Career Guidance and Social Vulnerability in Public Schools: an Experience Report

Ana Virgínia Maria da Silva, Débora Magalhães Araújo, Rafaela Brenda Araújo da Silva, Carolina Martins Moraes, Fauston Negreiros

Abstract


This research presents an experience of university extension about an experience of active development of Career Guidance (OP- the acronym in Portuguese for Orientação Profissional), inside the educational context, It had the participation of high school students from an institution of the state public network. We Started from a critical perspective, which the objective was to develop training and reflection actions on the processes in career guidance (OP) as well as the construction of a life project in a public school inside a situation of social vulnerability, based on the socio-historical approach of the OP and educational psychology. The interventions took place over two academic semesters and were divided into two stages: the first consisted of the process of observation and building bonds; the second took place over five meetings and consisted of career guidance developing. It was realized the importance of a work that considers the issues of social differences and how such issues can impact the reality of such a group. Besides that the project helped students to make a professional choice with greater possibilities, in which they could see themselves as subjects who can take certain spaces and professions.


Keywords


Career guidance, social vulnerability, educational psychology

References


Alves, N. F. T., Silva, R. N., Barreira, M. M. L., & Joca, T. T. (2019). Orientação Profissional com Jovens em Vulnerabilidade Social: Uma Revisão Teórica. Revista FSA, 16 (3), 249-264. doi: https://doi.org/10.12819/2019.16.3.13

Bastos, J. C., Almeida, B. C., & Lucindo, E. V. (2016). A orientação profissional para o aluno do ensino público: uma abordagem sócio-histórica. Revista de trabalhos acadêmicos- Universo Juiz de Fora, 1 (3). Retrieved from: http://revista.universo.edu.br/index.php?journal=1JUIZDEFORA2&page=article&op=view&path%5B%5D=2870

Bock, S. D. (2001). Orientação profissional: avaliação de uma proposta de trabalho na abordagem sócio-histórica (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil. Retrieved from: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253384?mode=full

Bock, S. D. (2006). Orientação profissional: a abordagem sócio-histórica (3a ed.). São Paulo: Cortez.

Cozby, P. (2003). Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas.

Dantas, F. H., Seixas, P. S., & Yamamoto, O. H. (2019). A formação em Psicologia no contexto da democratização do ensino superior no Brasil. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 10 (3), 76-96. doi: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p76

Fonseca, T. S., Freitas, C. S. C., & Negreiros, F. (2018). Psicologia Escolar e Educação Inclusiva: A Atuação Junto aos Professores. Revista Brasileira de Educação Especial, 24(3), 427-440. doi: https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000300008

Fundação Lemann e Meritt (2012). Ideb. 2017. Disponível em: https://www.qedu.org.br. Acessado em: 17, de abr. de 2020.

Graeff, R. V., & Patias, N. D. (2018). Orientação Profissional em uma Escola Privada: Experiência de Estágio. Revista de Psicologia da IMED, 10(1), 175-186. doi: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2018.v10i1.2353

Grings, J. A. & Jung, C. F. (2017). Fatores que influenciam na escolha profissional e a importância da orientação vocacional e ocupacional. Revista Espacios, 38 (15). Retrieved from: https://www.revistaespacios.com/a17v38n15/a17v38n15p12.pdf

Kurpel, A., Prado, A. F., Bazzi, A., Faller, F., Piovezan, L. F., Hengem, K., & Demarco, T. R. C. (2018). Contexto de atuação do Psicólogo Escolar: Possibilidade de intervenção Context of performance of the School Psychologist: Possibility of intervention. Repositório de Artigos Do Curso De Psicologia-Práticas Em Psicologia, 120. Retrieved from: https://www.unidep.edu.br/artigos/psicologia-praticas-2018.pdf#page=120

Lima, A. D., Alves, E. A. B., Vasconcelos, J. A. M., Lopes, P. E. S., Gomes, S. V. O., & Coelho, T. S. (2018). Orientação profissional com jovens do ensino médio: uma prática de sensibilização. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, 3(6). Retrieved from:http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/16007

Lima, T. B. C., Alencar, E. R. D., & Sousa, S. T. A. (2017). Orientação Profissional: escolhas possíveis. In F. Negreiros, & M. P. R. Souza (Orgs.), Práticas em psicologia escolar: do ensino técnico ao superior (pp. 158- 170). Teresina: EDUFPI.

Medeiros, V. S., Neto, M. P., Nascimento, C. C., & da Costa, S. D. R. M. (2019). As dificuldades impostas no processo de escolha profissional de jovens da escola pública: tecendo retalhos sobre desigualdades, novas possibilidades e sonhos. Revista Eletrônica da Estácio Recife, 5(2). Retrieved from: https://reer.emnuvens.com.br/reer/article/view/332

Mongim, A. B., & Oliveira, O. M. (2019). Entre Comemorações, Tensões e Constrangimentos: Ingresso na Universidade pelo Sistema de Cotas. Revista Teias, 20(56), 133-152. doi: https://doi.org/10.12957/teias.2019.39082

Moura, D. H., & Lima Filho, D. L. (2019). Desigualdades no ensino médio: o que faz o estudante-trabalhador. Cadernos de Pesquisa, 26(4), 89-106. doi: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n4p89-106

Nasciutti, F. M. B., & Silva, S. M. C. (2014). O processo de ensinar/aprender uma perspectiva crítica em psicologia escolar e educacional. Psicologia em Estudo, 19(1), 25-37. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-73722014000100005

Oliveira, V. O. C. C., & Castro, P. A. (2018). Orientação profissional na escola: limites e possibilidades para o processo de inclusão dos alunos de uma escola pública à universidade e consequentemente ao mercado de trabalho. Revista Educação Inclusiva - REIN, 02 (02), 22-39. Retrieved from: http://revista.uepb.edu.br/index.php/REIN/article/view/4579

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2006). Desenvolvimento humano (8a ed.; D. Bueno, Trad.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Patto, M. H. S. (2010). A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia (3a ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Peres, F. M. A., & Barbosa, E. A. (2017). Projetos de vida e educação de jovens rurais: implicações do campo em suas escolhas. Revista Teoria e Prática da Educação, 20 (3), 117-130. doi: https://doi.org/10.4025/tpe.v20i3.34552

Prioste, A., Tavares, P., & Magalhães, E. (2019). Tipologias de funcionamento familiar: Do Desenvolvimento Identitário à Perturbação Emocional na Adolescência e Adultez Emergente. Análise Psicológica, 37(2), 173-192. doi: https://doi.org/10.14417/ap.1534

Sá, R. R. D. R. (2017). A orientação profissional continuada no ensino médio e o desenvolvimento de um aplicativo como ferramenta tecnológica para mediação do processo de escolha (Trabalho de Conclusão de Curso). Faculdade de educação, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil. Retrieved from: http://bdm.unb.br/handle/10483/19770

Santos, A. S., Oliveira, C. T., Jager, M. E., & Dias, A. C. G. (2016). Oficinas de sensibilização às questões profissionais realizadas com estudantes do ensino médio de escola pública. Psicologia Revista, 25 (1), 151-172. Retrieved from: http://ken.pucsp.br/psicorevista/article/view/29615

Santos, L. A. (2019). “Vocês falando de Enem e a gente querendo fazer neném”: uma tentativa de compreender como jovens do interior sergipano significam e se apropriam da universidade ao final do curso de ensino médio. Humanidades & Inovação, 6(14), 319-332. Retrieved from: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1381

Silva, D. G., Giordani, J. P., & Dell’Aglio, D. D. (2017). Relações entre satisfação com a vida, com a família e com as amizades e religiosidade na adolescência. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 8(1), 38-54. doi: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n1p38

Tavares, P. C. B.C. & Silva, C. C. (2019). Orientação de Estudos: uma experiência de estágio em psicologia escolar. Revista Ponto de Vista, 8(1), 128-135. Retrieved from: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/9210




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2021.v13i2.4052

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Ana Virgínia Maria da Silva, Débora Magalhães Araújo, Rafaela Brenda Araújo da Silva, Carolina Martins Moraes, Fauston Negreiros

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png