The company’s social responsibility in contractual relations based on the principle of the dignity of the human person as an imperative foundation of ethics and objective good faith

Adriana Martins Silva, Marcos Alves da Silva, Gonçalo S. de Melo Bandeira

Abstract


This brief survey will address the Principle of Information and it’s imperativeness in market relations. This search will, however, clarify the effectiveness of this principle and its social function under the focus of the current institutional consumer relations.


Keywords


consumer relations; principle of loyalty; social function

References


ALLEMAR, Aguinaldo. Tutela Estatal e Relação Jurídica de Consumo. Curitiba: Juruá, 2003.

BAUMAN, Zygmund. Globalização, as Conseqüências Humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BARBOSA, Fernanda N. Informação: Direito e Dever nas Relações de Consumo. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2008.

BELMONTE, Cláudio. Proteção Contratual do Consumidor. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2002.

BENJAMIN, Antonio H V.; MARQUES, Claudia L.; BESSA, Leonardo R. Manual de Direito do Consumidor. 2ª ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2009.

BRAGA NETTO, Felipe P. Manual de Direito do Consumidor: à luz da jurisprudência do STJ. 3ª ed. Salvador: Podivm, 2009.

CAVALIERI FILHO, Sergio. Programa de Responsabilidade Civil. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2007.

COELHO, Fabio U. Curso de Direito Comercial: Direito da Empresa. Vol. III. 7ª ed. São Paulo: Saraiva, 2007.

COELHO, Fabio U. Curso de Direito Comercial: Direito de Empresa. Vol. III. 11ª ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

COELHO, Luiz F. Saudade do Futuro. Florianópolis: Boiteux, 2001.

DARCANCHY, Mara V. Responsabilidade Social da Empresa e Constituição. Revista de Direito Constitucional e Internacional. Ano 16, nº 63, abr.-jun./2008, pp. 195-211.

FORGIONI, Paula A. A Evolução do Direito Comercial Brasileiro: Da Mercancia ao Mercado. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2009.

MARTINS-COSTA-Judith. A Boa-fé do direito privado. Sistema e tópica no processo obrigacional. São Paulo: Ed., Revista dos Tribunais, 1999.

NALIN, Paulo. Do Contrato: Conceito Pós-Moderno. 2ª ed. Curitiba: Juruá, 2007.

NUNES, Luiz A. R. Comentários ao Código de Defesa do Consumidor. 4ª ed. São Paulo: Saraiva: 2009.

REALE. Miguel. Filosofia do direito. 20 ed. 2002.

SANTOS, Boaventura de S. Os Processos da Globalização. In: A Globalização e as Ciências Sociais. Boaventura de Souza Santos (org.). 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.

SANTOS, Milton. Por uma outra Globalização: do Pensamento Único à Consciência Universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SILVA, Adriana M.; LENHARDT, Willian P. Os Direitos Fundamentais nas relações de consumo. A tutela dos Direitos de Personalidade sob a ótica da Lei 8.078/1990. In: Revista Âmbito Jurídico, Rio Grande, nº 87, abril/2011. Disponível em http://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=9377. Acesso em: 18 maio 2011.

SPECHT, Claudio. Introdução ao Estudo do Direito: Reflexões Sociopolíticas. Curitiba: Juruá, 2001

VENOSA, Silvio de S. Direito Civil. Vol. IV. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.

VENOSA, Silvio de S. Direito Civil. Vol. II. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2004.

VENOSA, Silvio de S. Direito Civil. Vol. II. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2006.




DOI: https://doi.org/10.18256/2238-0604.2021.v17i1.4460

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




ISSN 2238-0604

Licença Creative Commons

This Revista Brasileira de Direito is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexers

Periódicos CAPES  googlelogo_scholar.png
DOAJ.jpg
 
Diadorim.jpg
 dialnet.png
latindex.jpg
 
 logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

 
circ.png
 miar.png

logo_base.gif
 
 logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png
CiteFactor2.png
 
Scilit logo