The Psychologist in Child Education: A Proposal for Psychosocial Intervention
Abstract
This research aimed to share an experience of psychosocial intervention developed by students and professionals of school psychology within an Early Childhood Education public institution located in the city of Campinas, through a project called The Eagle’s Flight. The main activities developed by the psychology team at this institution were: (1) School and social mapping of life; (2) Life and Schooling Trajectories follow up; (3) Participation in Teacher Training meetings; (4) Weaving intersectoral networks; (5) Meeting with family; and, (6) Strengthening of academic and professional training. In general, the Eagle´s Flight project allowed to stay in touch with a population that has its basic rights denied in a daily basis, which drove in the team the need to develop interventions that mobilized subjects to change their social conditions. For this, was developed a practice directed to the process of process of awareness, strengthening and coping with adverse conditions of everyday life
Keywords
References
Braz-Aquino, F. S., & Gomes, A. R. (2016). Estágio em psicologia escolar: apontamentos sobre a formação e atuação profissional. In M. V. M. Dazzani & V. L. T. Souza (Eds.). Psicologia escolar crítica: teoria e prática nos contextos educativos. (pp. 141-157). Campinas, SP: Alínea.
Beckman, M. V. R (2007). Crianças pré-escolares e prisão paterna: percepção de familiares (Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, Brasil). Retrieved from http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/171
Costa, A. S. C. (2010). Desenvolvimento da criança na Educação Infantil: uma proposta de acompanhamento (Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, Brasil). Retrieved from http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/421
Costa, A. S., & Guzzo, R. S. (2006). Psicólogo escolar e educação infantil: um estudo de caso. Revista Escritos sobre Educação, 5 (1), 05-12. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-98432006000100002&lng=pt&tlng=pt
Guzzo, R. S. L. (2005). Escola amordaçada: compromisso do psicólogo com este contexto. In A. M. Martínez (Eds.) Psicologia Escolar e compromisso social: novos discursos, novas práticas. (pp. 17-29). Campinas, SP: Alínea.
Guzzo, R. S. L. (Eds.) (2007). Desenvolvimento infantil: família, proteção e risco. Campinas, SP: Alínea.
Guzzo, R. S. L., Martinez, A. M., & Campos, H. R. (2007). School Psychology in Brazil. In S. R. Jimerson, T. D. Oakland & P. T. Farrell (Eds.). The Handbook of International School Psychology. (pp. 29-37). California: Sage Publications.
Guzzo, R. S. L., Costa, A. S., & Sant’Ana, I. M. (2009). Formando psicólogos escolares: problemas, vulnerabilidade, desafios e horizontes. In C. M. Marinho-Araújo (Eds.). Psicologia escolar: novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática (pp. 35-52). Campinas, SP: Alínea.
Guzzo, R. S. L., & Mezzalira, A. S. C. (2011). 2008 – Ano da Educação para os Psicólogos: encaminhamentos e próximos passos. In C. M. Marinho-Araújo & R. S. L. Guzzo (Eds.). Psicologia Escolar: Identificando e Superando Barreiras. (pp. 11-31). Campinas: Alínea.
Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., & Moreira, A. P. G. (2012). Psicólogo na rede pública de Educação: embates dentro e fora da própria profissão. Psicologia Escolar e Educacional, 16(2), 329-338. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000200016
Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., & Moreira, A. P. (2014). Desafios, ameaças e compromissos para os psicólogos: as políticas públicas no campo educativo. In I. F. Oliveira & O. H. Yamamoto (Eds.) Psicologia e políticas sociais: temas em debate. (pp. 215-238). Belém, PA: Ed. UFPA.
Guzzo, R. S. L., Moreira, A. P. G., & Mezzalira, A. S. C. (2016). Desafios para o cotidiano do psicólogo dentro da escola: a questão do método. In M. V. M. Dazzani & V. L. T. Souza (Eds.). Psicologia escolar crítica: teoria e prática nos contextos educativos. (pp. 21-35). Campinas, SP: Alínea.
Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., Weber, M. A. L., Sant’Ana, I. M., & Teles-Silva, S. S. G. (2018). Psicologia escolar e família: importância da proximidade e do diálogo. In C. M. Marinho-Araujo, F. S. B. Aquino, R. S. L. Guzzo & V. L. T. Souza. Psicologia Escolar Crítica: atuações emancipatórias nas escolas públicas. (pp. 143-162). Campinas, SP: Alínea.
Marinho-Araújo, C. M., & Almeida, S.F.C. (2005). Recriando identidades, desenvolvendo competências. In A. M. Martinez (Eds.). Psicologia escolar e compromisso social (pp. 243-259). Campinas, SP: Alínea.
Meireles, J., Moreira, A. P. G., Mezzalira, A. S. C., & Guzzo, R. S. L. (2014) Avaliação psicossocial e desenvolvimento da criança: uma história de vida. Temas em Psicologia, 22, 715-724. doi: https://doi.org/10.9788/TP2014.4-04
Mezzalira, A. S. C., & Guzzo, R. S. L. (2011). Acompanhamento e promoção do desenvolvimento na Educação Infantil: algumas contribuições da Psicologia Escolar. Aletheia, (35-36), 22-35. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942011000200003&lng=pt&tlng=pt
Mezzalira, A. S. C., & Guzzo, R. S. L. (2015) The educator and violent
situations experience by student: Coping strategies. Revista Estudos de
Psicologia de Campinas, 32, 37-47. doi: https://doi.org/10.1590/0103-
X2015000100004
Mezzalira, A. S. C., Weber, M. A. L., & Guzzo, R. S. L. (2013) Educadores de criança: condições de trabalho e vida. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(3), 688-699. doi: https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000300013
Moreira, A. P. G., & Guzzo, R. S. L. (2013). Situação-limite na educação infantil: contradições e possibilidades de intervenção. Psicologia: Teoria e Prática, 15, 188-199. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872013000300014&lng=pt&tlng=pt
Sant’Ana, I. M., Costa, A. S., & Guzzo, R. S. (2007). Escola e vida: compreendendo uma realidade de conflitos e contradições. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 2(2), 302-311. Retrieved from http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/508/472
Sant’Ana, I. M., & Guzzo, R. S. L. (2014). O psicólogo escolar e o projeto político-pedagógico da escola: diálogos e possibilidades de atuação. In R. S. L. Guzzo (Eds.). Psicologia escolar: desafios e bastidores na Educação Pública. (pp. 85-109). Campinas, SP: Alínea.
Silva Neto, W. M. F., Guzzo, R. S. L., & Moreira, A. P. G. (2014). Estagiários de Psicologia na Escola: o que os bastidores revelam para a formação profissional?. In R. S. L. Guzzo (Eds.). Psicologia escolar: desafios e bastidores na Educação Pública. (pp. 197-216). Campinas, SP: Alínea.
Souza, V. L. T., Petroni, A. P., Dugnani, L. A. C., Barbosa, E. T., & Andrada, P. C. (2014). O psicólogo na escola e com a escola: a parceria como forma de atuação promotora de mudanças. In R. S. L. Guzzo (Eds.). Psicologia escolar: desafios e bastidores na Educação Pública. (pp. 27-54). Campinas, SP: Alínea.
Weber, M. A. L. (2009). Trilogia da proteção integral à criança: compreensão de pais e educadores da Educação infantil. (Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, Brasil). Retrieved from http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/409
Weber, M. A. L., & Guzzo, R. S. L. (2006). Violência doméstica e rede de proteção: dificuldades, responsabilidades e compromissos. Em Debate, 1(4), 01-23. Retrieved from https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/rev_emdebate.php?strSecao=input0
DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.3051
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Adinete Sousa da Costa Mezzalira, Mara Aparecida Lissarassa Weber, Marcia Valeria Reis Beckman, Raquel Souza Lobo Guzzo
ISSN 2175-5027
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
BASES DE DADOS E INDEXADORES
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() |