Psychology academic formation: evaluating professional social skills among universities students

Alberdgrijsat Alessandra Ramos Reis, Nádia Prazeres Pinheiro-Carozzo

Abstract


This research aimed to analyze the repertoire of Professional Social Skills (PSS) of the undergraduate students of Psychology courses of Universities of Maranhão. Seventy-eight students enrolled in the last year of the undergraduate course answered an individual characterization protocol and a psychologist’s professional social skills questionnaire. Data were analyzed through descriptive and inferential statistics using IBM SPSS® version 20. Results indicate that, overall, the students present an elaborate repertoire of PSS, although deficits have been identified; and there is a positive correlation between PSS repertoire and years of age, indicating that the older the more elaborated the repertoire. There is evidence of the need to study, train, and develop such skills transversally in the undergraduate curriculum.


Keywords


Professional social skills; Higher education; Undergraduate students; Psychology graduation

References


BANDEIRA, M. et al. Habilidades interpessoais na atuação do psicólogo. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 10, n. 1, p. 139-149, jan./jun. 2006. Disponível em: http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/psicologia/article/viewFile/5710/4151. Acesso em: mar. 2015.

BAUTH, M. F.; RIOS, A. C.; LIMA, D. C.; RESENDE, K. I. D. S. Social skills of beginner and senior undergraduates evaluation. Contextos Clínicos, São Leopoldo, v. 12, n. 1, p. 104-123, jan. 2019. doi: https:///doi.org/10.4013/ctc.2019.121.05

BOTELHO, R. P. Descrição das habilidades sociais de alunos em estágio supervisionado em Psicologia Escola/Educacional. 2015. Trabalho Acadêmico (Monografia de conclusão de curso de Psicologia) – Centro de Ciências Humanas, Universidade Federal do Maranhão, São Luís.

BOTOMÉ, S. P. A quem, nós psicólogos, servimos de fato?. In: YAMAMOTO, O. H.; COSTA, A. L. F. (Eds.). Escritos sobre a profissão de psicólogo no Brasil. Natal: EDUFRN, 2010. p. 169-202.

CARNEIRO, A. A.; TEIXEIRA, C. M. Avaliação de habilidades sociais em alunos de graduação em psicologia da Universidade Federal do Maranhão. Psicologia: Ensino & Formação, Brasília, v. 02, n. 01, p. 43-56, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S2177-20612011000100005&script=sci_arttext. Acesso em: fev. 2015.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. (2003). No contexto da travessia para o ambiente de trabalho: treinamento em habilidades sociais com universitários. Estudos de Psicologia (Natal), v. 8, n. 3, p. 413-420, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v8n3/19963.pdf. Acesso em: abr. 2015.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Relações interpessoais e habilidades sociais no ambiente de trabalho. 2006. Disponível em: http://www.rihs.ufscar.br Acesso em: abr. 2015.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das habilidades sociais. Petropóles: Vozes, 2013.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. 11 Ed. Petrópolis: Vozes, 2014. 231p.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais: terapia e educação. Petrópolis: Vozes, 1999. 208p.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005. 280p.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P.; BARRETO, M. C. Habilidades sociales en la formación profesional del psicólogo: análisis de un programa de intervención. Psicología Conductual, Granada, v. 7, n. 1, p. 27-47, 1999. Disponível em: http://www.funveca.org/revista/PDFespanol/1999/art02.1.07.pdf. Acesso em: abr. 2015.

DEL PRETTE, Z. A.; DEL PRETTE, A.; BARRETO, M. C. M.; BANDEIRA, M.; RIOS-SALDAÑA, M. R.; ULIAN, A. L. A. O.; GERK-CARNEIRO, E.; FALCONE, E. M. de O.; VILLA, M. B. Habilidades sociais de estudantes de Psicologia: um estudo multicêntrico. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, n. 3, p. 341-350, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/prc/v17n3/a07v17n3. Acesso em: jun. 2020.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P.; CASTELO BRANCO, U. V. Competência social na formação do psicólogo. Paidéia: Cadernos de Educação, Ribeirão Preto, n. 2, p. 40-50, fev./jul.1992. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/n2/05.pdf Acesso em: jul. 2015.

GIL, A.C. Como elaborar um projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas, 4.ed., 2017.

GOULART Jr., E.; CAMARGO, M. L.; MOREIRA, M. C. Habilidades Sociais Profissionais: produção científica nacional e relevância do tema para a saúde dos trabalhadores. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 10, n. 2, pp. 41-50, 2019. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/39967 Acesso em: jun. 2020.

KIENEN, N.; KUBO, O. M.; BOTOMÉ, S. P. Ensino programado e programação de condições para o desenvolvimento de comportamentos: alguns aspectos no desenvolvimento de um campo de atuação do psicólogo. Acta Comportamentalia, v. 21, n. 4, p. 481-494, 2013. Disponível em: http://www.revistas.unam.mx/index.php/acom/article/view/43611 Acesso em: mai. 2015.

KUBO, O. M.; BOTOMÉ, S. P. A transformação do conhecimento em comportamentos profissionais na formação do psicólogo: as possibilidades das diretrizes curriculares. In: BRANDÃO, M. Z. S.; CONTE, F. C. S.; BRANDÃO, F. S.; INGERMAN, Y. K.; MOURA, Y. K., C. B.; SILVA, V. M.; OLIANE, S. M. (Eds.). Sobre Comportamento e Cognição (vol. 11). Santo André, SP: ESETec Editores Associados, 2003. p. 483-496.

MAGALHÃES, P. P.; MURTA, S. G. Treinamento de habilidades sociais em estudantes de psicologia: um estudo pré-experimental. Temas em Psicologia da SBP, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 28-37, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v11n1/v11n1a04.pdf. Acesso em: mar. 2015.

MANOLIO, C. L.; FERREIRA, B. C. O campo das Habilidades Sociais no Brasil: entrevista com Almir e Zilda Del Prette. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 537-550, 2011. Disponível em: http://www.revispsi.uerj.br/v11n2/artigos/html/v11n2a12.html. Acesso em: mar. 2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO [MEC]. Resolução nº 5, de 15 de Março de 2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília, DF, mar. 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7692-rces005-11-pdf&Itemid=30192. Acesso em: nov. 2016.

MENKES, C. Novas demandas do contexto profissional: as habilidades sociais profissionais. Revista Psicologia em Destaque, ano 1, n. 1, p. 71-74, 2011.

MOURÃO, L.; PUENTE-PALACIOS, K. E. Formação profissional. In Borges-Andrade, J. E.; Abbad, G. S.; Mourão, L. (Eds.). Treinamento, Desenvolvimento e Educação em Organizações e Trabalho: fundamentos para a gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 41-64.

NENO, S.; TOURINHO, E. Z. Dizer “eu te amo’’ também é ser assertivo. In: CONTE, F. C. S.; BRANDÃO, M. Z. S. (Orgs.). Falo? ou não falo?: expressando sentimentos e comunicando ideias. 2 Ed. Londrina: Mecenas, 2007. p. 61-70.

NETO, F. L.; SAVOIA, M. G. Dificuldades na expressão de opiniões e sentimentos. Quem não se expressa fica doente? In: CONTE, F. C. S.; BRANDÃO, M. Z. S. (Orgs.). Falo? ou não falo?: expressando sentimentos e comunicando ideias. 2 Ed. Londrina: Mecenas, 2007. p. 175-180.

PEREIRA, C. S.; DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Habilidades sociais de trabalhadores com e sem deficiência física. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 25, n. 3, p. 339-346, jul./set. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v25n3/a07v25n3.pdf. Acesso em: ago. 2015.

PEREIRA, A. S.; WAGNER, M. F.; OLIVEIRA, M. da S. Déficits em habilidades sociais e ansiedade social: avaliação de estudantes de Psicologia. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 38, p. 113-122, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752014000200010 Acesso em: jun. 2020.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2022.v6i2.2706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png