“Love for Rio Grande”: Analysis of the Influencing Factors in the Consumers Decision in Gaucho’s Clothes Store in the State of Rio Grande do Sul, Brazil

Marlon Bissani Cucchi, Maiara Tramontina

Abstract


The population of Rio Grande do Sul is known for its passion for cultivating and defending its traditions. Among the traditions maintained by the Gaucho is the use of clothing. In this context, culture is a determining factor in an individual’s buying behavior and influence. This research aimed to identify which elements influence purchase decision making in a Gaucho clothing retail. To achieve the proposed aim, a quantitative, descriptive research and survey strategy was de at least one purchase during from April to June 2018. The study helped to confirm that performed. A questionnaire was applied to 110 consumers who ma consumers buy Gaucho clothing because they like the culture and that there are emotional factors in the decision-making process. Regarding the practical implications, the study presented actions that contribute to the purchase decision such as seller’s knowledge of products, flexibility in negotiation, friendliness of the seller, and variety of products.


Keywords


Marketing; Purchase Decision Influence; Retail

References


Cervo, A. L., Bervian, P. A., & Silva, R. (2007). Metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Cobra, M. (2015). Administração de marketing no Brasil. São Paulo: Elsevier.

Collado, C. F., Lucio, P. B., & Sampieri, R. H. (2006). Metodologia de Pesquisa. São Paulo: McGraw.

Costa, F. C. X. (2002). Influências ambientais e o comportamento de compra por impulso: um estudo em lojas físicas e virtuais. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Davis, H. L. (1974). Family decision making as conflict management. Advances in Consumer Research, 1(1), 532-535.

Dias, S. R. (2010). Gestão de marketing. São Paulo: Saraiva.

Diehl, A. A., & Paim, D. C. T. (2002). Metodologias e técnicas de pesquisa em ciências sociais aplicadas: uma proposta de estudo. Passo Fundo: Clio Livros.

Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (2000). Comportamento do consumidor. Rio de Janeiro.

Espinoza, F. da S., & Hirano, A. S. (2003). As dimensões de avaliação dos atributos importantes na compra de condicionadores de ar: um estudo aplicado. Revista de Administração Contemporânea, 7(4), 97-117.

Hakins, D. I., & Mothersbaugh, D. L. (2019). Comportamento do consumidor: construindo a estratégia de marketing. Rio de Janeiro: Elsevier.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Administração de marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Las Casas, A. L. (2006). Marketing de serviços. São Paulo: Atlas.

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2005). Comportamiento del consumidor. México: Pearson Educación.

Severo, M. R. F., Melo, M. A. N., & Medeiros, D. D. (2004). Importância estratégica do sistema de qualidade para aumentar a competitividade empresarial: aplicação em uma empresa de calçados esportivos. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, Brasil.

Sheth, J., Mittal, B., & Newman, B. I. (2001). Comportamento do cliente: indo além do comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas.

Solomon, M. R. (2011). O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookman.

Tavares, M. C. (2000). Gestão estratégica. São Paulo: Atlas.

Ugalde, M. M. de. (2006). O papel das emoções no processo decisório de compra de imóveis por consumidores da terceira idade. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica do Rui Grande do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil.




DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2019.v9i2.3208

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Marlon Bissani Cucchi, Maiara Tramontina

Revista de Administração IMED (RAIMED)               ISSN: 2237-7956                Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/Atitus)

Atitus Educação - Business School – www.imed.edu.br – Rua Senador Pinheiro, 304 – Bairro Vila Rodrigues – 99070-220 – Passo Fundo/RS – Brasil Tel.: +55 51 4004-4818

Licença Creative Commons

Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.