Integrated use of active teaching methods in Science and Technology subjects in higher education

José Augusto Oliveira Huguenin

Abstract


An experience report that developed a didactic sequence proposal for disciplines in the area of exact and technological sciences is presented. It was used in an integrated way two of the most well-known active teaching methods: Flipped Classroom and Peer Instruction. The active methods are briefly summarized. The proposal for building the integrated sequence is presented in detail, showing and discussing the implementation strategies for each stage. The sequence was applied in two disciplines of a Bachelor’s Degree in Physics: Introduction to Physics (for beginners) and Optics (for students of 5th period). The integrated use of active methods has shown to contribute to students engagement in the learning process. A success rate (approval in the discipline) was obtained three times higher than the historical average of the discipline for beginners, when the traditional teaching method was used.


Keywords


Active methods; Didactic sequences; Technologies on teaching; Higher education

References


ARAÚJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física., v. 30, n. 2: p. 362-384, 2013.

BARTHOLO, V.; AMARAL, F.; AMARAL, M.A.; CAGNIN, M.I. Uma contribuição para a adaptabilidade de ambientes virtuais de aprendizagem para dispositivos móveis. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.17, 36-47, 2009.

BERGMANN. J.; SAMS, A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day.Washington, DC: International Society for Technology in Education, 2012

CONRADO, A.L.V, et al. Plano de trabalho docente integrativo entre a biologia celular e a clínica médica veterinária no modelo de PBL misto. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, vol. 3, 18-37, 2017

DOCHEV, D.; HRISTOV, I. Mobile learning applications – Ubiquitous characteristics and technological solutions. Bulgarian Academy of Sciences Cybernetics and Information Technologies, v. 6, p. 63-74, 2006.

FREEMAN, S et al. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics, PNAS v. 111, n. 23, p. 8410-8415, 2014.

FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 403-418, abr./jun. 2012.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade, Porto Alegre: Mediação, 2009.

LEANDRO, Sandra Maria; CORRÊA, Elisete Márica. Ensino Híbrido (Blended Lerning): potencial e desafios no ensino superior. Em Rede Revista de Educação à Distância, v. 5, n. 3, p. 387-396, 2018.

LOBO A.S.; M., MAIA, L.C. G.; O uso das TICs como ferramenta de ensino-aprendizagem no Ensino Superior, Caderno de Geografia, v.25, n.44, p. 16-26, 2015

MAZUR, E. Can We Teach Computers to Teach?, Computers in Physics v.5, p. 31, 1991.

MAZUR, E.. Peer instruction: A user’s manual. New Jersey: Prentice Hall, 1997.

McKAY, J.; MARSHALL, P. The Dual Imperatives of Action Research. Information Technology & People, v. 14, n. 1, p. 46-59, 2001.

MOREIRA, Jussany Maria de Barros; GIANOTTO, Dulcinéia Estér Pagani; MAGALHÃES JR, Carlos Alberto de Oliveira, TIC: uma investigação através dos documentos oficiais na Formação de Professores de Química. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 4, n. 1, p. 57-77, 2018.

MOREIRA, Marco Antonio; Unidades de enseñanza potencialmente significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review, v.1, p: 43-63, 2011.

NOVAK, Gregor; GAVRIN, Andrew; CRISTIAN, Wolfgang; PATTERSON, Evelyn, Just-in-time teaching: blending active learning with technology. New Jersey: Prentice Hall, 1999.

PONTE, Cristina. Uma geração digital? A influência familiar na experiência mediática de adolescentes. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 65, p. 31-50, 2011.

SUHR, I. R. F. Desafios no uso da Sala de Aula Invertida no ensino superior, R. Transmutare, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 4-21, 2016.

TREVELIN, ATC; PEREIRA, M.A.A.; OLIVEIRA NETO, J.D. A utilização da “Sala de Aula Invertida em cursos superiores de tecnologia: comparação entre o modelo tradicional e o modelo invertido “flipped classroom” adaptado aos estilos de aprendizagem. Revista de Estilos de Aprendizagem, v. 11, n. 12, p. 1-14, 2013.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i1.4002

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png