Factors that Contribute to the Professional Retention of Generations X and Y in Organizations: Comparative Analysis of Management Academic Course

Jonatas Guilherme da Silva Martins, Maria Cristina Bohnenberger, Cristiane Froehlich

Abstract


The characteristics and particularities present in the individuals that make up each of the generational groups have been discussed in both the academic and the empirical context. In the workplace can be seen that some values have greater relevance for a generation than to the other. In this context, the main objective of this study is to identify the factors that contribute to the retention of professionals from generations X and Y in organizations. The study analyzes five factors related to the retention of people: routine work, personal interaction, professional development, economic benefits and social responsibility. The research is classified as descriptive and quantitative. Data were collected through a survey of a group of graduating students of administration in a university located in Porto Alegre, in the state of Rio Grande do Sul. The results show that the main differences are in professional development factors and interaction staff who are more valued by the Y generation than the generation X.


Keywords


Generation Y, Generation X, Talent Retention

References


Abreu, Y. I. F., Menergon, L. F., & Miyazaki, M. (2003). O Comprometimento e seu uso instrumento de controle e de retenção de talentos: Uma leitura crítica. XXVII EnAnpad, Atibaia, SP.

Azevedo, R. (2015). O que os brasileiros da geração Y querem da vida? Exame.com. Recuperado em 20 janeiro, 2016, de http://exame.abril.com.br/brasil/noticias/o-que-os-brasileiros-da-geracao-y-querem-da-vida.

Barreto, L. M. T. da S., Silva, M. P. da, Fischer, A. L., Dutra, J. S., Veloso, E. F. R., & Amorim, W. A. C. de. (2010). Gestão de Pessoas: Projetando Desafios e Tendências para 2015. VI EnEO 2010, Florianópolis, SC.

Berthon, P., Ewing, M., & Han, L. L. (2005). Captivating company: Dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Adverstising, 24(2), 151-172.

Branco, V. F. C. (2013). A gestão da geração Y nas organizações. Rio de Janeiro: Qualitymark.

Byham, W. C., Smith, A. B., & Paese, M. J. (2003). Formando Líderes: Como Identificar, desenvolver e reter talentos de liderança. São Paulo: Prentice Hall.

Carrara, T. M. P., Nunes, S. C., & Sarsur, A. M. (2013). Retenção de Talentos de Diversas Gerações em um mesmo contexto organizacional. IV Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho, Brasília, DF.

Cavazotte, F. de S. C. N., Lemos, A. H. da C., & Viana, M. D. de A. (2012). Novas Gerações no mercado de trabalho: Expectativas renovadas ou antigos ideais?. FGV Cadernos Ebape, 10(1), 1-19.

Chowdhury, S. (2003). Administração no Século XXI: o modo de gerenciar hoje e no futuro. São Paulo: Pearson do Brasil.

Cordeiro, H. T. D., & Alburquerque, L. G. (2013). Perfis de Carreira da Geração Y. XXXVII EnANPAD, Rio de Janeiro, RJ.

Erickson, T. (2011). E agora, Geração X? Como se manter no auge profissional e exercer a liderança plena numa época de intensa transformação. Rio de Janeiro: Elsevier.

Falaster, C. D., Ferreira, M. A. S. P. V., & Reis, C. (2014). Atributos que atraem a Geração Y na escolha do emprego ideal: Uma análise a partir da perspectiva de estudantes veteranos. XXXVIII EnANPAD, Rio de Janeiro, RJ.

Fischer, A. L., & Albuquerque, L. (2010). Tendências que orientam as decisões dos formadores de opinião em gestão de pessoas no Brasil. XXXIV EnANPAD, Rio de Janeiro, RJ.

Freitag, B. B., & Fischer, A. L. (2013). Programas Formais de Gestão de Talentos no Brasil: Uma realidade? IV Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho, Brasília, DF.

Gabriel, L. D. Da S., Silva, D. Da, & Moretti, S. L. do A. (2014) O mito da Geração Y: evidências a partir das relações de causalidade entre idade, difusão e adoção de tecnologia de estudantes universitários do Estado de São Paulo. Futures Studies Research Journal, 6(1), 32-52.

Ladeira, L. B. C. N., Costa, D. V. F., & Costa, M. P. C. (2013). Gerações X e Y e o impacto no ambiente de trabalho. IX Congresso Nacional de Excelência em Gestão, Rio de Janeiro, RJ.

Lancaster, L. C., & Stillman, D. (2011). O Y da questão: como a Geração Y está transformando o mercado de trabalho. São Paulo: Saraiva.

Leite, N. R. P., & Albuquerque, L. (2015). Gestão Estratégica de Pessoas e Comprometimento Organizacional em Estruturas Remotas da Votorantim Metais. XXXIX EnANPAD, Belo Horizonte, MG.

Lemos, A.H.C., Mello, G. R., & Guimarães, M.F. (2013). Gerações Produtivas e carreiras: o que as mulheres da Geração Y querem? Revista Administração UFSM, 6(3), 135-152.

Lipkin, N., & Perrymore, A. (2010). A geração y no trabalho: como lidar com a força de trabalho que influenciará definitivamente a cultura da sua empresa. Rio de Janeiro: Elsevier.

Malhotra, N. (2006). Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman.

PUC–SP. Entendendo gerações. (2015). Recuperado em 23 novembro, 2015, de http://www.pucsp.br/estagios/entendendo-geracoes-veteranos-boomers-x-e-y.

Oliveira, S. (2011). Geração Y: ser potencial ou ser talento? Faça por merecer. São Paulo: Integrare.

Oliveira, S. (2009) Geração Y: Era das Conexões, tempo de Relacionamentos. São Paulo: Clube de Autores.

Oliveira, S. R. de, Piccinini, V. C., & Bitencourt, B. M. (2011). Juventudes, Gerações e Trabalho: (re) situando a discussão sobre a Geração Y no Brasil. III Encontro de Gestão de Pessoas e Relações do Trabalho, João Pessoa, PB.

Oliveira, S. R. de, Piccinini, V. C., & Bitencourt, B. M. (2012). Juventudes, Gerações e Trabalho: é possível falar em Geração Y no Brasil? Organização e Sociedade, 19(62), 551-558.

Parry, E., & Urwin, Peter. (2011). Generational Differences in Work Values: A Revie of Theory and Evidence. International Journal of Management Review, 13(1), 79-996.

Perrone, C.M., Engelmann, S., Santos, A. S., & Sobrosa, G. M. R. (2013). A percepção das organizações pela Geração Y. Revista Administração UFSM, 6(3), 546-560.

Robbins, S. P., Judge, T. A., & Sobral, F. (2005). Comportamento Organizacional. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Rocha-de-Oliveira, S., Piccinini, V. C., & Bitencourt, B. M. (2012). Juventudes, gerações e trabalho: é possível falar em geração Y no Brasil? Organizações e Sociedade, 19(62).

Sendin, T. (2011). O novo plano de Carreira. Revista Você RH. Recuperado em 20 janeiro, 2016, de http://exame.abril.com.br/revista-voce-rh/edicoes/15/noticias/o-novo-plano-de-carreira.

Veloso, E., Dutra, J., & Nakata, L. (2008). Percepção sobre carreiras inteligentes: diferenças entre as gerações Y, X e baby boomers. XXXII EnAnpad, Rio de Janeiro, RJ.

Vergara, S. C. (2009). Projetos e relatórios de pesquisa em administração (9a ed.). São Paulo: Atlas.




DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2018.v8i1.2056

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Jonatas Guilherme da Silva Martins, Maria Cristina Bohnenberger, Cristiane Froehlich

Revista de Administração IMED (RAIMED)               ISSN: 2237-7956                Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/Atitus)

Atitus Educação - Business School – www.imed.edu.br – Rua Senador Pinheiro, 304 – Bairro Vila Rodrigues – 99070-220 – Passo Fundo/RS – Brasil Tel.: +55 51 4004-4818

Licença Creative Commons

Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.