Project-Based Learning: Physical Education Business Fair case

Daniel Zonzini Voltan, Beatriz Leme Passos Carvalho

Abstract


Active learning methodology has been applied in several areas of education and surely is a tendency, especially in higher education. Project-based Learning give to students’ possibilities to acquire knowledge and skills, working in a long period of time in order to investigate and answer an authentic, engaging and complex question, problem or challenge. Physical Education professionals needs various skills to master the humanities, biology and math and science fields of knowledge and administration naturally will be an activity present in their lives. The aim of this study is to describe the application of concepts of administration, marketing and entrepreneurship in Physical Education undergraduates through Project-based learning method. This qualitative research is a Case Study of administration teaching, with the intention of understanding this teaching process. Using this method, it was possible to develop competences in areas of knowledge, skills, emotional and attitudinal. Students’ engagement was much greater when they see a meaning and mostly usefulness for what they are learning, and the attitude of the teacher is a key part of the process to potentiate students’ evolution.


Keywords


Active learning methodology; Higher education; Administration; Physical Education

References


ANDALOUSSI, K. EL. Pesquisas-ações: Ciência, Desenvolvimento e Democracia. São Carlos: EduFSCAR, 2004.

ARENDS, R. Aprender a ensinar. Lisboa: McGraw-Hill, 1995.

AUSUBEL, D. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton, 1963.

BASTOS, F. DA C. Administração Esportiva: área de estudo, pesquisa e perspectivas no Brasil. Motrivivência, v. 1, n. 20–21, p. 295–306, 2003.

BERBEL, N. A. N.; GAMBOA, S. A. S. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma perspectiva teórica e epistemológica. Filosofia e Educação (online), v. 3, n. 2, p. 264–287, 2012.

BONATTO-COSTA, J. A. et al. The Introduction of Active Learning Methodologies in Anatomy Teaching to Physical Education Course. Journal of Morphological Sciences, v. 38, 2021.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20–28, abr. 2002.

BORDENAVE, J. E. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1982.

BOUTINET, J.-P. Antropologia do projeto. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

BURNETT, C. N. et al. Problem-solving approach to clinical education. Physical therapy, v. 66, n. 11, p. 1730–3, nov. 1986.

CENTRO UNIVERSITÁRIO DE JAGUARIÚNA - UNIFAJ. Feira de Negócios mostra empreendedorismo de alunos de Educação Física. Disponível em: http://www.faj.br/feira-de-negocios-mostra-empreendedorismo-de-alunos-de-educacao-fisica/. Acesso em: 6 maio. 2018.

CENTRO UNIVERSITÁRIO DE JAGUARIÚNA - UNIFAJ. Alunos de Educação Física organizam feira voltada ao empreendedorismo. Disponível em: http://www.faj.br/alunos-de-educacao-fisica-organizam-feira-voltada-ao-empreendedorismo/. Acesso em: 6 maio. 2018.

CENTRO UNIVERSITÁRIO DE JAGUARIÚNA - UNIFAJ. Futuros educadores físicos apresentam projetos de empreendedorismo na III FENEEF. Disponível em: http://www.faj.br/futuros-educadores-fisicos-apresentam-projetos-de-empreendedorismo-na-iii-feneef/. Acesso em: 6 maio. 2018a.

CENTRO UNIVERSITÁRIO DE JAGUARIÚNA - UNIFAJ. Flash Mob é realizado para divulgar a Feira de Negócios da Educação Física – FENEEF. Disponível em: http://www.faj.br/flash-mob-e-realizado-para-divulgar-a-feira-de-negocios-da-educacao-fisica-feneef/. Acesso em: 6 maio. 2018b.

CHIAVENATO, I. Empreendedorismo: dando asas ao espírito empreendedor. São Paulo: Saraiva, 2005.

CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA CONFEF. Estatuto do Conselho Federal de Educação Física - CONFEF. Brasília, Brasil: Diário Oficial da União no 237, Seção 1, p. 137-143, 13 de dezembro de 2010, 2010.

DE GRAAFF, E.; KOLMOS, A. History of problem-based and project-based learning. In: Management of change. [s.l.] Brill Sense, 2007. p. 1–8.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1996.

DEWEY, J. My Pedagogic Creed. New York: E.L. Kellogg & Co, 1897.

DINIZ, R. V. W. Fundamentos axiológicos e epistemológicos da avaliação: em busca de sentido. XII Congresso Nacional de Educação, Curitiba. Anais...Curitiba: Educere, 2015.

FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: UNESP, 2009.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALINDO, A. G. Administração de políticas públicas de esporte: um ensaio sobre os fundamentos da ação do gestor. Lecturas: Educación Física y Deportes, n. 144, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GRAGG, C. I. Because Wisdom Can’t be ToldCambridgereprinted from Harvard Alumni Bulletin, , 1940.

INTERNATIONAL HEALTH RACQUET & SPORTSCLUB ASSOCIATION - IHRSA. The 2017 IHRSA Global Report. Boston: International Health Racquet & Sportsclub Association - IHRSA, 2017.

KRUEGER, J. The Real History of Project-Based Learning. Disponível em: https://stratostar.net/the-real-history-of-project-based-learning/. Acesso em: 16 mar. 2018.

LUMPKIN, A.; ACHEN, R. M.; DODD, R. K. Student perceptions of active learning. College Student Journal, v. 49, n. 1, p. 121–133, 2015.

MAZUR, E. Peer Instruction: a user’s manual. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 1997.

MCCARTHY, E. J. Basic Marketing: A Managerial Approach. Homewood: Richard D. Irwin, 1960.

MICHAEL, J. Where’s the evidence that active learning works? Advances in Physiology Education, v. 30, n. 4, dez. 2006.

MICHAELSEN, L. K. et al. Team Learning: a Potential Solution To the Problems of Large Classes. Journal of Management Education, v. 7, n. 1, p. 13–22, 1982.

MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, n. suppl 2, p. 2133–2144, dez. 2008.

MOCSÁNYI, V.; BASTOS, F. DA C. Gestão de pessoas na administração esportiva: considerações sobre os principais processos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 4, n. 4, p. 55–69, 2005.

NELSON, L. P.; CROW, M. L. Do Active-Learning Strategies Improve Students’ Critical Thinking? Higher Education Studies, v. 4, n. 2, 28 mar. 2014.

OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Online: John Wiley & Sons, 2010.

SACKETT, D. Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BMJ, v. 312, p. 71–72, 1996.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS - SEBRAE. Personal Trainer. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ideias/como-montar-um-servico-de-personal-trainer,7d787a51b9105410VgnVCM1000003b74010aRCRD. Acesso em: 6 maio. 2018.

SHAKARIAN, D. C. Beyond Lecture: Active Learning Strategies that Work. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 66, n. 5, jun. 1995.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Eds.). . Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

SONOO, C. N.; KREBS, R. J. Administração da Educação Física: a busca do referencial teórico. Revista da Educacao Física/UEM, v. 2, n. 1, 1991.

VALADARES, J. A teoria da aprendizagem significativa como teoria construtivista. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 1, p. 36–57, 2011.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico: continuidade ou transgressão para acertar? In: CASTANHO, M. E. L. M.; CASTANHO, S. (Eds.). . O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. São Paulo: Papirus, 2000.

VOLTAN, D. Z. Atividade física e exercício físico na terceira idade: um olhar sobre os 4P’s. In: ZAVARIZE, S. F. (Ed.). . Paradigmas contemporâneos e terceira idade: uma abordagem multiprofissional sobre o envelhecimento. Mogi Guaçu: AMDE, 2015.

VOLTAN, D. Z. Percepção dos alunos no ensino superior sobre uso de metodologias ativas: um relato de experiência. Anais de Congresso. Anais...Belo Horizonte: III Congresso de Inovação e Metodologias no Ensino Superior, 2017.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i3.2880

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png