School Psychology in Public High School: The rap as Mediation

Vera Lucia Trevisan de Souza, Maura Assad Pimenta Neves

Abstract


This article presents part of a research that investigates the potential of music, in this cut the rap, in the mobilization of imaginative and creative processes of high school students of a public school. Approaching a vision of adolescence as a historical and cultural production, it aims to highlight the importance of giving voice to adolescents when it comes to think about and act on their current and future living conditions. Underlying this article allows to reflect on the performance of the psychologist in school, when anchored in a critical perspective that focuses the collective as power for the transformation of reality. The analysis is based on the theoretical-methodological assumptions of Historical-Cultural Psychology, prioritizing the concepts of imagination and thought by concept, psychological functions that assume prevalence in adolescence. Two meetings involving 40 students in music appreciation activities, reflection about the biography of two rappers and their music and music production were selected as the object of the present analysis. The results demonstrate that the experience with music, especially rap, seems powerful in promoting meanings and senses about adolescents’ lives, and can promote new relations and perceptions about their current ways of life and their future possibilities.


Keywords


School Psychology; Rap; Adolescence; Imagination; Public School Education

References


Barbosa, E. T. (2017). Os “Donos da Imaginação”: A contação e produção de histórias promovendo o interesse e a participação de adolescentes em atividades escolares. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Bardin, L. (2004). Análise de Conteúdo. [trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro] (3a ed.) Lisboa, Portugal: Edições 70. (Obra original publicada em 1977).

Dugnani, L. A. C. (2016). Psicologia escolar e as práticas de gestão na escola: um estudo sobre os processos de mudança mediados pela vontade. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Fernandes, A. C. F.; Martins, R.; Oliveira, R. P. de. (2016). Rap nacional: a juventude negra e a experiência poético-musical em sala de aula. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, 64, pp. 183-200. Obtido em 02 de janeiro de 2019. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rieb/n64/0020-3874-rieb-64-0183.pdf. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i64p183-200

Libâneo, J. C. (2006). Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. (21a ed.). São Paulo: Loyola.

Loureiro, B.R.C. (2016). Arte, cultura e política na história do rap nacional. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros.63, pp. 235-241. Obtido em 02 de janeiro de 2019. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rieb/n63/0020-3874-rieb-63-0235.pdf. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i631p235-241

Maheirie, K. (2003). Processo de criação no fazer musical: uma objetivação da subjetividade, a partir dos trabalhos de Sartre e Vigotski. Psicologia em Estudo, 8(2), pp. 147-153. Obtido em 12 de abril de 2018. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/pe/v8n2/v8n2a15.pdf. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-7372203000200016

March, S., & Fleer, M. (2017). The role of imagination and anticipation in children’s emotional development. In M. Fleer, F. González Rey, e N. Veresov (Eds.), Perezhivanie, emotions and subjectivity: Perspectives in Cultural-Historical Research (pp.105-128). Singapore: Springer

Neves, M. A. P. (2015). Psicologia escolar e Música: mobilizando afetos e promovendo vivências na classe de recuperação. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Neves, M. A. P., & Souza, V. L. T. (2018). Música e psicologia na escola: mobilizando afetos na classe de recuperação. Rev. Psicologia Escolar e Educacional, 22(1), 17-25. Obtido em 12 de abril de 2018. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/pee/v22n1/2175-3539-pee-22-01-17.pdf. doi: https://doi.org/10.1590/2175-35392018019065

Ozella, S., & Aguiar, W. M. J. (2008). Desmistificando a concepção de adolescência. Cadernos de Pesquisa, 38 (133), 97-125. Obtido em 12 de abril de 2018. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/cp/v38n133/a05v38n133.pdf. doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000100005

Petroni, A. P. (2013). Psicologia escolar e arte: Possibilidades e limites da atuação do psicólogo na promoção da ampliação da consciência de gestores. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Pino, A. (2010). Estética e semiótica: sensibilidade e razão na Grécia Antiga. In: A. Pino; L. M. Schlindvein; A. A. Neitzel (org.). Cultura, escola e educação criadora. (pp. 11-30). Curitiba: CRV.

Sawaia, B. B. (2009). Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre

liberdade e transformação social. Psicologia e Sociedade, 21(3), 364-372. Obtido em 15 de maio de 2018. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/psoc/v21n3/a10v21n3.pdf doi: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000300010

Souza, V. L. T. (2013). Anotações de aula. Texto não publicado. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Souza, V. L. T. (2016a). Contribuições da Psicologia à compreensão do desenvolvimento e da aprendizagem. In: Souza, V. L. T.; Petroni, A. P. e Andrada, P. C. (orgs.). A Psicologia da Arte e a Promoção do Desenvolvimento e da Aprendizagem – Intervenções em contextos educativos (pp. 11-28). São Paulo: Loyola.

Souza, V. L. T. (2016b). Arte, imaginação e desenvolvimento humano: aportes à atuação do psicólogo na escola. In: Dazzani, M. V. e Souza, V. L. T. (orgs.) Psicologia Escolar Crítica: teoria e prática nos contextos educacionais (pp. 77-94). Campinas: Alínea.

Souza, V. L. T., Dugnani, L. A. C., Pott, E. T. B., Jesus, J. S., & Neves, M. A. P. (2016). As mediações estéticas como estratégia da atuação do psicólogo escolar em classes de recuperação. In: Dazzani, M. V. & Souza, V. L. T. (orgs.) Psicologia Escolar Crítica: teoria e prática nos contextos educacionais (pp. 205-219). Campinas: Alínea.

Souza, V. L. T, Dugnani, L. A. C., & Reis, E. C. G. (2018). Psicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadora. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(4), 333-346. Obtido em 19 de outubro de 2018. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v35n4/1982-0275-estpsi-35-04-0375.pdf doi: https://doi.org/10.1590/1982-02752018000400005

Tateo, L. (2016). What imagination can teach us about the higher mental functions. In: Valsiner, J; Marsico, G.; Chaudhary, N.; Sato, T.; e Dazzani, V. (orgs). Psychology as the Science of human being - The Yokohama Manifesto (pp. 149-164). Switzerland: Springer.

Tateo, L. (2018). Imagining, knowing and understanding. Aula inaugural. Universidade Feral da Bahia, Salvador, Brasil.

Tunes, E., & Pederiva, P. L. M. (2013). Da atividade musical e sua expressão psicológica. Curitiba: Prismas.

Vigotski, L. S. (1995). Obras escogidas III. [trad. Lydia Kuper]. Madrid: Visor. (Obra original publicada em 1931).

Vigotski, L. S. (2001). Psicologia da arte. [trad. Paulo Bezerra]. São Paulo: Martins Fontes. (Obra original publicada em 1925).

Vigotski, L. S. (2003). Pensamento e linguagem. (2a. ed.). [trad. Jefferson Luiz Camargo; rev. téc. José Cipolla Neto]. São Paulo: Martin Fontes. (Obra original publicada em 1934).

Vigotski, L. S. (2010). Quarta aula: a questão do meio na pedologia. [trad. Márcia Pileggi Vinha]. Psicologia USP, São Paulo, 21(4), pp: 681-701. (Obra original publicada em 1931).

Vigotski, L. S. (2012). Obras escogidas IV – Paidologia del adolescente. Problemas de la psicologia infantil. Madrid: A. Machado Libros. (Obra original publicada em 1934).

Vigotski, L. S. (2012). La imaginación y el arte en la infância. (11a ed). Madrid: Ediciones Akal (Obra original publicada em 1930).

Wazlawick, P., Camargo, D., e Maheirie, K. (2007). Significados e sentidos da música: uma breve “composição” a partir da psicologia histórico-cultural. Psicologia em Estudo, 12(1), 105-113. Obtido em 26 de abril de 2018. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/pe/v12n1/v12n1a12.pdf. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000100013




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.2986

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Vera Lucia Trevisan de Souza, Maura Assad Pimenta Neves

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png