Perception of the Concept of Plagiarism in the course of Biological Sciences of the University of Brasilia

Pedro Henrique de Siqueira Ferreira Gomes, Joao Paulo Cunha de Menezes

Abstract


This work consists of an exploratory research, seeking to understand the perception of academic plagiarism from the perspective of students and teachers of the undergraduate course in Biological Sciences at the University of Brasilia. For the development of this research, questionnaires were elaborated and applied with 144 undergraduate students and 9 professors of the mentioned course. The answers obtained were systematized and categorized according to the analysis of content proposed by Bardin. The results indicate that the students know how to identify unethical conducts in the academic environment, but often commit such practices anyway. They also point out that students do not have a fully formed concept of plagiarism, nor do they know how to differentiate between forms of plagiarism, although they take mandatory courses that address the subject throughout their graduation. In relation to teachers, they demonstrate ignorance of official UnB documents on scientific misconduct. They tend to talk about ethical and moral values, or about scientific misconduct in the subjects they teach, and those who observe cases of plagiarism among students report that these are mainly related to copying parts of articles. Thus, it is observed that the practice of plagiarism is discussed throughout the undergraduate course in Biological Sciences at UnB, however, it is necessary to deepen this discussion and seek to clarify the measures to be adopted to prevent this practice from perpetuating.


Keywords


Research Ethics; Scientific Misconduct; Academic Plagiarism

References


Academia Brasileira de Ciências. Rigor e Integridade na Condução da Pesquisa Científica - Guia de Recomendações de Práticas Responsáveis. 2013. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/6306756/rigor-e-integridade-na-conducao-da-pesquisa-cientifica. Acesso em: maio 2019.

BARBASTEFANO, Rafael Garcia; SOUZA, Cristina Gomes. Percepção do conceito de plágio acadêmico entre alunos de engenharia de produção e ações para sua redução. Revista Produção Online, v. 7, n. 4, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições70, 2009.

BONETTE, Luzia Maristela Cabreira; VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos. O plágio por meio da internet: uma questão ética presente desde o ensino médio. Educação em Revista, v. 11, n. 2, p. 7-22, 2010.

BRASIL. Decreto-Lei nº 2848, de 7 de dezembro de 1940. Código Penal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848compilado.htm. Acesso em: maio 2019.

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Lei de Direitos Autorais. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: maio 2019.

BUGEJA, Michael J. Collegiate copycats. Editor & Publisher, v. 134, n. 46, p. 22-22, 2001.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. In: Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. 2011. p. 144-144.

CHAPMAN, Kenneth J., DAVIS, Richard, TOY, Daniel, WRIGHT, Lauren. Academic integrity in the business school environment: I’ll get by with a little help from my friends. Journal of Marketing Education, v. 26, n. 3, p. 236-249, 2004.

CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. Ed. Ática, São Paulo, 2000.

CLAXTON, Larry. Scientific authorship Part 1. A window into scientific fraud? Mutation Research, v. 589, n. 1, p. 17–30, 2005.

Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ). Relatório da Comissão de Integridade de Pesquisa do CNPq. 2011. Disponível em: http://www.cnpq.br/documents/10157/a8927840-2b8f-43b9-8962-5a2ccfa74dda. Acesso em: maio 2019

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Orientações Capes - Combate ao plágio. 2011. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/OrientacoesCapes_CombateAoPlagio.pdf. Acesso em: maio 2019.

DIAS, Wagner Teixeira; EISENBERG, Zena Winona. Vozes diluídas no plágio: a (des)construção autoral entre alunos de licenciaturas. Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 1, p. 179-197, 2015.

DINIZ, Debora; MUNHOZ, Ana Terra Mejia. Cópia e pastiche: plágio na comunicação científica. Argumentum, v. 3, n. 1, p. 11-28, 2011.

DOMINGUES, Ivan. A questão do plágio e da fraude nas humanidades. Revista Ciência Hoje, v. 49, n. 289, p. 36-41, 2012.

DIAS, Wagner Teixeira; EISENBERG, Zena Winona. Vozes diluídas no plágio: a (des) construção autoral entre alunos de licenciaturas. Pro-Posições, v. 26, n. 1, p. 179-197, 2015.

FACHINI, Gilson Jober; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Percepção do plágio acadêmico entre alunos de programas de pós-graduação em administração e contabilidade. In. XI Seminários em Administração - FEA/USP, p. 1-14, 2008.

FANELLI, Daniele. How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis of survey data. PloS one, v. 4, n. 5, p. e5738, 2009.

FERREIRA, Marília Mendes; PERSIKE, Alissa. O tratamento do plágio no meio acadêmico: o caso USP. Signótica, v. 26, n. 2, p. 519-540, 2014.

FERREIRA, Marília Mendes; PERSIKE, Alissa. As concepções brasileiras e anglófona de plágio: um estudo preliminar. Signótica, v. 30, n. 2, p. 149-181, 2018.

GARCIA, Laís Lorena Barbosa. Percepção dos estudantes de Biblioteconomia da Universidade de Brasília sobre plágio acadêmico. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia), Universidade de Brasília, 2016.

GARSCHAGEN, Bruno. Universidade em tempos de plágio. EAD-L [lista de discussão na internet]. Campinas: Unicamp/Centro de Computação, 2006.

GOMES, Lívia Letícia Zanier. Internet: instrumento de plágio ou instrumento de pesquisa?. Revista Triângulo, v. 4, n. 1, 2011.

GRAY, Gregory C.; BORKENHAGEN, Laura K.; SUNG, Nancy S.; TANG, Shenglan. A Primer on Plagiarism: Resources for Educators in China. Change: The Magazine of Higher Learning, v. 51, n. 2, p. 55-62, 2019.

GUEDES, Diego-Oliveira; FILHO, Douglas Leonardo Gomes. Percepção de plágio acadêmico entre estudantes do curso de Odontologia. Revista bioética (Impressa), v. 23, n. 1, p. 139-48, 2015.

KNOBEL, Marcelo. Fraudes sacodem a comunidade científica. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 55, n. 3, p. 17-18, 2003.

KROKOSCZ, Marcelo. Abordagem do plágio nas três melhores universidades de cada um dos cinco continentes e do Brasil. Revista brasileira de educação, v. 16, n. 48, p. 745-818, 2011.

MARINHO, Maria Edelvacy Pinto; VARELLA, Marcelo Dias. Plágio em trabalhos acadêmicos: propostas de políticas institucionais de integridade. Revista Brasileira de Políticas Públicas, Brasília, v. 5, n. 1, p. 353 - 365.

MCCABE, Donald; TREVINO, Linda Klebe. Honesty and honor codes. Academe, v. 88, n. 1, p. 37, 2002.

MORAES, Rodrigo. Plágio na pesquisa acadêmica: a proliferação da desonestidade intelectual. Diálogos Possíveis, v. 3, n. 1, p. 91-109, 2014.

OLIVEIRA, Denize Cristina de. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista enfermagem UERJ, v. 16, n. 4, p. 569-576, 2008.

OLIVERIA, Jorge Dorico Pinheiro. Entendimento de plágio na universidade: percepção dos professores do curso de Ciências Contábeis. Monografia (Bacharelado em Ciências Contábeis). Universidade de Brasília, 2013.

PÁDUA, Gabriela Cristina Cantisani; GUILHEM, Dirce. Integridade científica e pesquisa em saúde no Brasil: revisão da literatura. Revista Bioética, Brasília, v. 23, n. 1, p. 124-138, 2015.

PIMENTA, Maria AA. Fraude em avaliações na visão de professores e de estudantes: uma reflexão sobre formação profissional e ética. Revista Profissão Docente, v. 10, n. 22, p. 124-138, 2010.

PITHAN, Lívia Haygert; VIDAL, Tatiane Regina Amando. O plágio acadêmico como um problema ético, jurídico e pedagógico. Direito & Justiça, v. 39, n. 1, 2013.

RAUPP, Fabiano Maury; BEUREN, Ilse Maria. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2006.

ROCHA, Elizabeth; PEVIANI, Claudia Tinós; PRETTO, Thiago Rafael; SILVA, Willian Martins; GULARTE, Neylson. Detecção Automática de Plágio em Ambiente Educacional Virtual. In: Anais do Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação. p. 120-127, 2012.

SANCHEZ, Otavio Próspero; INNARELLI, Patricia Brecht. Desonestidade acadêmica, plágio e ética. GV Executivo, v. 11, n. 1, p. 46-49, 2012.

SANTANA, Clarissa Cerqueira. O tema da integridade científica nas pós-graduações em saúde no Brasil. Revista Bioética, v. 18, n. 3, p. 637-44, 2010.

SANTOS, Luiz Henrique Lopes dos. Sobre a integridade ética da pesquisa. Ciência e Cultura, v. 69, n. 3, p. 4-5, 2017.

SILVA, Obdália Santana Ferraz. Entre o plágio e a autoria: qual o papel da universidade. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 357-368, 2008.

SILVA, Aletéia Karina Lopes; SOUZA DOMINGUES, Maria José Carvalho. Plágio no meio acadêmico: de que forma alunos de pós-graduação compreendem o tema. Perspectivas Contemporâneas, v. 3, n. 2, 2009.

SORKIN, David E. Practicing Plagiarism. Illinois Bar Journal, v. 81, p. 487, 1993.

SPINAK, Ernesto. Ética editorial: como detectar o plágio por meios automatizados. Scíelo em Perspectiva, 2014.

SUREDA, Jaume; COMAS, Rubén; MOREY, Mercè. Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista iberoamericana de educación, v. 50, n. 1, p. 197-220, 2009.

SUZUKI, E. UnB promove ações de combate ao plágio. UnB Notícias, 2015. Disponível em: https://noticias.unb.br/publicacoes/112-extensao-e-comunidade/212-unb-promove-acoes-de-combate-ao-plagio. Acesso em: abril 2019.

VASCONCELOS, Sonia MR. O plágio na comunidade científica: questões culturais e linguístcas. Ciência e Cultura, v. 59, n. 3, p. 4-5, 2007.

VELUDO-DE-OLIVEIRA, Tania Modesto; AGUIAR, Fernando Henrique Oliveira; QUEIROZ, Josimeire Pessoa; BARRICHELO, Alcides. Cola, plágio e outras práticas acadêmicas desonestas: um estudo quantitativo-descritivo sobre o comportamento de alunos de graduação e pós-graduação da área de negócios. Revista de Administração Mackenzie, v. 15, n. 1, p. 73-97, 2014.

VENTURA, Magda Maria. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SoCERJ, v. 20, n. 5, p. 383-386, 2007.

VILAÇA, Murilo. Más condutas científicas uma abordagem crítico-comparativa para informar uma reflexão sobre o tema. Revista brasileira de educação, v. 20, n. 60, p. 245-269, 2015.

WILLINGTON, João; JAURY, Oliveira – A Nova Lei Brasileira de Direitos Autorais – 2a ed, revista e atualizada-Editora Lúmen Júris. Rio de Janeiro, 2002.

WILSON, Robin. Colleges Urged to Better Define Academic Integrity and to Stress Its Importance. Chronicle of Higher Education, v. 46, n. 8, p. A18-A18, 1999.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i1.3572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png