Totalitarism and post-modern law: the yellow submarine secrets

Heron José Santana Gordilho, Bianca Pazzini

Abstract


This article uses the historical-evolutionary and discourse analysis methods to investigate the artistic discourse present in the film Submarino Amarelo, released by the Beatles in 1969, to criticize the fictitious totalitarian regime implanted by the Blue Meanies in the city Pappeland. The article uses the film to parallel the bombings suffered by England during the Second World War. Then, the article promotes a criticism of legal formalism and the principle of axiological neutrality of law, which can often justify the omission of judges in the face of illegality and misuse of power practiced by authorities of other powers. Then, the article analyzes the post-positivist legal culture that emerged in the post-war period, which, moving away from legal formalism, ends up promoting a rapprochement of Law with other domains of knowledge, demonstrating that the legal system is not just based in put laws, but also in values like the dignity of the human person and the protection of vulnerable people.

Keywords


Law and art; Legal formalism; Axiological neutrality of law; Dignity of human person; Vulnerable people

References


ARENDT, Hannah. As origens do totalitarismo. Trad. Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BARBOSA, Rui. Deveres dos neutros. Rio de Janeiro: Editora Organização Simões, 1952.

BARTHES, Roland. Fragmentos de um discurso amoroso. Trad. Hortência dos Santos. Rio de Janeiro: F. Alves, 1986.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.

CARVALHO, Salo de. Fronteiras entre Ciência (Dogmática) e Arte (Trágica): aportes a partir das Ciências Jurídico-Criminais. In: SÖHNGEN, Clarice Beatriz da Costa; PANDOLFO, Alexandre Costi. Encontros entre Direito e Literatura: pensar a arte. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 63-83.

DELEUZE, Gilles; GUATARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

EAGLETON, Terry. Marxismo e Crítica Literária. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

GONZÁLEZ, José Calvo. Direito Curvo. Porto Alegre: Editora Livraria do Advogado, 2013.

GORDILHO, Heron. O direito fora do mundo: o mito da neutralidade axiológica no campo jurídico. Revista do Ministério Público do Estado da Bahia, v. 8, n. 10, 1999.

GORDILHO, Heron. Por uma dogmática pós-moderna. Revista do Programa de Pós-graduação em Direito da UFBA, n. 16, 2008.

GORDILHO, Heron José de Santana. A paz consigo e os “ismos” do totalitarismo. Revista Brasileira de Direito Animal. Salvador, v. 06, Ano 05, p. 319- 322, jan/jun. Salvador: Evolução, 2010. Disponível em: https://www.animallaw.info/sites/default/files/brazilvol6.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.

HARRISON, George It is all too much. In: Yellow Submarine. Londres: EMI Music, 1969. 1 disco sonoro.

HAWKING, Stephen. O Universo numa Casca de Noz. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016.

KAREPOVS, Dainis. Catálogo de obras de Ruy Barbosa: Coleção Macedo Soares. São Paulo: Assembleia Legislativa do Estado, 2003.

LENNON, John; MCCARTNEY, Paul. All Together Now. In: Yellow Submarine. Londres: EMI Music, 1969. 1 disco sonoro.

LENNON, John; MCCARTNEY, Paul. Hey Bulldog. In: Yellow Submarine. Londres: EMI Music, 1969. 1 disco sonoro.

LENNON, John; MCCARTNEY, Paul. All you need is love. In: Yellow Submarine. Londres: EMI Music, 1969. 1 disco sonoro.

LENNON, John; MCCARTNEY, Paul. With a Little Help From my Friends. In: Sargent Peppers Lonely Hearts Club Band. Londres: EMI Music, 1968. 1 disco sonoro.

LENNON, John; MCCARTNEY, Paul. Eleanor Rigby. In: Revolver. Londres: EMI Music, 1968. 1 disco sonoro.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-Pátria. Porto Alegre: Editora Meridional, 2003.

PAZZINI, Bianca. Direitos Animais e Literatura: leituras para a desconstrução do especismo. 2016. 130 p. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2016.

PAZZINI, Bianca. A Produção e o Consumo de Carne como Prejudiciais ao Meio Ambiente, aos Direitos Humanos e aos Direitos Animais: perspectivas para um efetivo direito humano à alimentação adequada. Veredas do Direito, Belo Horizonte, v. 12, n. 23, p. 259-283, jan-jun, 2015. Disponível em: http://www.domhelder.edu.br/revista/index.php/veredas/article/view/ 501/448. Acesso em: 10 jan. 2020.

SILVA, Tagore Trajano. Direito animal e pós-humanismo: formação e autonomia de um saber póshumanista. Revista Brasileira de Direito Animal, Salvador, v. 8, n. 14, 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/RBDA/article/viewFile/9144/6591. Acesso em: 13 jul. 2020.

SCHWARTZ, Germano. Direito & Rock: o BRock e as expectativas normativas da Constituição de 1988 e do Junho de 2013. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2014.

TOLEDO, Maria Isabel Vasco de. A Tutela Jurídica dos Animais no Brasil e no Direito Comparado. Revista Brasileira de Direito Animal, Salvador, v. 7, n. 11, p.197-223, 2012. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/RBDA/ article/view/8426/6187. Acesso em: 10 abr. 2020.

TURNER, Steve. The Beatles: a história por trás de todas as canções. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

WARAT, Luis Alberto. A Ciência Jurídica e seus Dois Maridos. In: Territórios Desconhecidos: a procura surrealista pelos lugares de abandono do sentido e da reconstrução da subjetividade. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2004.

WARAT, Luis Alberto. Literasofia: Warat – textos ilusoriamente completos para o Lapidarium de meu museu discursivo. In: Territórios Desconhecidos: a procura surrealista pelos lugares de abandono do sentido e da reconstrução da subjetividade. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2004a.

YELLOW Submarine. Direção: George Dunning. Produção: Al Brodax. Intérpretes: John Clive; Geoffrey Hughes; Peter Batten; Paul Angelis e outros. Roteiro: Lee Minoff, Al Brodax, Jack Mendelsohn e Erich Segal. [S.I.]: Sony; ATV Music Publishing LLC, 1968. 1 DVD (90 min), son. color., 35mm.




DOI: https://doi.org/10.18256/2238-0604.2021.v17i3.4577

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




ISSN 2238-0604

Licença Creative Commons

This Revista Brasileira de Direito is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexers

Periódicos CAPES  googlelogo_scholar.png
DOAJ.jpg
 
Diadorim.jpg
 dialnet.png
latindex.jpg
 
 logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

 
circ.png
 miar.png

logo_base.gif
 
 logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png
CiteFactor2.png
 
Scilit logo