Where Is Conflict Mediation Used? A 20-Year Period Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.18256/2175-5027/psico-imed.v8n2p194-199Resumo
Mediation is widely considered an effective means of conflict resolution. Although some studies mention social environments where this practice takes place, they do so in an introductory or general manner. The objective of this study is to categorize social environments where conflict mediation is used and provide examples of conflicts that are tackled through mediation. A systematic literature review was designed to examine 207 articles published in scientific journals, for a 20-year period (1994-2014). Results showed five social environments (family, educational/academic, work/professional, community/national, and international contexts) and 45 subcategories of themes related to each context. The wide use of conflict mediation and its importance were discussed in the light of the Ecological Systems Theory.
Downloads
Referências
Alberton, G. da S. (2009). Repensando a jurisdição conflitual [Rethinking conflictuous jurisdiction]. Revista da AJURIS, 36(115), 120-158. Retrieved from http://livepublish.iob.com.br/ntzajuris/lpext.dll/Infobase/caa5/cb06/ceb6?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0
Barnett, E., & Casper, M. (2001). A definition of social environment. American Journal of Public Health, 91(3), 465. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1446600
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742. doi:10.1037/0012-1649.22.6.723
Bronfenbrenner, U., & Morris. P. A. (1998). The ecology of developmental processes. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 993-1027). New York, NY: John Wiley & Sons.
Fiorelli, J. O., Fiorelli, M. R., & Malhadas, M. J. O. J. (2008). Mediação e solução de conflitos: Teoria e prática [Mediation and conflict resolution: Theory and practice]. São Paulo, SP: Atlas.
Firmeza, V. de M. (2011). O efeito transformador da mediação em busca da superação da cultura do litígio em direção a uma cultura de paz [Transformative effect of mediation for overcoming litigation culture towards a culture of peace]. Revista Eletrônica Díke, 1(1). Retrieved from http://portais.tjce.jus.br/esmec/wp-content/uploads/2015/07/O-efeito-Vera-Firmeza.pdf
Menkel-Meadow, C. (2004). Dispute resolution: Raising the bar and enlarging the canon. Journal of Legal Education, 54(1), 4-29. Retrieved from http://scholarship.law.georgetown.edu/facpub/584
Moore, C. W. (2003). The mediation process: Practical strategies for resolving conflict (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Moscovici, F. (2010). Desenvolvimento interpessoal: Treinamento em grupo [Personal development: Group training] (19th ed.). Rio de Janeiro, RJ: José Olympio.
Neal, J. W., & Neal, Z. P. (2013). Nested or networked? Future directions for ecological systems theory. Social Development, 22(4), 722-737. doi:10.1111/sode.12018
Oliveira, L. R. F. de, & Ramires, V. R. (2011). Avaliação de um programa de mediação de conflitos [Assessment of a conflict resolution program]. Contextos Clínicos, 4(2), 99-112. doi:10.4013/ctc.2011.42.04
Poletto, M., & Koller, S. H. (2008). Contextos ecológicos: Promotores de resiliência, fatores de risco e de proteção [Ecological contexts: Resilience promoters, risk and protective factors]. Estudos de Psicologia, 25(3), 405-416. doi:10.1590/S0103-166X2008000300009
Downloads
Arquivos adicionais
Publicado
Edição
Seção
Licença
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a Revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais, conforme a licença Creative Commons abaixo.
A RPI exime-se de quaisquer responsabilidades civis ou legais em relação aos conteúdos publicados, ficando estes a cargo dos respectivos autores.

Revista de Psicologia da IMED (RPI), da Atitus é licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho de https://seer.atitus.edu.br/index.php/revistapsico