Overload influence on unsealed gravel road performance

Tiago Jungblut Kniphoff, João Rodrigo Guerreiro Mattos

Abstract


The unsealed gravel roads are fundamental to flow the rural production and to provide the rural population access to urban centers, allowing a better economic and social life quality for this portion of the population. One of the main problems found in this type of road is the rutting, which are caused by the axle overload. In Brazil, traffic with overload is a common practice due to the lack of weight control on the majority of brazilian roads. Therefore, this research aims to evaluate the effect of load increase per axle on vertical stress on top of the subgrade and on the reduction of lifespan through the load equivalency factor (LEF) on two unpaved roads located in a settlement in the city of São Gabriel, RS. Those evaluations were made through the analysis of the vertical stresses on top of the subgrade and the through the LEF, using mathematics methods and SisPav software, with the AEMC tool. The analysis were always made for loads of 8,2 tf (standard), 10 tf and 12 tf and the study concluded that increased loading on the axle generates an increase in the vertical stresses on top of the subgrade, and automatically occasions decrease on the N number and increase of LEF, making the projections of lifespan of the analysed roads have a reduction of approximately 60% for 10 tf load and of 80% for 12 tf load).


Keywords


Unsealaved gravel roads; Overload; Pavement performance

References


ALBANO, J. F. Efeitos dos Excessos de Carga sobre a durabilidade dos pavimentos. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

BALBO, J. T. Pavimentação Asfáltica: materiais, projeto e restauração, São Paulo: Oficina de Textos, 2007.558 p.

BERTUZZO, R. F. Proposta de método para dimensionamento de pavimentos com revestimento primário. Monografia (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 2015.

BRAGA, F. L. N.; GUIMARÃES, G. R. Avaliação de rodovias não pavimentadas: uma ferramenta para o gerenciamento de malhas viárias. Revista Pensar Engenharia, v. 2, n.1, 2014.

BRASIL. Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes. DNIT. Manual de Estudos de Tráfego, Rio de Janeiro, 2006. 384 p. (IPR. Publ., 723).

BRASIL. Departamento Nacional de Estradas de Rodagem. Determinação das Deflexões no Pavimento pela Viga Benkelman. Método de Ensaio DNER-ME 024/94, Rio de Janeiro, 1994.

BRASIL. DNER-PRO 011/79. Avaliação estrutural dos pavimentos flexíveis. (Procedimento B), Rio de Janeiro, 1979.

CASAROTTO, E. L. et al. Análise situacional das rodovias federais no Mato Grosso Do Sul. Comunicação & Mercado – UNIGRAN, Dourados, 2014.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO TRANSPORTE: CNT: Pesquisa CNT de rodovias 2018: relatório gerencial, Brasília, 2018. Disponível em http://cms.pesquisarodovias.cnt.org.br//Relatorio%20Geral/Pesquisa%20CNT%20de%20Rodovias%202018%20-%20web%20-%20alta.pdf. Acesso em: 20 dez. 2018.

FRANCO, F. A. C. D. P. Método de dimensionamento mecanístico-empírico de pavimentos asfálticos - SISPAV. Tese de Doutorado. COPPE/UFRJ – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

FUNDAÇÃO DOM CABRAL: FDC: Custos Logísticos no Brasil 2017, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.fdc.org.br/conhecimento-site/nucleos-de-pesquisa-site/Materiais/pesquisa-custos-logisticos2017.pdf. Acesso em: 16 dez. 2018.

KNIPHOFF, T. J. Aspectos relacionados ao controle tecnológico durante a execução de estradas vicinais. Trabalho de Diplomação (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade de Santa Cruz do Sul – Unisc, Santa Cruz do Sul, 2012.

LOPES; F. M. Pavimentos Flexíveis com Revestimento Asfáltico – Avaliação Estrutural a Partir dos Parâmetros de Curvatura da Bacia de Deformação. Dissertação de Pós-Graduação da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo da Universidade Estadual de Campinas em Engenharia Civil, na área de concentração de Transportes, Campinas, 2012.

MATTOS, J. R. G. Monitoramento e análise do desempenho de pavimentos flexíveis da ampliação da rodovia BR-290/RS: a implantação do Projeto Rede Temática de Asfalto no Rio Grande do Sul. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

MOTTA, L. M. G. Método de dimensionamento de pavimentos flexíveis: critério de confiabilidade e ensaios de cargas repetidas. Tese de doutorado – Coordenação dos Programas de Pós-Graduação de Engenharia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1991.

NERVIS. L. O. Proposta de metodologia simplificada para o dimensionamento de pavimentos com revestimento primário. Revista Transportes, v. 26, n. 1, 2018. p. 108-129.

NERVIS, L. O. et al. Controle Tecnológico de Compactação de Camada de Revestimento Primário de Vias não Pavimentadas com o Emprego de Viga Benkelman. VII Seminário de Engenharia Geotécnica do Rio Grande do Sul, Santa Maria, 2013.

SÃO PAULO. Secretaria dos Transportes. Departamento de Estradas de Rodagem do Estado de São Paulo - DER/SP. ET-DE-POO/013 Revestimento Primário. São Paulo, 2006.

SILVA, T. O. et al. Influência do tráfego de veículos comerciais em rodovias vicinais não pavimentadas: estudo de caso aplicado à VCS 346. Revista Árvore, Viçosa, v. 35, n. 3, p. 539-545, 2011.

SZLACHTA, D. Determinação do fator de equivalência de carga do eixo especial. Trabalho de Diplomação (Graduação em Engenharia Civil) – Centro de Tecnologia, UFSM, Santa Maria, 2015.




DOI: https://doi.org/10.18256/2358-6508.2022.v9i2.4228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Tiago Jungblut Kniphoff, João Rodrigo Guerreiro Mattos

Licença Creative Commons
Esta obra da Revista de Engenharia Civil IMED está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ISSN 2358-6508

 Indexadores

DOAJ.jpg   logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png 
SHERPA-RoMEO-long-logo.gif   
 
 latindex.jpg