Characteristics of Teaching Teleworking in Basic Education During the COVID-19 Pandemic

Elenise Abreu Coelho, Lara Barros Martins, Aline Cardoso Siqueira, Naiana Dapieve Patias

Abstract


Compulsory telework imposed to basic education teachers due to the COVID-19 pandemic caused changes in the organization of work. This study aimed to describe telework characteristics and their relationships with sociodemographic and functional aspects in a sample of teachers during the pandemic. The method is quantitative, transversal, and correlational. A total of 304 school teachers from the state of Rio Grande do Sul (RS) participated by answering an online form consisting of a sociodemographic-functional data questionnaire and the Work Design Questionnaire (WQD). Descriptive statistics, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis U tests were conducted to analyze the data. The results showed a negative perception of teachers regarding the characteristics of their work context. Elementary and high school teachers had higher scores, especially on task and knowledge characteristics, in comparison to those who work in early childhood education. Teachers who were only teleworking perceived greater autonomy, in terms of task characteristics, than those who were in the hybrid model.on. The study indicates necessary adjustments in work design to favor performance and well-being in teaching.


Keywords


teaching; basic education; telework; Work Design; COVID-19 pandemic

References


Abbad, G. S., Legentil, J.; Damascena, M., Miranda, L., Feital, C., & Neiva, E. R. (2019). Percepções de teletrabalhadores e trabalhadores presenciais sobre desenho do trabalho. Psicologia: Organizações e Trabalho, 19(4), 772-780. http://dx.doi.org/10.17652/rpot/2019.4.17501

Aderaldo, I. L., Aderaldo, C. V. L., & Lima, A. C. (2017). Aspectos críticos do teletrabalho em uma companhia multinacional. Cadernos EBAPE.BR, 15(Especial), 511-533. https://doi.org/10.1590/1679-395160287

Birolim, M. M. et al. (2019). Trabalho de alta exigência entre professores: associações com fatores ocupacionais conforme o apoio social. Ciência e Saúde Coletiva, 24(4). https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.08542017

Borges-Andrade, J. E., Peixoto, A. L. A., Queiroga, F., & Pérez-Nebra, A. R. (2019). Adaptation of the Work Design Questionnaire to Brazil. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 19(3), 720-731. http://dx.doi.org/10.17652/rpot/2019.3.16837

Borges-Andrade, J. E., & Sampaio, N. S. P. (2020). Desenho do Trabalho e Aprendizagem em Contexto de Pandemia. In. F. Quiroga (Org.). Coleção o trabalho e as medidas de contenção da COVID-19: contribuições da Psicologia Organizacional e do Trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2020.

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Dihel, L. & Carlotto M. S. (2014). Conhecimento de professores sobre a Síndrome de Burnout: Processo, fatores de risco e consequências. Psicologia em Estudo, 19(4), 741- 752. https://doi.org/10.1590/1413-73722455415

Field, A.P. (2018) Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 5th Edition, Sage, Newbury Park.

Golden, T. D., & Gajendran, R. S. Unpacking the Role of a Telecommuter’s Job in Their Performance: Examining Job Complexity, Problem Solving, Interdependence, and Social Support. Journal of Business and Psychology, 1-15, 2018. https://link.springer.com/article/10.1007/s10869-018-9530-4

Jesus, N. C. C., & Bastos, A. V. B., & Aguiar, C. V. N. (2019). Desenho do trabalho: caracterização do fenômeno e análise de suas relações. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 19(4), 734-743. http://dx.doi.org/10.17652/rpot/2019.4.17346

Madeiro, V. S. O. M. et al. (2020). Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberes e fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura, 4(2), 215-224. https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51026

Medeiros, D. M. (2021). O teletrabalho durante a pandemia da covid-19: indicadores da intensificação do trabalho docente. Revista Educação e Políticas em Debate, 10(3), 1158-1171. https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n3a2021-62304

Morgeson, F. P., & Humphrey,. E. (2006). The Work Design Questionnaire (WDQ): Developing and Validating a Comprehensive Measure for Assessing Job Design and the Nature of Work. Journal of Applied Psychology, 91(6), 321–1339. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.6.1321

Organização Mundial da Saúde. (2020). Word Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-atthe-mediabriefing-on-covid-19---11-march-2020

Paludo E. F. (2020). Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, 20(2), 44-53. https://doi.org/10.5007/1806-5023.2020v17n2p44

Parker, S. K.(2014). Beyond Motivation: Job and Work Design for Development, Health, Ambidexterity, and More. https://goallab.psych.umn.edu/orgPsych/readings/5.%20Motivation/Parker%20(2014)%20Beyond%20motivation%20-%20job%20and%20work%20design.pdf

Parker, S. K., Morgeson, F. P., & Johns G. (2017). One Hundred Years of Work Design Research: Looking Back and Looking Forward. Journal of Applied Psychology, 102(3), 403–420. https://doi.org/10.1037/apl0000106

Paschoal, T., Torres, C. V., & Porto J. B. (2010). Felicidade no trabalho: relações com suporte organizacional e suporte social. Revista de Administração Contemporânea, 4(6), 1054-1072. https://doi.org/10.1590/S1415-65552010000700005

Pinho, P. S. et al. (2021). Trabalho remoto docente e saúde: repercussões das novas exigências em razão da pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, 19. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00325

Previtali, S. F., Fagiani, C. C. (2022). Trabalho docente na educação básica no Brasil sob a indústria 4.0. Revista Katálysis, 25(1). https://doi.org/10.1590/19820259.2022.e82504

Rondini, C. A., Pedro, K. M., & Duarte, C. S. (2020). Pandemia da COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas, 10(1), 41-57. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57

Saraiva, K., Traversini C., & Lockmann K. (2020). A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, 15, p.1-24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094

Souza, K. R. D. et al. (2020). Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, 19. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309 Venturelli, R. M. (2022). Docência, teletrabalho e covid-19: reinvenção, pressão e exaustão do professorado em tempos de quarentena. Revista Pegada, 21(3), 275-306. https://doi.org/10.33026/peg.v21i3.7815

Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, 22(4), 203-220.

Vio, N. L., Pascoal, I. O., Amargo, M. L., & Feijó, M. R. (2020). Covid-19 e o trabalho docente: a potencialização de aspectos precários. Brazilian Journal of Development, 6(10), 78717-78728. https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-342




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2023.v15i2.4943

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Elenise Abreu Coelho, Lara Barros Martins, Aline Cardoso Siqueira, Naiana Dapieve Patias

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png