The Analysis of Competencies with a Focus on Leadership of Pharmacy Students Beginners and Ending

Deise Schmitz Bittencourt, Luiz Paulo de Lemos Wiese

Abstract


Leadership is the influence that one person generates over others. For you to have more effective leadership development methods at graduation education, you need to have the current diagnosis with profile of the beginning student and ending. For the collection of data it was applied a questionnaire adapted from the method LAI (Leadership Assessment Instrument), that assess skills about the leaders behaviors and performance. The search was applied in March 2018 with beginning pharmacy students and ending. It was possible to observe the evaluation of the beginning students, they had a higher self-assessment than peers or professor evaluation, the students didn’t consideration the own influence generated about others; already with the ending students were observed values next a lot to the self-assessment, evaluation by peers and professor, showing that it was consideration what is presented related to leadership skill for other academics.


Keywords


Leadership; Leader; Pharmaceutist; Pharmacy graduation; LAI method

References


BRASIL, Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº. 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Farmácia. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 4 mar. 2002. Seção 1, p. 9.

BRASIL, Ministério da Educação. Resolução nº. 6, de 19 de outubro de 2017. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Farmácia. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 18 out. 2017. Seção 1, p. 42.

CARVALHO, M. N.; LEITE, S. N. Mercado de trabalho farmacêutico no Brasil: 2010 a 2015 - São Paulo: Escola Nacional dos Farmacêuticos, 2016.

CHIAVENATO, I. Poder, Política e Liderança. In: CHIAVENATO, I. Comportamento Organizacional: a Dinâmica do Sucesso das Organizações. 3. ed. Manole, 01/2014. cap. 11, p. 229-262.

CONSELHO FEDERAL DE FARMÁCIA. Áreas de Atuação. Atividades Farmacêuticas. Disponível em: http://www.cff.org.br/pagina.php?id=87. Acesso em: 07 set. 2017.

MARQUES, W. et al. Curso Superior de Farmácia: um olhar dos profissionais sobre a formação recebida. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 17, n. 1, p. 185-195, maio 2015.

RABAGLIO, M. O. Ferramentas de Avaliação de Performance com Foco em Competências. In: RABAGLIO, M. O. Avaliação, Avaliadores e Avaliados: Como funciona esta rede? Qualitymark. Rio de Janeiro, 2006. cap.1, p. 2.

SAMPLE, J. Leadership Assessment Instrument: Feedback Results Assessment. June, 2016. Disponível em: http://www.linkageinc.com/leadership-development-documents/files/Assessments/Linkage_Leadership_Assessment_Instrument_Sample_Report.pdf. Acesso em: 02 ago. 2017.

SATURNINO, L. T. M. et al. Farmacêutico: um profissional em busca de sua identidade. Rev. Bras. Farm, v. 93, n. 1, p. 10-16, 2012.

Universidade da Região de Joinville. Projeto pedagógico do curso Farmácia: Campus Joinville. Universidade da Região de Joinville. - Joinville, SC: UNIVILLE, 2015.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i2.3361

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png