Case method as a transformation tool of brazilian legal education

Horácio Wanderlei Rodrigues, Teófilo Marcelo de Arêa Leão Júnior, Filipe Simão Cardoso

Abstract


This work aims to analyze the Case Method, initially used at Harvard University, as a didactic tool available to legal education. At first, criticisms of the Expository Method are presented, which is still usually the main way of teaching in Brazilian Law courses. Following, the distinction between the Case Method, which presents a didactic bias, and the Case Study, used with a scientific research tool, is demonstrated. Subsequently, the historical origin of the Case Method is presented, as well as its advantages and disadvantages in comparison with the traditional system of the lecture, also emphasizing the relevance of innovative methods in countries without the tradition of Common Law, such as Brazil. Finally, its suitability to comply with the requirements of the New National Curriculum Guidelines for the Law Course is demonstrated.


Keywords


Case Method; Legal Education; Teaching Process; Active Methodologies; Curricular Guidelines

References


BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara de Educação Superior (CES). Resolução CNE/CES n.º 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 abr. 2020.

CESAR, Ana Maria Roux Valentini Coelho. Método do Estudo de Caso (Case Studies) ou Método do Caso (Teaching Cases)? Uma análise dos dois métodos no ensino e Pesquisa em Administração. 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/311907/mod_resource/content/1/Leitura%20Complementar%20M%C3%A9todo%20do%20Caso.pdf. Acesso em: 4 abr. 2020.

DANTAS, San Tiago. A educação jurídica e a crise brasileira. Revista Forense, Rio de Janeiro, Forense, n. 159, p. 449-458, 1955.

FGV. Christopher Langdell. Biografia. Disponível em: http://ead2.fgv.br/ls5/centro_rec/pag/biografias/biografias1/christopher_langdell.htm. Acesso em: 4 abr. 2020.

FGV EASP. Ensino Inovativo. 2015. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/issue/view/3077. Acesso em: 4 abr. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Elaboração de casos para o ensino da Administração. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 2, n. 2, p.06-17, dez. 2004. Disponível em: www.spell.org.br/documentos/download/21236. Acesso em 15 abr. 2020.

GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa; DIAS, Maria Tereza Fonseca, (Re)pensando a pesquisa jurídica: teoria e prática. 3 ed. Belo Horizonte: Del Rey, 2010.

MENEZES, Maria Arlinda de Assis, Método do Caso e Estudo de Caso: uma abordagem epistemológica. Revista Justiça e Educação, v. 1, n. 1, jul./dez. 2012. Disponível em: https://www.cjf.jus.br/ojs2/index.php/JustEduc/article/viewFile/1683/1660. Acesso em: 4 abr. 2020.

RAMOS, Luciana de Oliveira; SCHORSCHER, Vivian Cristina, Método do Caso. In: GHIRARDI, José Garcez (Org.). Métodos de Ensino em Direito: conceitos para um debate. São Paulo: Saraiva, 2009. cap. 4, p. 49-60.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Cursos de Direito no Brasil: Diretrizes curriculares e projeto pedagógico. 2. ed. Florianópolis, SC: Habitus, 2020.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Pensando o ensino do Direito no Século XXI: diretrizes curriculares, projeto pedagógico e outras questões pertinentes. Florianópolis, SC: Fundação Boiteux, 2005.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico e direito alternativo. São Paulo: Acadêmica, 1993.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico: saber e poder. São Paulo: Acadêmica, 1988.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei (org.). Educação Jurídica no Século XXI: novas Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Direito – limites e possibilidades. 2. ed. Florianópolis, SC: Habitus, 2020.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; ARRUDA JÚNIOR, Edmundo Lima de (org.). Educação Jurídica: temas contemporâneos. 3. ed. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2014. p. 255-278. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/99622. Acesso em 10 abr. 2020.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; BORGES, Marcus Vinícius Motter. O Método do Caso na Educação Jurídica: a elaboração e aplicação de casos no processo de ensino aprendizagem em Cursos de Direito. Quaestio Iuris, Rio de Janeiro, UERJ, v. 9, n. 3, 2016. p. 1363-1388. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/ojs/index.php/quaestioiuris/article/view/19979. Acesso em: 4 abr. 2020.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; GOLINHAKI, Jeciane. Educação Jurídica Ativa: caminhos para a docência na Era Digital. Florianópolis, SC: Habitus, 2020.

RODRIGUES JUNIOR, Otávio Luiz. Como se produz um jurista? O modelo norte-americano (Parte 22). Consultor Jurídico, Direito Comparado, 22 jun. 2015. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2015-jul-22/direito-comparado-produz-jurista-modelo-norte-americano-parte-22. Acesso em 4 abr. 2020.

SEBASTIANY, Giana Diesel; BASTOS, Marília Dornelles. Curso de Medicina da UNISC: a aprendizagem baseada em problemas (ABP). Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011.

YIN, Rober K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZITSCHER, Harriet Christiane. Metodologia do ensino jurídico com casos: teoria e prática. Belo Horizonte, MG: Del Rey, 1999.




DOI: https://doi.org/10.18256/2238-0604.2021.v17i1.4050

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




ISSN 2238-0604

Licença Creative Commons

This Revista Brasileira de Direito is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexers

Periódicos CAPES  googlelogo_scholar.png
DOAJ.jpg
 
Diadorim.jpg
 dialnet.png
latindex.jpg
 
 logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

 
circ.png
 miar.png

logo_base.gif
 
 logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png
CiteFactor2.png
 
Scilit logo