Association Study Between Psychopathological Symptoms and risk Factors in School Children

Marina Heinen, Margareth da Silva Oliveira, Paula Madeira Fortes

Abstract


The association between symptoms of mental disorders and risk factors such as emotional dysregulation and behavioral problems can lead to worsening clinical conditions in childhood. This quantitative and cross-sectional study aimed to analyze the association of psychopathological symptoms and risk factors in 39 school children. Children Depression Inventory, Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders, Social Skills Rating System and Emotional Regulation Checklist were instruments used for the evaluation. The data were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences program version 24.0. An association was found between the symptoms of emotional lability, emotional regulation, social skills and behavioral problems. Anxiety symptoms was associated only with symptoms of depression and the latter associated with behavioral problems. There was a difference between gender only in the variable anxiety problems. These findings contribute to the literature and deepen the discuss about risk and protective factors for the progression of psychopathologies in childhood.


Keywords


symptom assessments; child; risk factors; psychopathology

References


Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa (2018). Critério de Classificação econômica Brasil (CCEB).

Baji, I., Gádoros, J., Kiss, E., Mayer, L., Kóvacs E., Benák I., & Vetró, A., (2012). Symptoms of Depression in Children and Adolescents in Relation to Psychiatric Comorbidities. Psychiatric Hung, 27(2), 115-126. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22700622/

Bandeira, M., Del Prette, Z. A. P., Del Prette, A., & Magalhães, T. (2009). Validação das escalas de habilidades sociais, comportamentos problemáticos e competência acadêmica (SSRS-BR) para o ensino fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa 25(2), 271-282. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-37722009000200016

Barbosa, G. A., Gaião e Barbosa, A. A., & Gouveia, V. V. (2002). Transtornos de ansiedade na infância e adolescência: Um estudo de prevalência e validação de um instrumento (SCARED) de triagem. Revista de Neuropsiquiatria da Infância e Adolescência, 10(1), 34-47. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/279193421_Transtorno_de_ansiedade_na_infancia_e_adolescencia_um_estudo_de_prevalencia_e_validacao_de_um_instrumento_SCARED_de_triagem#fullTextFileContent

Bender, P. K., Reinholdt-Dunne, M. L., Esbjorn, B. H., & Pons, F. (2012). Emotion dysregulation and anxiety in children and adolescents: Gender differences. Personality and Individual Differences, 53(3), 284–288. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.03.027

Birmaher, B., Khetarpal, S., Brent, D., Cully, M., Balach, L., Kaufman, J., & Neer, S. M. (1997). The screen for child anxiety related emotional disorders (SCARED): Scale construction and psychometric characteristics. J. of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(4), 545-553. doi: https://doi.org/10.1097/00004583-199704000-00018

Bolsoni-Silva, A. T., Loureiro, S. R., & Marturano, E. M. (2016). Comportamentos internalizantes: Associações com habilidades sociais, práticas educativas, recursos do ambiente familiar e depressão materna. Psico, 47(2),111-120. doi: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.2.20806

Borges, L., & Pacheco, J. T. B. (2018). Sintomas depressivos, autorregulação emocional e suporte familiar: um estudo com crianças e adolescentes. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina ,9(3), 132-148. doi: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp132

Borsa, J. C., de Souza, D. S., & Bandeira, D. R. (2011). Prevalência dos problemas de comportamento em uma amostra de crianças do Rio Grande do Sul. Psicologia Teoria e Prática, 12(2), 15-29. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872011000200002

Campos, J. R., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2018). Relações entre depressão, habilidades sociais, sexo e nível socioeconômico em grandes amostras de adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 34(e3446), 1-10. doi: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3446

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2nd ed.) Hillsdale: Lawrence Earlbaum Associates.

Compas, B. E., Jaser, S. S., Bettis, A. H., Watson, K. H., Gruhn, M. A., Dunbar, J. P., Williams, E., & Thigpen, J. C. (2017). Coping, emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: a meta-analysis and narrative review. Psychological Bulletin, 143(9), 939–991. doi: https://doi.org/10.1037/bul0000110

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2003). Habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem: teoria e pesquisa sob um enfoque multimodal. In A. Del Prette & Z. A. P. Del Prette (Orgs.). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção (pp. 167-206). Campinas, SP: Alínea.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2010). Psicologia das habilidades sociais: terapia, educação e trabalho. 7. ed. Petrópolis: Vozes.

Freitas, L. C., Porfírio, J. C. C., & Buarque, C. do N., L. (2018). Indicadores de ansiedade social infantil e suas relações com habilidades sociais e problemas de comportamento. Psicologia em Pesquisa (Juiz de Fora), 12(2), 1-10. doi: https://doi.org/10.24879/2018001200200207

Gouveia,V., Barbosa, G., Almeida, H., & Gaião, A. (1995). Inventário de Depressão Infantil - CDI: Estudo de adaptação com escolares de João Pessoa. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 44(7), 345-349. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/279192324_Inventario_de_depressao_infantil_-_CDI_Estudo_de_adaptacao_com_escolares_de_Joao_Pessoa

Gresham, F., & Elliott, S. (1990). Social skills rating system: Manual. USA: American Guidance Service.

Halls, G., Cooper, P. J., & Creswell C. (2015). Social communication deficits: Specific associations with Social Anxiety Disorder. Journal of Affective Disorders, 1(172), 38-42. doi: https://doi.org/10.1016/j.jad.2014.09.040

Jensen, C. M., & Steinhausen, H-C, (2015). Comorbid mental disorders in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder in a large nationwide study. Attencion Deficit and Hyperactivity Disorders, 7(1), 27-38. doi: https://doi.org/10.1007/s12402-014-0142-1

Kovacs, M. (1983). The Children’s Depression Inventory: A self-rated depression scale for school age youngsters. Pittsburg, PA: University of Pittsburgh, School of Medicine.

Lawrence, D., Johnson, S., Hafekost, J., Boterhoven de Haan, K., Sawyer, M., Ainley, J., & Zubrick, S. R. (2015). The mental health of children and adolescents. Canberra: Department of Health.

Loevaas, M. E. S., Sund, A. M., Patras, J., Martinsen, K., Hjemdal, O., Neumer, S-P., Holen, S., & Reinfjell, T. (2018). Emotion regulation and its relation to symptoms of anxiety and depression in children aged 8–12 years: does parental gender play a differentiating role? BMC Psychology, 6(42), 1-11. doi: https://doi.org/10.1186/s40359-018-0255-y

Melton, T. H., Croarkin, P. E., Strawn, J. R., & McClintock, S. M. (2016). Comorbid Anxiety and Depressive Symptoms in Children and Adolescents: A Systematic Review and Analysis. Journal of Psychiatric Practice, 22(2), 84-98. doi: https://doi.org/10.1097/PRA.0000000000000132

Paniccia, M., Paniccia, D., Thomas S., Taha, T., & Reed, N. (2017). Clinical and non-clinical depression and anxiety in young people: A scoping review on heart rate variability. Autonomic Neuroscience, 208, 1-14. doi: https://doi.org/10.1016/j.autneu.2017.08.008

Pérez-Marfil, M. N., Fernández-Alcántara, M., Fasfous, A. F., Burneo-Garcés, C., Pérez- Garcia, M., & Cruz-Quintana, F. (2020). Influence of Socio-Economic Status on Psychopathology in Ecuadorian Children. Frontiers in Psychiatry, 11(43), 1-11. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00043

Petresco, S., Anselmi, L., Santos, I., S., Barros, A. J., Fleitlich-Bilyk, B., Barros, F. C., & Matujasevich, A. (2014). Prevalence and comorbidity of psychiatric disorders among 6-year-old children: 2004 Pelotas Birth Cohort. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 49(6), 975–983. doi: https://doi.org/10.1007/s00127-014-0826-z

Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual Research Review: A meta‐analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. doi: https://doi.org/10.1111/jcpp.12381

Pop-Jordanova, N. (2019). Different clinical expression of anxiety disorders in children and adolescents: assessment and treatment. Pril (Makedon Akad Nauk Umet Odd Med Nauki), 1(40), 5-40. doi: https://doi.org/10.2478/prilozi-2019-0001.

Reis, A. H., Oliveira, S. E. S., Bandeira, D. R., Andrade, N. C., Abreu, N., & Sperb, T. M. (2016). Emotional Regulation Checklist (ERC): Estudos preliminares de adaptação e validação para a cultura brasileira. Trends in Psychology 24(1), 77-96. doi: https://doi.org/10.9788/TP2016.1-06

Raoma-Alves, R. J., Fernandes, R., Nakano, T. C., Dias, T. L., & Ciasca, S. M. (2021). Associação Entre Sintomas Depressivos, Ansiosos e Criatividade em Crianças: Um Estudo Exploratório Brasileiro. Revista de Psicologia da IMED,13(1), 22-40. doi: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2021.v13i1.3424

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, M. D. P. B. (2013). Metodologia de pesquisa. São Paulo, SP: Editora Penso.

Santana, M. L. S., Fakuda, C. C., & de Carvalho, E. N. S. (2017). A Relaçaão entre Sintomas Depressivos e Habilidades Sociais em Adolescentes. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 11(36), 295-312. Retrieved from https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/792/1150

Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2016) The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(6), 978-991. doi: https://doi.org/10.1080/15374416.2016.1157757

Segrin, C. (2000). Social skills deficits associated with depression. Clinical Psychology Review, 20(3), 379–403. doi: https://doi.org/10.1016/s0272-7358(98)00104-4

Shields, A. M., & Cicchetti, D. (1995). The development of an emotion regulation assessment battery: Reliability and validity among at-risk grade-school children. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research on Child Development, Indianapolis, IN, EUA.

Thiengo, D. L., Cavalcante, M. T., & Lovisi, G. M. (2014). Prevalência de transtornos mentais entre crianças e adolescentes e fatores associados: uma revisão sistemática. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. 63(4), 360-372. doi: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000046

Vaz, A. F. C., Figueredo, L. Z. P., & Motta, A. B. (2020). Problemas de comportamento, ansiedade e habilidades sociais em crianças pré-escolares. Psicologia: Teoria e Prática, 22(1), 161-184. doi: https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v22n1p185-207

Wathier, J. L., Dell`Aglio, D. D., & Bandeira, D. R. (2008). Análise fatorial do Inventário de Depressão Infantil (CDI) em amostra de jovens brasileiros. Avaliação Psicológica, 7(1), 75-84. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712008000100010

World Health Organization. (2017). Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. Geneva. Retrieved from https://www.who.int/mental_health/management/depression/prevalence_global_health_estimates/en/




DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2022.v14i1.4447

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Marina Heinen, Margareth da Silva Oliveira, Paula Madeira Fortes

ISSN 2175-5027

Licença Creative Commons
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

BASES DE DADOS E INDEXADORES

 DOAJ.jpg Periódicos CAPES
latindex.jpg
 
dialnet.png
 
REDIB
Diadorim.jpg
    SIS
circ.png