Social and Life Skill Program with Adolescents of Semi Liberty
Abstract
The literature has highlighted the need for interventions to promote positive interactions and trajectories of life to adolescents in conflict with the law. The study evaluated the effects of a Social and Life Skills Program (SLSP) on the repertoire of social skills, the perception of social support and the self-efficacy beliefs of adolescents in socio-educational measures of semi-freedom. Participated in the intervention seven male adolescents aged between 14 and 17 years. The SLSP was composed of seven meetings and was evaluated before and after the intervention using the instruments: Inventory of Social Skills for Adolescents; Social Support Appraisals; Generalized Self-Efficacy Scale. The data were analyzed using the Jacobson & Truax Method and showed that five adolescents presented an increase in the general social skills score, and the factors that had a positive change were assertiveness and affective approach. It is concluded that the SLSP showed some indicators of effectiveness, and can be considered as an alternative for the socio-emotional development, as well as the emergence of coping strategies to deal with the challenges of new insertions.
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
Alves, C. F., & Dell’Aglio, D. D. (2015). Apoio social e comportamentos de risco na adolescência. Revista de Psicologia da IMED, 7(2), 89-98. doi: http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2015.2.18250
Arce, R., Fariña, F., & Vásquez, M. J. (2011). Grado de competencia social y comportamientos antisociales, delictivos y no delictivos en adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicologia, 43(3), 473-486. doi: http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2016v9n1p118
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bernardt, A. M., & Sehnem, S. B. (2015). Autoconceito e habilidades sociais de adolescentes em conflito com a lei que cumprem medida socioeducativa no Centro de Atendimento Socioeducativo Provisório (CASEP). Pesquisa em Psicologia – Anais eletrônico, 1(1), 55-66. Retrieved from http://editora.unoesc.edu.br/index.php/pp_ae/article/view/8551
Boket, E. G., Bahrami, M., Kolyaie, L., & Hosseini, S. A. (2016). The effect of assertiveness skills training on reduction of verbal victimization of high school students. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 3(2), 690-699. Retrieved from http://www.ijhcs.com/index.php/ijhcs/article/view/2857/2693
Carroll, A., Gordon, K., Haynes, M., & Houghton, S. (2013). Goal setting and self-efficacy among delinquent, at-risk and not at-risk adolescents. Journal of youth and adolescence, 42(3), 431-443. doi: https://doi.org/10.1007/s10964-012-9799-y
Carvalho, C. C., Ikeda, C. M. F., & Rocha, G. V. (2015). Programa de intervenção para um grupo de jovens em situação de acolhimento institucional. Tuiuti: Ciência e Cultura, 51(1), 49-57. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/319782860
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic medicine, 38(5), 300-314.doi: http://dx.doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2009). Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes (IHSA-Del-Prette): Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes.
Fernandes, L. D. M., Leme, V. B. R., Elias, L. C. D. S., & Soares, A. B. (2018). Preditores do desempenho escolar ao final do ensino fundamental: Histórico de reprovação, habilidades sociais e apoio social. Temas em Psicologia, 26(1), 215-228. doi: http://dx.doi.org/10.9788/TP2018.1-09Pt
Ferreira, E. F., & Munster, M. A. (2017). Avaliação das habilidades sociais de crianças com deficiência intelectual sob a perspectiva dos professores. Revista Brasileira de Educação Especial, 23(1), 97-110. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382317000100008
Fogaça, F. F. S. (2015). Identificando repertórios de habilidades sociais em interações do adolescente em conflito com a lei com familiares e amigos: Uma análise de metacontingências (Tese de doutorado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Retrieved from https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/7380/TeseFFSF.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fuspita, H., Susanti, H., & Putri, D. E. (2018). The influence of assertiveness training on depression level of high school students in Bengkulu, Indonesia. Enfermeria Clínica, 28(1), 300-303. doi: https://doi.org/10.1016/S1130-8621(18)30174-8
Franco, M. G. O., & Bazon, M. R. (2019). Percurso e experiência escolar de adolescentes em conflito com a lei: Trajetórias possíveis. Educação em Revista, 35(1), 1-31. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698183939
Franco, G. R., & Rodrigues, M. C. (2015). Programa de habilidades de vida para adolescentes em situação de vulnerabilidade social: Relato de uma pesquisa-intervenção. In S. G. Murta, C. Leandro-França, K. B. Santos, & L. Polejack (Org.), Prevenção e promoção em saúde mental: Fundamentos, planejamentos e estratégias de intervenção (pp. 677-694). Nova Hamburgo: Sinopsys.
Gomes, C. C., & Conceição, M. G. (2014). Sentidos da trajetória de vida para adolescentes em medida de liberdade assistida. Psicologia em Estudo, 19(1), 47-58. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1413-7372210860005
Gomide, P. I. C., Mascarenhas, A. B. D., & Rocha, G. V. M. (2017). Avaliação de uma intervenção para redução de comportamentos antissociais e aumento da escolarização em adolescentes de uma instituição de acolhimento. Acta Comportamentalia, 25(1), 25-40. Retrieved from http://www.revistas.unam.mx/index.php/acom/article/view/58992
Jacobson, N. S., & Truax, P. (1991). Clinical significance: A statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy research. Journal of consulting and clinical psychology, 59(1), 12. Retrieved from http://www.personal.kent.edu/~dfresco/CRM_Readings/JCCP_Jacobson_ClinSIG.pdf
Leme, V. B. R., Coimbra, S., Gato, J., Fontaine, A. M., & Del Prette, Z. (2015). Confirmatory factor analysis of the Generalized Self-Efficacy Scale in Brazil and Portugal. Spanish Journal of Psychology, 16(93), 1-11. doi: https://doi.org/10.1017/sjp.2013.93
Leme, V. B. R., Fernandes, L. M., Jovarini, N. V., Achkar, A. M. E., & Del Prette, Z. A. P. (2016). Social Skills Program for adolescents in vulnerable social contexts. Psico-USF, 21(3), 595-608. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712016210313
Leme, V. B. R., Valentini, F., Campos, J. R., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. (2017). Psychometric properties of the Brief Version of the Social Skills Inventory for adolescents. The Spanish journal of psychology, 20(36), 1-9. doi: https://doi.org/10.1017/sjp.2017.29
Luszczynska, A., Gutiérrez-Doña, B., & Schwarzer, R. (2005). General self-efficacy in various domains of human functioning: Evidence from five countries. International Journal of Psychology, 40(2), 80-89. http://dx.doi.org/10.1080/00207590444000041
Medina, R. S., Negrete, D. J. E., & Montijo, S. S. R. (2016). Evaluación de un programa de intervención para promover la salud sexual en adolescentes mexicanos en conflicto con la ley. Acta Colombiana de Psicología, 19(2), 269-280. Retrieved from http://www.redalyc.org/html/798/79847072011/
Melo, L. L. B., & Silva, C. M. A. (2017). A importância da família na ressocialização de adolescentes em conflito com a lei. Humanidades em Perspectivas, 1(1), 38-51. Retrieved from https://www.uninter.com/cadernosuninter/index.php/humanidades/article/view/599
Nardi, F. L., & Dell’Aglio, D. D. (2012). Adolescentes em Conflito com a Lei: Percepções sobre a Família. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 28(2), 181-191. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722012000200006
Neto, A. V. (2018). Desafios do acesso escolar para adolescentes em Liberdade Assistida. Pós-graduação em revista, 2(1), 39-59. Retrieved from http://seer.spo.ifsp.edu.br/index.php/posgere/article/view/212
Niquice, F., Poletto, M., & Koller, S. H. (2017). Motivações do comportamento infrator e perspectivas do futuro de jovens reclusos da cidade de Maputo/Moçambique: Uma visão bioecológica. Revista da SPAGESP, 18(1). Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702017000100004
Olaz, F. O. (2009). Contribuições da Teoria-Social-Cognitiva de Bandura para o Treinamento de Habilidades Sociais. In Z. A. P. Del Prette & A. Del Prette (Orgs.), Psicologia das habilidades sociais: Diversidade teórica e suas implicações (pp. 109-148). Petrópolis: Vozes.
Olsson, I., Hagekull, B., Giannotta, F., & Ahalander, C. (2016). Adolescents and social support situations. Scandinavian Psychological Associations and John Wiley & Sons, 31(1), 1-10. doi: http://dx.doi.org/10.1111/sjop.12282
Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Criança e do Adolescente [SINASE] (2006). Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo. Brasilia-DF: CONANDA. Retrieved from http://www.conselhodacrianca.al.gov.br/sala-de-imprensa/publicacoes/sinase.pdf
Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Criança e do Adolescente [SINASE] (2018). Levantamento Nacional do Atendimento Socioeducativo ao Adolescente em Conflito com a Lei - 2016. Brasilia: SDH. Retrieved from https://www.mdh.gov.br/todas-as-noticias/2018/marco/Levantamento_2016Final.pdf
Sehn, A. S., Porta, D. D., Santos, S. S., & Dias, A. C. G. (2016). Fatores de risco na vida de adolescentes portugueses em conflito com a lei. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 16(2), 568-589. Retrieved from http://www.redalyc.org/html/4518/451851666015/
Seixas, C. R. (2019). Programa de habilidades sociais e de vida com adolescentes em medida socioeducativa de semiliberdade. (Dissertação de Mestrado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil). Retrieved from https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/15243
Squassoni, C. E., & Matsukura, T. S. (2014). Adaptação transcultural da versão portuguesa do Social Support Appraisals para o Brasil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(2). doi: https://doi.org/10.1590/S0102-79722014000100009
Versão brasileira do Social Support Appraisals: Estudos de confiabilidade e validade. Revista de Terapia Ocupacional, 27(1), 1-11. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i1p1-11
Valois, R. F., Zullig, K. J., & Revels, A. A. (2017). Aggressive and violent behavior and emotional self‐efficacy: Is there a relationship for adolescents? Journal of school health, 87(4), 269-277. doi: http://dx.doi.org/10.1111/josh.12493
Vaux, A., Burda, P., & Stewart, D. (1986). Orientation toward utilization of support resources. Journal of Community Psychology, 14(2), 159–170. doi: http://dx.doi.org/10.1002/1520-6629(198604)14:2<159::AID-JCOP2290140207>3.0.CO;2-H
Villa, M. B., Aguiar, A. A. R., & Del Prette, Z. A. P. (2012). Intervenções baseadas em evidências: Aplicações do Método JT. São Carlos: EduUFSCar.
Visioli, M. M. M. R., Campos, J. R., Komatsu, A. V., & Bazon, M. R. (2018). Repertório de habilidades sociais e atraso escolar em adolescentes em conflito com a lei. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 9(2), 118-140. doi: http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n2p118
Zappe, J. G., & Dell’Aglio, D. D. (2016). Adolescência em diferentes contextos de desenvolvimento: Risco e proteção em uma perspectiva longitudinal. Psico, 47(2), 99-110. doi: http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2016.2.21494
DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2021.v13i1.3402
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Carolina Seixas da Rocha, Vanessa Barbosa Romera Leme, Luana de Mendonça Fernandes
ISSN 2175-5027
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
BASES DE DADOS E INDEXADORES
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() |