The teaching of chemistry in the landscaping of the three pedagogical moments: an analysis of scientific productions

Eva Rita Machado Ferreira Crestani, Aline Locatelli, Vitória Freitas Gomes

Abstract


Bibliographical researches help in the study and understanding of several subjects in a certain area of knowledge. Research in the field of Chemistry Teaching has been increasing significantly in recent years and has gained space for debate in several graduate programs in Brazil as well as in events in the area. Retrieving and analyzing these research is important for reflection on teaching and the expansion of discussions and actions that promote improvement in the quality of the same. In this article, a “state of the Art” research is presented on the use of the methodology of Three Pedagogical Moments (3MP) in Teaching Chemistry. In order to do so, Bardin content analysis was carried out in dissertations and scientific papers that presented such an approach in the period from 2010 to 2016. In total, 57 papers were found and analyzed, which were divided into six categories of analysis, namely: Science-Technology-Society (STS), Teaching Practices, Problem-based Experimentation, Curricular Reorganization, Contextualization and Teacher Training. In the discussion about each of the categories, it is presented which papers were analyzed as well as it was chosen to briefly describe some works that presented more prominence in the Teaching of Chemistry. The analysis of the works, their reading and re-reading allowed to broaden the knowledge regarding the 3MP, as well as to broaden the perspective from the perspective of work with this approach.


Keywords


Chemistry teaching; State of knowledge; Three pedagogical moments

References


ARAÚJO, A. T. Conceitos de calor e temperatura sob a ótica do momento pedagógico de problematização inicial. 2015. 212 f. Dissertação (Mestrado em Química) – UFPB, João Pessoa, 2015.

ARAÚJO, L. B. Os três momentos pedagógicos como estruturantes de currículos. 2015. 150 f. Dissertação (Mestrado Educação em Ciências) – UFSM, Santa Maria, 2015.

AULER, D. Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: Pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência e Ensino, v. 1, número especial, p. 1-20, 2007.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.

BEBER, L. B. C. Reorganizações Curriculares na Conquista da Educação Escolar de Melhor Qualidade Expectativas Acerca do Efeito Indutor do Novo Enem. 2012. 228 f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação em Ciências) - UNIJUÍ, Ijuí, 2012.

BRASIL, Parâmetros Curriculares: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, p. 538-545, 1999.

DELEVATI, M. A.; BEDIN, A. L. Z.; BASTOS A. V.; FRIGO, L. As TICS na Formação Inicial e Continuada de Educadores. In: Encontro de Debates sobre o Ensino de Química: da universidade à sala de aula: os caminhos do educador em Química – EDEQ, 35., 2015, Lajeado. Anais... Lageado: EDEQ, 2015.

DELIZOICOV, D. N. Ensino de física e a concepção freireana de educação. Revista de Ensino de Física. v. 5, n. 2, p. 85-98, 1983.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. P.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FAZENDA, I. C. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18. ed. Campinas: Papirus, 2011.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas ‘Estado da Arte’. Educ. Soc., v. 23, n. 79, 2002. p. 257-272.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários para a prática educativa. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIACOMINI, A.; MUENCHEN, C. Os três momentos pedagógicos como organizadores de um processo formativo: algumas reflexões. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 15, n. 2, p. 339-355, 2015.

LINS, V. S. A experimentação problematizadora na visão de Delizoicov: Aplicabilidade de Modelos Atômicos. 2016, 102 f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – UEPB, Paraíba, 2016.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2007.

MOREIRA, M. A. Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revistas/ Meaningful Learning Review. v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 5ª ed. Trad. C.E.F. Silva e J. Sawaya. São Paulo: Cortez, 2011. p. 35-46.

MUENCHEN, C. A disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. 2010, 273 f. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – UFSC, Florianópolis, 2010.

OLIVEIRA, B. R. M.; SILVA, C. F. N.; SILVA, E. L.; KIOURANIS, N. M. M.; RODRIGUES, M. A. Contextualizando algumas propriedades de compostos orgânicos com alunos de ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 14, n. 3, p. 326-339, 2015.

OLIVEIRA, S. Limites e potencialidades do enfoque CTS no ensino de química utilizando a temática qualidade do ar interior. 2015, 362 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – UFPR, 2015.

RICHETTI, G. P. O Rompimento da Barragem da Mineradora Samarco: Um Tema Sociocientífico na Formação Inicial de Professores de Química. In: Jornada Latino-Americanas de Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia – ESOCITE, 11., 2016, Curitiba. Anais... Curitiba: ESOCITE, 2016.

STANZANI, E. L.; BROIETTI, F. C. D.; BEBER, S. Z. C. B.; MARCOLINI, G. A. M. Mapas Conceituais e a Abordagem dos Três Momentos Pedagógicos: Integrando estratégias para o Ensino de Química. In: Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia – SINECT, 4., 2014, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa: SINECT, 2014.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i4.2189

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png