School Councils for wat? Analysis of an Experience With School Democratic Management

Antonio Euzébios Filho

Abstract


This article reports the experience of two years of an extension project focused on strengthening the School Councils, carried out by members of the psychology course of an university in State of Sao Paulo. The project took place in three municipal primary schools, as part of the municipal council strengthening Program. He found theoretical support in references from school psychology and social psychology, articulated by historical and dialectical materialism. During the project execution period, actions were carried out such as: formation process with members of the school councils (teachers, staff, students and parents), participatory diagnoses, support in the electoral process and in the collective elaboration of work plans of the elected Councils, among others. Finally, connecting our experience with the theoretical framework, we conclude that despite the historical advances of democratic school management and the policy of stimulating Councils in the municipality, barriers were identified so that these instances are not figurative or auxiliaries to the instituted directions of the schools. The overcoming of this situation begins with the questioning of the limits of formal democracy itself, inside and outside school.


Keywords


Education; democracy; psychology; counselors

References


Ação Educativa, PNUD & INEP-MEC (2004). Indicadores da qualidade da Educação. São Paulo: Ação educativa. Retrieved from http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Consescol/ce_indqua.pdf

Braz-Aquino, F, & Rodrigues, L. F. (2016). Estágio supervisionado em Psicologia Escolar: Intervenções com segmentos da comunidade escolar. In M. N. Viana & R. Francischini (orgs.). Psicologia escolar: que fazer é esse? (1ª ed., pp. 188-205) Brasília: Conselho Federal de Psicologia. Retrieved from http://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2016/08/CFP_Livro_PsinaEd_web-1.pdf

Bueno, C. A. F. P (2016). A participação dos funcionários nas decisões pedagógicas da escola: possibilidades e desafios em uma escola de Ensino Fundamental. (Dissertação de mestrado em Educação da Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo). Retrieved from https://www.unicid.edu.br/wp-content/uploads/2016/11/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Cristiane-Aparecida-Ferreira-Passos-Bueno.pdf

Carvalho, J. P. M., Meireles, J, & Guzzo, R. S. L. (2018). Política de participação de estudantes: Psicologia na democratização da escola. Psicologia ciência e profissão, 38(2), 378-390. doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703002522017

Ciseski, A. N. (1997). Aceita um conselho? Teoria e prática na gestão participativa na escola pública. (Dissertação de mestrado em Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo). Retrieved from http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/140/3/FPF_PTPF_07_0003.pdf

Coutinho, C. N. (1999). Cidadania e modernidade. Perspectivas, 22(4), 19-37. Retrieved from https://periodicos.fclar.unesp.br/index.php/perspectivas/article/viewFile/2087/1709

Martín-Baró, I. (1997). O Papel do Psicólogo. Estudos de Psicologia (Natal), 2(1), pp 27-48. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-294X1997000100002

Marx, K. (1844/2004). Sobre la Cuestión Judía. In Marx Escritos de Juventud. (9ª ed. W. Roces Trad., pp. 463-491). México D.F: Fondo de Cultura Econômica, 12(1).

Ministério da Educação (2004). Programa nacional de fortalecimento dos conselhos escolares. Processos, mobilização, formação e tecnologia. (Módulo 1). Brasília: MEC. Retrieved from http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=43181-livro-ufc-conselho-escolar-pdf-1&category_slug=junho-2016-pdf&Itemid=30192

Paro, V. (1987). A utopia da gestão escolar democrática. Cadernos de pesquisa, 60, 51-53. Retrieved from http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1235/1239

Plano Municipal de Educação (2012). Plano Municipal de Educação 2012-2021. Secretaria Municipal de Educação. Retrieved from http://hotsite.bauru.sp.gov.br/pme/arquivos/arquivos/13.pdf

Ramos, P; G., & Fernandes, M. C. (2010) Lutas, contradições e conflitos: a construção histórica do conselho escolar no Brasil. In M. C. Luiz (org.) Conselho escolar: algumas concepções e propostas de ação. (1ª ed. pp. 47-58). São Paulo: Xamã. Retrieved from http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8683-livconselhos-ufscar-pdf&Itemid=30192

Sant´Ana, I. M., & Guzzo, R. S. L. (2014). O psicólogo escolar e o projeto político pedagógico da Escola: Diálogos e possibilidades de atuação. In R. S. Guzzo (org.). Psicologia escolar: desafios e bastidores na Educação pública. (1ª ed. pp. 27-54) Campinas. Alínea.

Tonet, I. (2005). Educação, cidadania e emancipação humana. (1ª ed.). Ijuí: Unijuí. Retrieved from http://ivotonet.xp3.biz/arquivos/EDUCACAO_CIDADANIA_E_EMANCIPACAO_HUMANA.pdf

Vieira, S. L, & Vidal, E. M. (2015). Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Ibero-Americana de Educação, 67, 19-38. Retrieved from https://rieoei.org/historico/documentos/rie67a01.pdf




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i1.2891

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Antonio Euzébios Filho

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png