Effects of Intervention on Social and Coping Skills of Crack Users

Leda Rúbia Maurina Coelho, Ilana Andretta, Larissa Biessek Sberse, Margareth da Silva Oliveira

Abstract


The study aimed to describe the Social Skills, Coping Skills and self-efficacy of crack users, after completing and monitoring three months of training. The design was quasi-experimental, with pre- and post-intervention evaluation. 32 subjects participated in this study, 20 men (62.5%) and 12 women (37.5%) with a mean age of 31.8 years (SD=8.6). The Mini Mental State Examination was used; Wechsler Intelligence Scales for adults; Depression, Anxiety and Stress Scale; Drug Abstinence Self-Efficacy Scale; Anticipatory Coping Skills Inventory for Withdrawal from Alcohol and Other Drugs and Social Skills Inventory. Participants demonstrated in pre- and post-THSE assessments that they feel more confident in maintaining abstinence in situations where there is the presence of physical pain or concern for someone. It is concluded that greater self-efficacy contributes to abstinence from substance use.


Keywords


Social skills; Self efficacy; Substance Related Disorders; Crack; Coping skills

References


Aguiar, K. G. M., Mello, L. T. N. & Andretta, I. (2019). Usuários de crack nordestinos: habilidades sociais, habilidades de enfrentamento e suporte social. Psicol. Pesqui. 13(2), 81-106 https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/25805

American Psychiatric Association, APA. (2023). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, DSM-5-TR. American Psychiatric Publishing.

Apóstolo, J. L. A., Mendes, A. C. & Azeredo, Z. A. (2006). Adaptação para a língua portuguesa da Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Revista Latino-americana de Enfermagem, 14(6), 1-9. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692006000600006

Araújo, R. B. (2013). Baralho do exagero: manejando a fissura e prevenindo recaídas. Sinopsys.

Bezerra, G. S., Feitosa, F. B., Wagner, M. F., Rodríguez, T. D. M., & Rodrigues, A. da S. (2022). Treinamento de habilidades sociais na promoção do coping eficaz: um estudo piloto. Psicologia: teoria e prática,24(2). https://doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPCP14090.en

Boas, A. C. V. B. V., Silveira, F. F., & Bolsoni-Silva, A. T. (2005). Descrição de efeitos de um procedimento de intervenção em grupo com universitários: um estudo piloto. Interação em Psicologia, 9(2). https://doi.org/10.5380/psi.v9i2.4784

Bortolatto, M. de O., Assumpção, F. P. de., Limberger, J., Menezes, C. B., Andreatta, I., & Lopes, F. M. (2021). Treinamento de habilidades sociais com universitários: revisão sistemática da literatura. Psico. 52(1), 1-13.

Caballo (2010) Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. Livraria Santos.

Coelho, L. R. M., de Sá, L. G. C., & Oliveira, M. S. (2015). Strategies and coping skills of crack users in treatment. Revista de Psicologia da IMED, 7(2), 99–109. https://doi.org/10.18256/2175-5027/psicoimed.v7n2p99-109.

Cunha, J. A. (2000). Psicodiagnóstico – V. 5ª Edição. Artes Médicas.

Del Prette, Z.A.P.; Ferreira, B.C.; Dias, T.P.; Del Prette, A. (2015). Habilidades sociais ao longo do desenvolvimento: perspectivas de intervenção em saúde mental. In: S.G. Murta; C. Leandro-Graça; K.B. Santos, Prevenção e Promoção em Saúde Mental: fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção (p. 318-340). Sinopys.

Donovan, D. M. (2009). Avaliação dos comportamentos dependentes na prevenção da recaída. In: Donovan & Marlatt, Avaliação dos comportamentos dependentes (pp. 1-50). Roca.

Ferreira, R. L., Silva, M. I. da, & Wagner, M. F. (2022). Habilidades sociais no ensino superior: um estudo com acadêmicos de psicologia. In E. A. Catapan (Org). Saúde e sociedade: perspectivas contemporâneas. Brazilian Journals Editora.

Ferreira, R. L., Costa, C., Filipiak, I., & Wagner. M. F. (2020). Uso de substâncias psicoativas e sintomas clínicos: dados preliminares de pesquisa. MIC&MPPG.

Filipiak, I. C., Almeida. R., Paloski, L. H., Oliveira, C. R., Cerutti, F. & Wagner, M. F. (2020). Autoeficácia, estratégias de enfrentamento e habilidades sociais em usuários de substâncias psicoativas. MIC&MPPG.

Filho, C. W. L. C., Sanders, L. L. O., Oliveira, A. L. B. de., Jucá, D. G., Júnior, F. E. A. de S., Aguiar, R. G. P. de., Machado, M. G. de O., Souza, A. M. F. de., Santos, C. D. dos., Azevedo, A. L. de., Oliveira, L. C. S. de., Palhano, S. R. A., Barbosa, S. B. B. A., Maia, M. M. de O., & Júnior, A. A. P. (2021). Principais instrumentos utilizados para mensuração de habilidades sociais em diferentes contextos: revisão integrativa. Research, Society and Development, 10(17). https://doi.org/10.33448/rsd-v10i17.24508

Fossi, L. B., & Guareschi, N. M. de F. (2015). O modelo de tratamento das comunidades terapêuticas: práticas confessionais na conformação dos sujeitos. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 15(1), 94-115. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812015000100007&lng=pt&tlng=pt.

Freire, S, D., & Oliveira, M, S. (2011). Autoeficácia para abstinência e tentação para uso de drogas ilícitas: uma revisão sistemática. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(4). https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000400018

Freire, S. (2009). Evidências de validade da “Escala de auto eficácia para abstinência de drogas” (EAAD) e da “Escala de tentação para uso de drogas” (ESTUD) em dependentes de cocaína e crack internados (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Psicologia, PUCRS, Porto Alegre.

Grawe. R. W., Hagen, R., Espeland, B., & Mueser, K. T. (2007). The Better Life Program: Effects of group skills training for persons with severe mental illness and substance use disorders. Journal of Mental Health. 16(5), 625-634. https://doi.org/10.1080/09638230701494886

Gutierrez, M. F., & Monteiro, C. F. B. (2019). Habilidades sociais na infância. Revista UNINGÁ, 56(1), 118-129.

Hulka, L.M.; Eisenegger, C.; Preller, K.H.; Vonmoos, M.; Jenni, D.; Bendrick, K.; Baumgartner, M.R.; Seifritz, E.; Quednow, B.B. (2014). Altered social and non-social decision- -making in recreational and dependent cocaine users. Psychological Medicine, 44(5), 1015-1028. https://doi.org/10.1017/S0033291713001839

Kestenberg, C. C. F. & Falcone, E. M. O. (2011). Programa de promoção de empatia para graduandos de enfermagem. In: Dell Prette, A., & Dell Prette, Z. A. P. Habilidades sociais: intervenções efetivas em grupo. Casa do Psicólogo.

Klaumann, V. C., & Purim, K. S. M. (2021). Perfil de dependentes químicos de crack em reabilitação hospitalar. Ensaio e Ciência, 25(5), 558-563.

Limberger J. & Andretta I. (2017). Habilidades Sociais e Comorbidades Psiquiátricas de Mulheres Usuárias de Crack. Estud. pesqui. psicol., 17 (1), 103-117.

Marlatt, G. A. & Donovan, D. M. (2009). Prevenção da recaída: Estratégias de manutenção no tratamento de comportamentos adictivos. 2ª ed. Artmed.

Marlatt, G. A. & Witkiewitz, K. (2009). Problemas com álcool e drogas. In: Marlatt, G. A. & Donovan, D. M. Prevenção da recaída: Estratégias de manutenção no tratamento de comportamentos adictivos (2ª ed.). Artmed.

Melo, D. M. de, B, Altemir, J. G., & Neri, A. L. (2017). Miniexame do Estado Mental: evidências de validade baseadas na estrutura interna. Avaliação Psicológica, 16(2), 161-168. https://doi.org/10.15689/AP.2017.1602.06

Mika, F., & Pacheco, E. R. S. (2021). Revisão de literatura acerca da eficácia de treinamentos em habilidades sociais. Encontro internacional de produção científica da Unicesumar.

Oliveira, A. L. C. B., Feitosa, C. D. A., dos Santos, A. G., Lima, L. A. de A., Fernandes, M. A., Monteiro, C. F. de Souza. (2017). Espiritualidade e religiosidade no contexto do uso abusivo de drogas. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, 18(2). https://doi.org/10.15253/2175-6783.2017000200019

Rangé, B., & Marlatt, G. A. (2008). Terapia cognitivo-comportamental de transtornos de abuso de álcool e drogas. Revista Brasileira de Psiquiatria, 30, 88-95. http://www.scielo.br/pdf/rbp/v30s2/a06v30s2.pdf

Rodrigues, G. C., Alves, R. B. & Martins, P. R. (2019). Relação entre Autoeficácia e Estratégias de Enfrentamento de Usuários Abstinentes de Drogas. Saúde e Pesquisa, 12 (2), 283-294. https://doi.org/10.17765/2176-9206.2019v12n2p283-294

Sá, L. G. S., & Del Prette, Z. A. P. (2014). Habilidades Sociais como Preditoras do Envolvimento com Álcool e Outras Drogas: Um estudo exploratório. Interação Psicológica, 18(2), 167-178. https://doi.org/10.5380/psi.v18i2.30660

Sá, L. G. C. (2013). Habilidades de enfrentamento ao uso de álcool e outras droga em dependentes químicos: Construção e validação de um instrumento de medida (Tese de doutorado não publicada) Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Sakiyama, H. T., Ribeiro, M., & Padin, M. R. (2012). Prevenção da recaída e treinamento de habilidades sociais. In: Ribeiro, M., & Laranjeira, R. (Orgs), O Tratamento do Usuário de Crack (2ª ed.). Artmed.

Schneider, J. A., Limberger, J., & Andreta, I. (2016). Habilidades Sociais e Drogas: Revisão Sistemática da Produção Científica Nacional e Internacional. Avances em Psicología Latinoamericana, 34(2), 339-350. https://doi.org/10.12804/apl34.2.2016.08

Schneider, J. A. & Andretta, I. (2017a). Prejuízos nas habilidades sociais em usuários de crack: Diferenças entre usuários e não usuários Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis de Comportamiento, 25(4), 463-476.

Schneider, J. A. & Andretta, I. (2017b). Habilidades sociais de usuários de crack em tratamento nas comunidades terapêuticas: relação com características sociodemográficas e de padrão de consumo. Revista Colombiana de Psicología, 26(1), 83-98. https://doi.org/10.15446/rcp.v26n1.54032

Soares, A. B., & Del Prette, Z. A. (2013). Relações interpessoais na Universidade: um guia teórico-prático. Appris.

Souza, B. M. de., & Sehnem, S. B. (2022). Perfil psicológico de usuários de crack. Pesquisa Em Psicologia - Anais eletrônicos, 221-234. https://periodicos.unoesc.edu.br/pp_ae/article/view/19198

Tap, P., Costa, E. S., & Alves, M. N. (2005). Escala Toulousiana de Coping (ETC): estudo de adaptação à população portuguesa. Psicologia, Saúde & Doenças, 6(1), 47-56. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36260103

United Nations Office on Drugs and Crime, World Drug Report 2015 (2015). (United Nations publication, Sales No. E.15.XI.6). https://www.unodc.org/documents/wdr2015/World_Drug_Report_2015.pdf

United Nations Office on Drugs and Crime, World Drug Report 2021 (2021). Relatório mundial sobre drogas 2021 avalia que a pandemia potencializou riscos de dependência. https://www.unodc.org/lpo-brazil/pt/frontpage/2021/06/relatorio-mundial-sobre-drogas-2021-do-unodc_-os-efeitos-da-pandemia-aumentam-os-riscos-das-drogas--enquanto-os-jovens-subestimam-os-perigos-da-maconha-aponta-relatorio.html

Vignola, R. C. B. & Tucci, A. M. (2014). Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese. Journal of affective disorders, 155, 104-109. https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.10.031

Wagner, M. F., & Oliveira, M. S. (2015). Habilidades sociais no abuso e na dependência de maconha. In: Del Prette, Z. A. P., Soares, A. B., Pereira-Guizo, C. S., Wagner, M. F., & Leme, V. B. R. Habilidades sociais: diálogos e intercâmbios sobre pesquisa e prática. Sinopys Editora.

Wagner, M.F. & Oliveira, M.S. (2015). Habilidades sociais no abuso e na dependência de maconha. In: Z.A.P. Del Prette, A.B. Soares, C.S. Pereira-Guizo, M.F. Wagner, & V.B.R. Leme, Habilidades sociais: diálogos e intercâmbios sobre pesquisa e prática. (p. 329-348). Sinopys Editora.

Wagner,M. F., Pereira, A. & Oliveira, M. S. (2014). Intervención sobre las dimensiones de la ansiedad social por medio de un programa de entrenamiento en habilidades sociales. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 22(3), 423-440.

Wagner, M. F., Oliveira, M. da S., Andretta, I. (2021). Avaliação e Treinamento de Habilidades Sociais em Usuários de Álcool e Outras Drogas. In: Andrade, A.L.M., De Micheli, D., Silva, E.A. de, Lopes, F. M., Pinheiro, B. de O., Reichert, R. A. (eds). Psicologia do Abuso de Substâncias. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-62106-3_18

Witkiewitz, K., Donovan, D. M., & Hartzler, B. (2012) Drink refusal training as part of a combined behavioral intervention: effectiveness and mechanisms of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80(3), 440-449. https://doi.org/10.1037/a0026996

Zanelatto, N. (2013). Terapia Cognitivo-comportamental das habilidades sociais e de enfrentamento de situações de risco. In: Zanelatto, N., Laranjeira, R. (org). (2013) O tratamento da dependência química e as terapias cognitivo-comportamentais: um guia para terapeutas. Artmed.

Zanelatto, N., & Sakiyama, H. T. (2011). Terapia Cognitivo-comportamental das habilidades sociais e de enfrentamento. In: A. Diehl et al. (2011) Dependência química: prevenção, tratamento e políticas públicas. Artmed.




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2023.v15i2.4937

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Leda Rúbia Maurina Coelho, Ilana Andretta, Larissa Biessek Sberse, Margareth da Silva Oliveira

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png