Consultancy in School Psychology: Experience Report

Márcia Elisa Jager, Naiana Dapieve Patias

Abstract


The strengthening of actions in school psychology, via consulting, is related to the historical development of this specialty in the country, since it did not achieve its legalized placement in public schools, but its activity remains restricted to private schools. This article describes the initial actions developed in the extension project “Consultancy in School Psychology: intervention proposal in school complaints”, linked to a University of the interior of the State of Rio Grande do Sul, Brazil. The actions included the identification of the complaints in the schools of the city and the development of intervention actions planned from the identified demands, such as groups with students and teachers. In addition, through a report with the identified school complaints, future interventions could be proposed within the Municipal Education Department team. Extension actions provided a new look at school experiences as complaints could be understood beyond the individual treatment and family interventions already performed by the School Psychology team in the city. From the practices developed, the actions of the extension project started to compose an alternative for the referrals made by the School Psychology team of the Municipal Education Department.


Keywords


Educational psychology; School; Teachers; Students

References


Andrada, E. (2005). Novos paradigmas na prática do psicólogo escolar. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(2), 196-199. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/prc/v18n2/27470.pdf

Barbosa, D. R., & De Souza, M. P. R. (2012). Psicologia Educacional ou Escolar? Eis a questão. Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 163-173. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100018

Barbosa, R. M., & Marinho-Araujo, C. M. (2010). Psicologia escolar no Brasil: Considerações e reflexões históricas. Estudos de Psicologia, 27(3), 393-402. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/pee/v19n3/2175-3539-pee-19-03-00515.pdf

Brasil (2000). Projeto de Lei (PL) 3.688 de 2000. Dispõe sobre a introdução de assistente social no quadro de profissionais de educação em cada escola. Retrieved from http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=20050

Borges-Andrade, J., Bastos, A., Andery, M., Guzzo, R., & Trindade, Z. (2015). Psicologia -brasileira: Uma análise de seu desenvolvimento. Universitas Psychologica, 14(3), 865-880. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-3.pbua

Carlotto, M. S. (2011). Síndrome de Burnout em professores: Prevalência e fatores associados. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(4), 403-410. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000400003

Conselho Federal de Psicologia. (2007). Resolução nº 013 de 2007. Institui a Consolidação das Resoluções relativas ao Título Profissional de Especialista em Psicologia e dispõe sobre normas e procedimentos para seu registro. Retrieved from https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/08/Resolucao_CFP_nx_013-2007.pdf

De Souza, M. P., Gomes, A. M., Checchia, A. K., Lara, J. S., & Roman, M. D. (2016). Psicólogos em secretaria de educação paulistas: Concepções e práticas. Psicologia Escolar e Educacional, 20(3), 601-610. doi: https://doi.org/10.1590/2175-3539201502031058

Dias, A. C. G., Patias, N. D., & Abaid, J. L. W. (2014). Psicologia escolar e possibilidades na atuação do psicólogo: Algumas reflexões. Psicologia Escolar e Educacional, 18(1), 105-111. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/pee/v18n1/v18n1a11.pdf

Dos Santos, D. C., Menezes, A. B., Borba, A., Ramos, C. C., Costa, T. D. (2017). Mapeamento de competências do psicólogo escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 21(2), 225-234. doi: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121109

Guzzo, R. S. L., Mezzalira, A. S. C., Moreira, A. P. G., Tizzei, R. P., & Silva Neto, W. M. (2010). Psicologia e educação no Brasil: Uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26, 131-141. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500012

Guzzo, R. S. L., Moreira, A. P. G., & Mezzalira, A. S. C. (2011). Avaliação psicossocial: Desafios para a prática profissional nos contextos educativos. Avaliação Psicológica, 10(2), 163-171. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712011000200007

Guzzo, R. S. L., Moreira, A. P. G., & Mezzalira, A. S. C. (2016). Desafios para o cotidiano do psicólogo dentro da escola: a questão do método. In M. V. Dazzani & V. L. T. de Souza (Orgs.), Psicologia escolar crítica: Teoria e prática nos contextos educacionais (pp.22-35). Campinas: Alínea.

Labadessa, V. M., & Lima, V. A. A. (2017). Queixa escolar: Repercussões na escola a partir do atendimento psicológico. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 369-377. doi: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702131116

Lima, A. O. M. N. (2005). Breve histórico da psicologia escolar no Brasil. Psicologia Argumento, 23(42), 17-23. Retrieved from http://132.248.9.34/hevila/Psicologiaargumento/2005/vol23/no42/2.pdf

Marinho-Araujo, C. M. (2014). Intervenção institucional: Ampliação crítica e política da atuação em Psicologia Escolar. In R. S. L. Guzzo (Org), Psicologia escolar: Desafios e bastidores da escola pública (pp.153-175). Campinas: Alínea.

Marinho-Araújo, C. M. (2016). Perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano: Fundamentos para atuação em psicologia escolar. In M. V. Dazzani & V. L. T. de Souza (Orgs.), Psicologia escolar crítica: Teoria e prática nos contextos educacionais (pp. 37-55). Campinas: Alínea.

Marinho-Araújo, C. M., & Almeida, S. F. C. (2014). Psicologia escolar: construção e consolidação da identidade profissional. (3ª Ed.). Campinas: Alínea.

Nery, M. da P., & Conceição, M.I.G. (Orgs.). (2012). Intervenções grupais: o psicodrama e seus métodos. São Paulo: Ágora.

Neves, M.M.B.J. (2010). Procedimentos de avaliação das queixas escolares e níveis de intervenção – PAIQUE (pp. 2919-2930). In: VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia.Actas. Braga / Portugal.

Nóvoa, A. (2007). Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. Palestra proferida. São Paulo: Sinpro. Retrieved from http://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf

Patias, N. D., & Abaid, J. L. W. (2014). O que pode fazer um estagiário de psicologia na escola? Problematizando prática e formação profissional. Educação, 39(1), 187-200. doi: https://doi.org/10.5902/198464444817

Patto, M. H. S. (1993). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Queiroz.

Pereira-Silva, N. L., Andrade, J. F.C., Crolman, S. R., & Mejía, C. F. (2017). O papel do psicólogo escolar: Concepções de professores e gestores. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 407-415. doi: https://doi.org/10.1590/2175-35392017021311165

Silva, M. B. (2009a). Consultoria em psicologia escolar/educacional - princípios teóricos e técnicos e contribuições de práticas sistematizadas. Curitiba: Juruá.

Silva, M. B. (2009b). Consultoria em Psicologia escolar/educacional: reflexões sobre a teoria, a prática profissional e o estágio supervisionado. In. M. B. Silva (Org.). Consultoria em Psicologia Escolar/Educacional - Princípios Teóricos e Técnicos e Contribuições de Práticas Sistematizadas (pp. 31-74). Curitiba: Juruá.

Tessaro, N. S. (2004). Professor: da formação inicial à competência para ensinar. In G. P., Witter (org.), Psicologia e Educação: Professor, ensino e aprendizagem (pp. 77-105). Campinas: Alínea.




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.3016

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Márcia Elisa Jager, Naiana Dapieve Patias, Camilla Baldicera Biazus

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png