual Reality: History, Applications, Technology and Future. 2015. Disponível em https://www.cg.tuwien.ac.at/research/publications/1996/mazuryk-1996-VRH/TR-186-2-96-06Paper.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
MOBILON, Thiago. O potencial do WhatsApp para o uso em mineração de dados. 2014. Disponível em http://tecnoblog.net/151635/potencial-whatsapp-mineracao-de-dados/. Acesso em: 04 maio 2020.
MONTEIRO, Silvana Drumond. As múltiplas sintaxes dos mecanismos de busca no ciberespaço. Informação & Informação, Londrina, Vol. 14, No. esp., 2009. p. 68-102.
LIDDY, Elizabeth. How a search engine works. Vol. 9, No. 5, 2001. Disponível em http://www.infotoday.com/searcher/may01/liddy.htm. Acesso em: 04 maio 2020.
NAVARRO, Ana Maria. N. P. O Direito Fundamental à Autodeterminação Informativa. In: CONPEDI/UFF. (Org.). XXI Congresso Nacional do CONPEDI. 1. ed.: FUNJAB, 2012, p. 429-458. Disponível em http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=86a2f353e1e6692c. Acesso em 04 maio 2020.
NIELSEN. Nielsen Reports December U.S. Search Rankings. 2010. Disponível em http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2010/nielsen-reports-december-u-s-search-rankings.html. Acesso em: 04 maio 2020.
NIELSEN. The Most Valuable Digital Consumers. 20111. Disponível em http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2011/infographic-the-most-valuable-digital-consumers.html. Acesso em: 04 maio 2020.
NETSKILLS. Exploring Advanced Search Features on the web. University of Newcastle, Doc 9.82, Ver 1, 2005.
PARISER, Eli. O Filtro Invisível: o que a internet está escondendo de você. Trad. Diego Alfaro. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
PEREIRA, Felipe. O que é Marketing de Busca? – Infográfico sobre SEM. 2013. Disponível em http://www.digai.com.br/2013/09/marketing-busca-infografico/. Acesso em: 04 maio 2020.
PEW INTERNET. Search Engine Use 2012. Disponível em http://www.pewinternet.org/files/old-media/Files/Reports/2012/PIP_Search_Engine_Use_2012.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
ROVER, Aires J. (org). Direito, sociedade e informática: limites e perspectivas da vida digital. Florianópolis: Boiteux, 2000.
ROVER, Aires José (org.). Direito e Informática. Barueri: Manole, 2004.
OFFICE. Truncar, Função Truncar. 2015. Disponível em https://support.office.com/pt-br/article/TRUNCAR-Fun%C3%A7%C3%A3o-TRUNCAR-8b86a64c-3127-43db-ba14-aa5ceb292721. Acesso em: 04 maio 2020.
OLHAR DIGITAL. Buscador do Google passará pela maior reformulação da história, diz jornal. 2012. Disponível em http://olhardigital.uol.com.br/noticia/buscadordo-google-passara-pela-maior-reformulacao-da-historia,-diz-jornal/24847. Acesso em: 04 maio 2020.
SARLET, Ingo Wolfgang. A eficácia dos direitos fundamentais. 3 ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2003.
SERASA EXPERIAN. Google Brasil cresce na preferência dos usuários de Internet por buscadores em maio, de acordo com Hitwise. 2013. Disponível em http://noticias.serasaexperian.com.br/google-brasil-cresce-na-prefer%C3%AAncia-dos-usu%C3%A1rios-de-internet-por-buscadores-em-maio-de-acordo-com-hitwise-5/. Acesso em: 04 maio 2020.
THUROW, Shari. Search Engine Visibility. 2003 Press Kit. Disponível em http://www.searchenginesbook.com/pdf/sevpresskit.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
VIEIRA, Tatiana Malta. O direito à privacidade na sociedade da informação: efetividade desse direito fundamental diante dos avanços da tecnologia da informação. Dissertação de Mestrado. Universidade de Brasília, 2007. Disponível em http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/3358/1/2007_TatianaMaltaVieira.pdf. Acesso em: 04 maio 2020.
WARREN, Samuel D.; BRANDEIS, Louis D. The Right to Privacy. Harvard Law Review, Vol. IV, No. 5, 1890. Disponível em http://faculty.uml.edu/sgallagher/Brandeisprivacy.htm. Acesso em: 04 maio 2020.
ZYGMUND, Bauman. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
DOI: https://doi.org/10.18256/2238-0604.2020.v16i3.4305
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 2238-0604
This Revista Brasileira de Direito is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Indexers
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() |