Theory and practice compared in education in Freire

Volnei Fortuna

Abstract


This article aims to analyze and reflect the relationship between theory and practice in education from Freire, facing the challenges of current education. We will seek to understand where Freire's ideas are still important references for the training of individuals and for the emancipation of society. To this end, we analyze the concept of education, theory and practice in Freire's thought and, as a result, the productivity of these concepts is evaluated, considering the current context of education. In entanglement and tension between theory and practice in education, we aim to understand the pedagogical praxis as a possibility of (co) relationship between thinking and thought in the educational process subjects. The relationship between theory and practice in education open emancipatory guiding paths for the formation of subjects who think the society in a manner consistent with the precepts of being more as a possibility of the educator of the student. The condition of the subjects in the process of knowledge is so human, that is able to enable the transformation of oneself and others, for this, theory and embedded praxis practice are necessary conditions for the formation of sensitive subjects, emancipated, solidarity and world transformeres.

Keyword: Theory. Practice. Pedagogical Praxis. Be more. Emancipation.


References


ALBUQUERQUE, Targélia de Souza. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. In: SOUZA, Ana Inês (Org.). Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2001, p. 217-265.

BENINCÁ, Elli. Práxis e investigação pedagógica. In: MÜHL, Eldon Henrique; SARTORI, Jerônimo; ESQUINSANI, Valcir Antonio (Org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011, p. 45-67.

COVER, Ivania. A relação teoria e prática no processo de formação docente. In: MÜHL, Eldon Henrique; SARTORI, Jerônimo; ESQUINSANI, Valcir Antonio (Org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011, p. 68-81.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 3ª ed.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 6ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Conscientização. Teoria e Prática da Libertação: uma introdução ao Pensamento de Paulo Freire. 3ª ed. São Paulo: Morais, 1980.

JORGE, J. Simões. A Ideologia de Paulo Freire. 2ª ed. São Paulo: Loyola, 1981.

KOWARZIK, Wolfdietrich Schimed. Pedagogia Dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MÜHL, Eldon Henrique. Práxis Pedagógica: Ação dialógica comunicativa e emancipação. In: MÜHL, Eldon Henrique; SARTORI, Jerônimo; ESQUINSANI, Valcir Antonio (Org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011, p. 11-24.

RUSSO, A. Hugo. Dialogo y acción comunicativa: una comparación entre Freire e Habermas. In: MÜHL, Eldon Henrique; SARTORI, Jerônimo; ESQUINSANI, Valcir Antonio (Org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011, p. 25-44.

TORRES, Carlos Alberto. Consciência e história: A Práxis Educativa de Paulo Freire. São Paulo: Loyola, 1979.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944/rebes.v1n2p64-72

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png