School Psychology in NGOs: Study on the Profile of Social Educators

Pollianna Galvão, Claisy Maria Marinho-Araujo

Abstract


Educational non-governmental organizations (NGOs) are considered emerging spaces for acting and research in School Psychology in Brazil. The profession of social educator appears in this scenario still with a little defined profile on education directed to the popular layers. This research investigated the profile of 15 social educators, aiming to know the possibilities of mediating the school psychologist to collaborate with the development of skills of this profession. Historical-cultural psychology and the competence-based approach were the central theoretical-methodological basis of the study. Of qualitative character, the study was developed in two stages: (1) institutional mapping, through documentary analysis and observation of institutional meetings; and (2) a memorial of the educational and professional trajectory of the educators. The results revealed that the institution underwent changes in the institutional guidelines, demanding a redefinition of the educators’ profile. However, the interventions made by managers for the expected skills training did not consider psychological aspects related to adult development. The information indicated a fertile context to the contribution of School Psychology in the following directions: conceptions of development about the formation of the popular classes; professional profile linked to an educator role as an agent of human development; and professional training with an emphasis on adult development.


Keywords


school psychology; non-governmental organizations; social educator

References


Araujo, C. M. M. (2003). Psicologia escolar e o desenvolvimento de competências: uma opção para a capacitação continuada (Tese de Doutorado, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil). Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/33533561.pdf

Caro, S. M. P., & Guzzo, R. S. L. (2004). Educação social e psicologia. Campinas: Alínea.

Dagnino, E. (2005). Políticas culturais, democracia e o projeto neoliberal. Revista Rio de Janeiro, 15, 45-65. Retrieved from http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/90488?mode=full

Dagnino, E. (2016). State-society relations and the dilemmas of the new developmentalist State. IDS Bulletin, 47(2), 157-167. doi: https://doi.org/10.19088/1968-2016.190

Deluiz, N. (2001). O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: Implicações para o currículo. Boletim Técnico do SENAC, 27(3), 27-38. Retrieved from http://www.bahiana.edu.br/CMS/Uploads/O%20modelo%20das%20competencias%20profissionais%20N_Deluiz.pdf

Galvão, P., & Marinho-Araujo, C. M. (2017). Psicologia Escolar em ONGs: Desafios Profissionais e Perspectivas Contemporâneas de Atuação. Revista Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 467-476. doi: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2017/021311177

Galvão, P., & Marinho-Araujo, C. M. (2018a). ONGs no Brasil: Contextualização Histórica do Cenário para Atuação em Psicologia Escolar. Psicologia em Revista, 24(1), 101-123. doi: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2018v24n1p101-123

Galvão, P., & Marinho-Araujo, C. M. (2018b). ONGs Educativas: Um recente contexto de atuação para o psicólogo escolar. In Souza, V. L. T., Braz-Aquino, F. S., Guzzo, R. S. L., & Marinho-Araujo, C. M. Psicologia Escolar Crítica: Atuações emancipatórias nas escolas públicas (pp. 185-216). Campinas: Alínea.

Gohn, M. G. (2009). Educação não formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Meta: Avaliação, 1 (1), 28-43. doi: https://doi.org/10.22347/2175-2753v1i1.1

Gohn, M. G. (2011). Educação não formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor (5a ed.). São Paulo: Cortez.

Gohn, M. G. (2015). Educação não formal no campo das artes. São Paulo: Cortez.

Gohn, M. G. (2017). Manifestações e protestos no Brasil: correntes e contracorrentes na atualidade. São Paulo: Cortez.

Guzzo, R. S., Mezzalira, A. S. C, Moreira, A. P. G., Tizzei, R. P., & Neto, W. M. F. S. (2010). Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26, 131-141. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500012

Guzzo, R. S., Mezzalira, A. S. C, Weber, M. A. L., Sant’Ana, & Silva, S. G. T. (2018). Psicologia Escolar e Família: Importância da proximidade e do diálogo. In Souza, V. L. T., Braz-Aquino, F. S., Guzzo, R. S. L., & Marinho-Araujo, C. M. Psicologia Escolar Crítica: Atuações emancipatórias nas escolas públicas (pp. 143-162). Campinas: Alínea.

Moreira, A. P. G., Tizzei, R. P., & Neto, W. M. F. S. Le Boterf, G. (2003). Desenvolvendo competências profissionais. Porto Alegre: Artmed.

Leontiev, A. (s.d/2004). O desenvolvimento do psiquismo (2a ed.). (R. E. Frias Trad.). São Paulo: Centauro Editora.

Luria, A. R. (s.d/1990). Desenvolvimento cognitivo. São Paulo: Ícone.

Marinho-Araujo, C. M. (2010). Psicologia Escolar: pesquisa e intervenção. Em Aberto, 83(23), 15-35. doi: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.23i83.%25p

Marinho-Araujo, C. M. (2014). Intervenção institucional: ampliação crítica e política da atuação em Psicologia Escolar. In R. S. L. Psicologia escolar: desafios e bastidores na educação pública (pp. 153-176). Campinas: Alínea.

Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, S. F. C. (2014). Psicologia escolar: construção e consolidação da identidade profissional (3a ed.). Campinas: Alínea.

Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, L. (2016). Abordagem por competências, desenvolvimento humano e educação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32, 1-10. doi: https://doi.org/10.1590/0102-3772e32ne212

Marinho-Araujo, C. M., & Rabelo, M. L. (2015). Avaliação educacional: A abordagem por competências. Avaliação, 20 (2), 443-466. doi: https://doi.org/10.590/S1414-40772015000200009

Passeggi, M. C. (2007). Memorial de formação: entre a lógica da avaliação e a lógica da (auto) formação. Presente! Revista de Educação, 15(58), 34-37.

Pereira, A. (2016). A profissionalidade do educador social frente a regulamentação profissional da educação social: as disputas em torno do projeto de lei 5346/2009. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 11(3), 1294-1317. doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n3.6041

Pessoa, C. T. (2014). Psicologia Escolar e Educacional: Inspirando ideias para a formação continuada de Educadores por meio da arte (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Brasil). Retrieved from https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17216

Vygotsky, L. S. (2000). A construção do pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original sem data)

Vygotsky, L. S. (2004). Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original sem data)

Wittorski, R. (1998). De la fabrication des competences. In R. Wittorski (Ed.), La compétence au travail (pp. 57-70). Paris: Education Permanente.

Zarifian, P. (2003). O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: SENAC.

Zarifian, P. (2012). Objetivo competência por uma nova lógica. São Paulo: Atlas.




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.3011

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Pollianna Galvão

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png