Multicriteria Decision Analysis for Customer Selection for Market Programs
Abstract
The alcoholic beverage industry is competitive, with enterprises vying for market share. To achieve a competitive edge, it is imperative for companies to be well-prepared for market dynamics and to position their brands effectively. During the COVID-19 pandemic, there was an uptick in the consumption of premium beers due to lockdown measures, prompting breweries to concentrate on this segment and devise strategies to strengthen their brand presence. Consequently, it is important for beverage-selling and reselling businesses to possess effective decision-making methodologies. This study aims to identify the most suitable Sales Points (SPs) for marketing investments by applying multi-criteria decision analysis. The descriptive research employs a case study method with a mixed qualitative-quantitative approach. The decision matrix comprised 12 alternatives and 7 criteria, utilizing the fuzzy-TOPSIS method for analysis. Following the application of the method, a ranking of alternatives was established, with SP 2, featuring an approximation coefficient of 0.709, emerging as the optimal solution, outperforming other alternatives in various explored scenarios.
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
ABIA. Associação Brasileira das Indústrias da Alimentação. (2019). Faturamento. https://www.abia.org.br/vsn/anexos/faturamento2019.pdf.
Abrasel. Cerveja premium conquista espaço no mercado brasileiro. https://abrasel.com.br/revista/mercado/cerveja-premium-conquista-espaco-no-mercado-brasileiro/
Aghaei, M. (2020). Valuation of the Hamrah‑e‑Aval brand based on brand valuation models using Topsis multi‑criteria decision‑making model. Journal of Revenue and Pricing Management. https://link.springer.com/article/10.1057/s41272-020-00261-3
Amaro, G. D., & Lima Junior, F. R. (2015). Aplicação do método fuzzy-TOPSIS no apoio à seleção de fornecedores “verdes”. http://engemausp.submissao.com.br/17/anais/arquivos/83.pdf
Arcoverde, D. F., & Araújo, M. A. V. (2018). Preditores de retenção e lealdade de clientes em academias de ginástica. Revista Produção Online, 18(1), 118-143 https://doi.org/10.14488/1676-1901.v18i1.2705
Bystrzanowska, M., Marcinkowska, R., Pena-pereira, F. & Tobiszewski, M. (2018). Selection of derivatisation agents for chlorophenols determination with multicriteria decision analysis. Microchemical Journal. https://doi.org/10.1016/j.microc.2018.11.024
Calache, L. D. R., Pedroso, C. B., Lima, F. R., & Carpinetti, L. C. (2019). Proposta de um modelo de avaliação e de seleção de fornecedores de manutenção industrial utilizando fuzzy-TOPSIS. Gest. Prod., 26(2). https://doi.org/10.1590/0104-530X-3565-19
Chen, T. (2000). Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems, 114, 1–9 https://doi.org/10.1016/S0165-0114(97)00377-1
Duong, T. T. T., & Thao, N. X. (2021). TOPSIS model based on entropy and similarity measure for market segment selection and evaluation. Asian Journal of Economics and Banking, 5(2), 194-203, https://doi.org10.1108/AJEB-12-2020-0106/full/html.
Franco, M. M., Monegat, A. D. R., Lima, D., & Corso, L. (2017). Aplicação do método AHP na tomada de decisão do processo de terceirização decomponentes usinados em uma empresa multinacional. https://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_243_408_33486.pdf
Freitas, C. F. (2021). Faturamento de cervejas premium cresceu 85% nos últimos anos no Brasil. https://catalisi.com.br/faturamento-de-cervejas-premium-cresceu-85-nos-ultimos-anos-no-brasil/
Haddad, A. N., Costa, B. B. F. da, Andrade, L. S. de, Hammad, A. H., & Soares, C. A. P. (2021). Application of fuzzy-TOPSIS method in supporting supplier selection with focus on HSE criteria: a case study in the oil and gas industry. Infrastructures, 6(8), 105. https://doi.org/10.3390/infrastructures6080105.
Hwang, C. L., & Yoon, K. (1981). Multiple attribute decision making methods and application: a state of the art survey. Springer Verlag.
IBGE. (2022). Pesquisa industrial anual – Produto. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/industria/9044-pesquisa-industrial-anual-produto.html?=&t=sobre
Jacomini, G. C. (2022). Gestão de relacionamento de cliente utilizando métodos de decisão multicritério: aplicação em uma empresa de marketing digital. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo.
Lima Júnior, F. R., & Carpinetti, L. C. R. (2015). Uma comparação entre os métodos TOPSIS e fuzzy-TOPSIS no apoio à tomada de decisão multicritério para seleção de fornecedores. Gestão e Produção, 22(1), 17-34.
Madureira, D. (2021). Brasileiro muda consumo de álcool e força investida da Ambev nas categorias ‘não cerveja’. https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2021/08/brasileiro-muda-consumo-de-alcool-e-forca-investida-da-ambev-nas-categorias-nao-cerveja.shtml.
Mordor Intelligence, (2022). Mercado de bebidas alcoólicas: crescimento, tendências, impacto Covid-19 e previsões (2022 - 2027). https://www.mordorintelligence.com/pt/industry-reports/alcoholic-beverages-market.
Salik, M. F. C., Munik, J., & Oliveira, B. A. G. (2021). Aplicação do método de análise multicritério AHP para tomada de decisão de investimentos em marketing digital para uma empresa de engenharia civil. https://login.semead.com.br/24semead/anais/arquivos/982.pdf?
Sena, V. (2021). Heineken reforça aposta na ‘cerveja do dia a dia’ em briga com Ambev. https://exame.com/revista-exame/siga-o-vice/
Silva, M.C. F. da. (2018). Classificação de riscos de contratos de concessão florestal com apoio da análise de decisão multicritério. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) - Universidade de Brasília. Brasília, p. 100.
Souza, A. et al. (2015). Análise das estratégias de marketing de cervejarias utilizadas em pontos de venda. Seget.
Viana, F. L. E. (2022). Indústria de bebidas alcoólicas. Escritório Técnico de Estudos Econômicos do Nordeste, 7(216).
Yayla, Y., Yildiz, A., & Ozbek, A. (2012). Fuzzy TOPSIS method in supplier selection and application in the garment industry. Fibres & Textiles in Eastern Europe, 20(4), 20-23.
DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2024.v14i1.5048
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Anderson Henrique de Macedo Rodrigues, Thiago Magalhães Amaral, Henrique Takashi Idogava
Revista de Administração IMED (RAIMED) ISSN: 2237-7956 Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/Atitus)
Atitus Educação - Business School – www.imed.edu.br – Rua Senador Pinheiro, 304 – Bairro Vila Rodrigues – 99070-220 – Passo Fundo/RS – Brasil Tel.: +55 51 4004-4818
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.