A discussion of the teaching-learning process in the light of the Peer Instruction Method

Shalimar Calegari Zananatta, Bruna Marques Duarte, Hercilia Alves Pereira de Carvalho

Abstract


The Peer Instruction is a teaching method developed, used and first presented by Eric Mazur. The core of the dynamics of this method is to have the student contact with their own conceptions and the link with the phenomenological conceptions, as accepted by the scientific community. This method can be used in any classroom in proper adaptation to the original method, as presented by Mazur. In Brazil there are few reports of use of this method, however, the existing point to positive results. As a result more important is to show that simple procedures, can promote the improvement of the quality of teaching. It is up to the teacher to reflect on their teaching practice and about its consequences.


Keywords


Peer Instruction; Teaching; Methodologies

References


ARAUJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: Uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino aprendizagem de Física. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 30, n. 2, p. 362-384, 2013.

BARBOSA, A. C. C; CONCORDIDO, C. F. R. Ensino colaborativo em Ciências exatas. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 2, n. 3, p. 60-86, 2009.

CHALMERS, A.F. O que é ciência afinal. Tradução: Raul Filker. São Paulo: Editora brasiliense, 1993. 210p.

CROUCH, C.H.; MAZUR, E. Peer Instruction: Tem years of experience and results. American Journal of Physics, v. 69, n. 9, p. 970-977, 2001.

JAMES, M. C. The effect of grading incentive on student discourse in Peer Instruction.American Journal of Physics, v. 74, n. 8, p. 689, 2006.

LARSY, N; MAZUR, E; WATKINS, J. Peer instruction: From Harvard to the two-year college. American Association of Physics Teachers, v. 76, p. 1066-1069, 2008.

MILLAR, R. Constructive criticisms. International Journal of Science Education, v. 11, n. 5, p. 587-596, 1989.

MOREIRA, M.A.; MASINI, E.A.F.S. (2006). Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro Editora. 2ª ed. 83p.

MORTIMER, E.F. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: Para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v.1, n.1, p. 20-39, 1996.

MULLER, M, G. Metodologias interativas de ensino na formação de professores de Física: Um estudo de caso com o PeerInstruction. 226f. Dissertação (Mestrado em ensino de Física)-Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

MULLER, M.G. Implantação do método de ensino PeerInstruction com o auxílio de computadores no projeto UCA em aulas de Física do Ensino Médio. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 29, n. Especial 1, p. 491-524, set. 2012.

PIERKARZ; A. H. et al. Adaptação e validação de um teste diagnóstico de concepções espontâneas em mecânica. In: Simpósio Nacional de Ensino de Física, XV, Curitiba, 2003. Anais...SNEF, Curitiba, 2003. p. 542-551.

WATKINS, J.; Mazur, E. Retaining Students in Science Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Majors. Journal of College Science Teaching, v. 42, n. 5, p. 36-47, 2013.

ZANATTA, S.C.; CARVALHO, H.P.; MARQUES, B. Peer Instruction: Discussões que permeiam a formação reflexiva e o ensino de Ciências. REPPE: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ensino - Universidade Estadual do Norte do Paraná Cornélio Procópio, v. 1, n. 1, p. 157-178, 2017.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i3.2802

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png