Chemistry Teaching, Digital Technologies and Active Methodologies: an experience in initial teacher training

Iago de Souza Reis, Waldriléria Dias de Oliveira Brito, Larissa Salarolli Ruis

Abstract


This article was developed based on the works performed within the discipline Communication and Information Technologies in Education, taught during the first semester of 2018, in the Chemistry Graduation course at Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). This article aims to present the development of pedagogical proposals from the integrated use of digital technologies and active learning methodologies, to ponder on the potentialities and peculiarities that such possibilities offer to chemistry teaching. Regarding the nature of the methodology, this work is classified as a descriptive experience report study, being conducted by the inferences of two graduates. The results of the proposed activities, called challenges, were registered in digital portfolios using Google Sites. These activities enabled both graduates to broaden their understanding on active methodologies and theoretical and practical knowledge on the usage of different digital technologies, thus indicating their positive contributions to skill and ability building, which underlie the teaching know-how.


Keywords


Chemistry; Teaching; Digital portfolios

References


BENITE, C. R. M.; BENITE, A. M. C.; MORAIS, W. C. S; YOSHENO, F. H. Estudo sobre o uso de tecnologia assistiva no ensino de química. Em foco: A Experimentação. Itinerarius Reflectionis, v. 12, n. 1, 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v12i1.37150. Disponível em: https://revistas.ufg.br/rir/article/download/37150/pdf/. Acesso em: 12 jun. 2019.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25–40, 2011. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326/0. Acesso em: 12 jun. 2019.

BERSCH, R. Introdução à Tecnologia Assistiva. CEDI – Centro Especializado em Desenvolvimento Infantil. Porto Alegre, 2008.

DEWEY, J. Reconstruction in philosophy. [s.l.]: Mentor Book; The New American Library, 1950.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 16ª ed. 2009.

GAROFALO, D. Como as metodologias ativas favorecem o aprendizado. Nova Escola, 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/11897/como-as-metodologias-ativas-favorecem-o-aprendizado. Acesso em: 6 jun. 2019.

GUSMAN, A.; REZENDE, E. M. M.; LOYOLA, M. E. S.; ABREU, N. Portfólio: conceito e construção. NET, Uberaba: Instituto de Formação de Educadores. Universidade de Uberaba. Disponível em: https://www.uniube.br/biblioteca/novo/udi/rondon/arquivos/portfolio_biblioteca_uniube.pdf. Acesso em: 6 jun. 2019.

MARTINS, O. B.; MASCHIO, E. C. F. As tecnologias digitais na escola e a formação docente: representações, apropriações e práticas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, v. 14, n. 3, 2014. Disponível em: http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n3/a20v14n3.pdf. Acesso em: 15 jun. 2019.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 1993.

MORAN, J. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Cap. 6. 6ª Reimpressão. Campinas: Papirus, p. 145-165, 2016.

PAULETTI, F.; MENDES, M.; ROSA, M. P. A.; CATELLI, F. Ensino de Química mediado por tecnologias digitais: O que pensam os professores brasileiros. Interacções, Portugal,. v. 13, n. 44, p. 144-167, 2017. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/9820/pdf. Acesso em 6 mai. 2018.

PAVIA, T. Como funciona a sala de aula invertida? Carta Capital, 2019. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacaoreportagens/como-funciona-a-sala-de-aula-invertida/. Acesso em: 7 jul. 2019.

ROCHA, E. F.; MELLO, I. C.; CARDOSO, M. S. Uma hipermídia como estratégia pedagógica para o ensino de equilíbrio químico. Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra, p. 3051-3057, 2013. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/308192/398188. Acesso em: 28 jun. 2019.

ROGERS, C. Liberdade para aprender. Belo Horizonte: Interlivros, 1973.

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento Revista de Educação, Rio de Janeiro, n. 4, p. 54- 85, 2016.

SILVA, S. L.; SILVA, S. F. R.; SANTANA, G. S. M.; Nuto, SHARMÊNIA, A. S.; MACHADO, M. F. A. S.; DINIZ, R. C. M.; SÁ, H. L. C. Estratégia Educacional Baseada em Problemas para Grandes Grupos: Relato de Experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 4, p. 607–613, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v39n4e02312013. Disponível em: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-775617. Acesso em: 28 jun. 2019.

SOUZA, A. A. N.; SCHNEIDER, H.N. Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 418-436, 2016. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i2.8640946. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8640946. Acesso em: 28 jun. 2019.

VALENTE, J. A. A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. UNIFESO – Humanas e Sociais, v. 1, n. 1, p. 141–166, 2014a. Disponível em: http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaunifesohumanasesociais/article/view/17/24. Acesso em: 29 mai. 2019.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, n. 4, p. 79-97, 2014b. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602014000800079&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 4 jul. 2019.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. DE; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455–478, 2017. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.052.DS07. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/9900. Acesso em: 28 jun. 2019.

WIVES, W. W.; KUBOTA, L. C.; AMIEL, T. Análise do uso das TICs em escolas públicas e privadas a partir da teoria da atividade. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA, Brasília: Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/6904/1/TD_2218.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

ZUCCO, C. Química para um mundo melhor. Química Nova, São Paulo, v. 34, n. 5, p. 733, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422011000500001. Disponível em: http://quimicanova.sbq.org.br/imagebank/pdf/Vol34No5_733_00b-editorial34-5.pdf. Acesso em: 7 jul. 2019.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i2.3837

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png