Biotechnology Summer Course: a report of the experience at Federal University of Ouro Preto

Cyntia Silva Ferreira, Erica Milena de Castro Ribeiro, Simone Pinto Carneiro, Fábio Augusto Rodrigues e Silva, Breno de Mello Silva

Abstract


This paper aims to report the experience of the first three editions of the Biotechnology summer course at Federal University of Ouro Preto (UFOP), that were carried out by postgraduate students. The course arose from the need to give more visibility to the research conducted at the university, configuring a proposal for scientific education. Thus, the courses were structured to provide an opportunity for participants to interact with the UFOP research environment through internships in laboratories, short courses, and lectures. These activities illustrated fundamental concepts of Biotechnology as well as the ways of their insertion in society, contributing to the professional training of undergraduate students. For the postgraduate students involved in the organization of these events, the courses provided a greater understanding of the physical and organizational structure of the graduate program in which they operate. In addition, the courses brought them an opportunity to put into action teaching aptitude and scientific divulgation during lectures and practical courses.


Keywords


Biotechnology education; Summer course; Undergraduate students; Postgraduate students

References


AULER, D.; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, p. 1–13, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100001. Acesso em: 09 de julho, 2020.

AZEVEDO, N.; FERREIRA, L. O.; KROPF, S. P.; & HAMILTON, W. S. Pesquisa Científica e Inovação Tecnológica: A Via Brasileira da Biotecnologia. Revista de Ciências Sociais, v. 45, n. 1, p. 139–176, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0011-52582002000100005. Acesso em: 7 de agosto, 2019.

BUENO, W. da C. A Divulgação da Produção Científica no Brasil: A Visibilidade da Pesquisa nos Portais das Universidades Brasileiras. Rev. Ação Midiática - Estud. em Comun. Soc. Cult., v.1, n.1, p. 1-15, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/am.v0i7.36340. Acesso em: 2 de agosto, 2019.

CAMPELLO, B. S. Encontros científicos. In: CAMPELLO, B. S.; CENDÒN, B. V.; KREMER, J. M. (Org). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000. ISBN: 85-7041-209-6. URL: http://files.biblio-2008.webnode.com.br/200000040-76a3b771d5/fontes_de_informacao_para_pesquisadores_e_profissionais_parte_001.pdf. Acesso em: 09 de julho, 2020.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. DOCUMENTO DE ÁREA 2013: BIOTECNOLOGIA. URL: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacaotrienal/Docs_de_area/Biotecnologia_doc_area_e_comiss%C3%A3o_block.pdf. Acesso em: 08 de julho, 2020.

COSTA, M. M. S. The relevance of inserting intellectual property into Brazilian graduate education as a tool for encouraging innovation. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 10, n. 20, p. 351–364, 2013. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2013.v10.396. Acesso em: 3 de julho, 2019.

EMMERT-STREIB, F., ZHANG, S-D., HAMILTON, P. Report from the 2nd Summer School in Computational Biology organized by the Queen’s University of Belfast. Genomics Data, v.2, p. 37-39. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.gdata.2013.12.001. Acesso em: 11 de julho, 2020.

ESCOBAR, H. Divulgação Científica: faça agora ou cale-se para sempre. In: VOGT, C.; GOMES, M.; MUNIZ, R. (Org). Comciência e divulgação científica. Campinas. Editora BCCL/UNICAMP, 2018. ISBN: 978-85-85783-90-7. URL: http://www.labjor.unicamp.br/wp-content/uploads/2019/05/livrocomciencia_cb.pdf#page=33. Acesso em: 09 de julho, 2020.

FERREIRA, C.S.; LADEIRA, L.O.; LEITE, C.F.; FONSECA, F.G.; RIBEIRO, E.M.C.; VERSIANI, A.F.; SILVA, J.F.S.; MAGALHÃES, C.L.B.; SILVA, B.M. Uso de nanobastões de ouro para o desenvolvimento de aulas práticas de nanotecnologia. Química Nova, v. 40, n. 5, p. 594-601, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170021. Acesso em: 15 de agosto, 2019.

GRICEA, S.L.; MACCIONIB, E.; CORONAB, A.; PAROLINC, C.; TRAMONTANO, E. Meeting report: Fourth Summer School on Innovative Approaches for Identification of Antiviral Agents (IAAASS). Antiviral Research, v. 162, p. 110–117. 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.antiviral.2018.12.013. Acesso em: 11 de julho, 2020.

GUSMÃO, A.O.M.; SILVA, A.R.; MEDEIROS, M.O. A biotecnologia e os avanços da sociedade. Biodiversidade, V.16, N1, pág. 135-154, 2017. URL: http://www.periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/biodiversidade/article/view/4979/3357. Acesso em: 09 de julho, 2020.

KEANE, O. Report on Summer School on Environmental Catalysis and Energy. Applied Catalysis A: General, v. 295, p. N1-3. 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apcata.2005.09.001. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0926860X05006745. Acesso em: 11 de julho, 2020.

LENHARO, A. F. L.; LOPES, N. C. The potential use of socioscientific questions issues for the development of the argumentative competence in high school students. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de novembro de 2013. URL: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1689-4.pdf. Acesso em: 09 de julho, 2020.

MARCUS, K.; SCHMIDT, C.; URLAUB, H. Proteomic basics - quantification and post-translational modifications of proteins: The 3rd European Summer School in Kloster Neustift. Journal of Proteomics, v. 73, p. 697-700. 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jprot.2009.11.007. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187439190900339X. Acesso em: 11 de julho, 2020.

MENDONÇA, M.; FREITAS, R. Biotecnologia: perfil dos grupos de pesquisa no Brasil. Texto Para Discussão, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), n. 1375, p. 7–22, 2009. DOI: http://hdl.handle.net/10419/91004. Acesso em: 30 de julho, 2019.

MOITA, F. M. G. DA S. C.; ANDRADE, F. C. B. de Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev. Bras. Educ., v. 14, n. 41, p. 269-393, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782009000200006. Acesso em: 2 de agosto, 2019.

PARDO, M. B. L.; ANDRADE, T. C.; SANTANA, I. T. T. DE; CARVALHO, A. B. G. C. A formação em pesquisa segundo a opinião de alunos de um programa de pós-graduação da Universidade Federal de Sergipe. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, p. 70–85, 2004. URL: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/23. Acesso em: 3 de julho, 2019.

REBELLO, C. M.; SIEGEL, M. A; FREYERMUTH, S. K.; WITZIG, S. B.; IZCI, K. Development of embedded assessments for learning in biotechnology: results and design process for dissemination. Biochemistry and Molecular Biology Education, v. 40, n. 2, p. 82–8, 2012. DOI: https://doi.org/10.1002/bmb.20579. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22419588/. Acesso em: 15 de agosto, 2019.

SHAFFER, J. F. “Recombinant protein of the day”: using daily student presentations to add real-world aspects to a biotechnology course. Biochemistry and Molecular Biology Education, v. 41, n. 4, p. 269–72, 2013. DOI: https://doi.org/10.1002/bmb.20697. Acesso em: 9 de julho, 2019.

SROUGI, M. C.; MILLER, H. B.; WITHEROW, D. S.; CARSON, S. Assessment of a novel group-centered testing schema in an upper-level undergraduate molecular biotechnology course. Biochemistry and Molecular Biology Education, v. 41, n. 4, p. 232–41, 2013. DOI: https://doi.org/10.1002/bmb.20701. Acesso em: 7 de agosto, 2019.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i3.3542

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png