Bildung: a nebula in contemporary education

Leandro José Kotz

Abstract


This article studies the understanding of a broader formation in the interface with ethics in the contemporary scenario of education. The assumption is that training is not possible without ethics, whereas training can empower individuals with ethical discernment. However, the pedagogical proposals inspired by Bildung (broad formation) with an interdependence in axiology can, in a general way, fall into a trap of the globalized market. Hence, it is necessary to proceed with an unreserved criticism of the ideological forces that corrupt the possibility of integrally forming the human, denouncing the education that prepares for specific functions, in other words, for the labor market. Finally, it should be stressed that the Bildung runs the risk of degenerating into a market ideology - if it has not degenerated.


Keywords


Bildung; Contemporary education; Marketplace

References


ADORNO, Theodor W. Dialética negativa. Trad. Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor W. Teoria da Semicultura. Revista Quadri-mestral de Ciência da Educação. Educação e Sociedade. Campinas: Papirus, ano XVII, n. 56, p. 388-411, dez. 1996.

CORTINA, Adela. Cidadãos do mundo: para uma teoria da cidadania. Trad. Silvana Coubucci Leite. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

DIAS, Genebaldo Freire. Fundamentos da educação ambiental. Brasília: Universa, 2004.

DUCHROW, Ulrich; HINKELAMMERT, Franz J. La vida o el capital: alternativas a la dictadura global de la propriedad. San José, Costa Rica: DEI, 2003.

FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas, SP: Autores Associados, 2010, p. 177-193. (Coleção Educação Contemporânea).

FRANZ, Hinkelammert J. El nihilismo al desnudo: los tiempos de la globalización. Santiago, Chile: LOM Ediciones, 2001.

FRANZ, Hinkelammert J. Sacrifícios humanos e sociedade ocidental: Lúcifer e a Besta. Trad. João Rezende Costa. São Paulo: Paulus, 1995.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: que é “esclarecimento”? In: KANT, Immanuel. Textos seletos. Trad. Floriano de Sousa Fernandes. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, p. 64-71. (Coleção Textos Filosóficos).

LOCKE, John. Segundo tratado sobre o governo. Trad. E. Jacy Monteiro. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os pensadores).

MOLTMANN, Jürgen. Ética da Esperança. Trad. Vilmar Schneider. Petrópolis: Vozes, 2012.

WERLANG, Júlio C. Educação, cultura e emancipação: estudo em Theodor Adorno. Passo Fundo, RS: Ed.IFIBE, 2005. (Coleção Diá-Lógos).




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i1.3183

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png