Teaching Practices for Creativity in Distance Higher Education
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
Alencar, E. (1986). Criatividade e ensino. Revista de Psicologia, Ciência e Profissão, 6(1), 13-16. https://doi.org/10.1590/S1414-98931986000100004.
Alencar, E. (1996). A gerência da criatividade: abrindo as janelas para a criatividade pessoal e nas organizações. São Paulo: Makron Books.
Alencar, E., & Fleith, D. (2010). Escala de práticas docentes para a criatividade na educação superior. Avaliação Psicológica, 9(1), 13-24.
Alencar, E., Fleith, D., Borges, C., & Boruchovitch, E. (2018). Criatividade em sala de aula: Fatores inibidores e facilitadores segundo coordenadores pedagógicos. Psico-USF, 23(3), 555-566. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230313.
Almeida, F. (2001). Educação a distância: formação de professores em ambientes virtuais e colaborativos de aprendizagem. São Paulo: Projeto NAVE.
Almeida, N., Marroig, R., Pinto, V. (2014). Competências e habilidades do tutor virtual que influenciam na aprendizagem dos alunos. Pensamento Contemporâneo em Administração, 8(2), 144-166. http://dx.doi.org/10.12712/rpca.v8i2.448.
Aqda, M. F., Hamidi, F., & Ghorbandordinejad, F. (2010). The impact of constructivist and cognitive distance instructional design on the learner’s creativity. World Conference on Information Technology. DOI: 10.1016/j.procs.2010.12.044.
Araújo, E., Oliveira Neto, J., Cazarini, E., & Oliveira, S. (2013). A gestão da inovação na educação a distância. Gestão & Produção, 20(3), 639-651. https://doi.org/10.1590/S0104-530X2013000300010.
Armengol, M. (1987). Universidad sin classes: Educación a distância en América Latina. Caracas: OEA-UNA-Kepelusz.
Arruda, R., & Fleith, D. (2007). O estímulo à criatividade em cursos de licenciatura. Paidéia, 17, 403-416. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2007000300010.
Associação Brasileira de Educação a Distância - ABED. (2019). Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil-2018. São Paulo: Intersaberes.
Azevedo, E. (2019). O papel do tutor-professor na EaD em nível superior: aspectos históricos e o reconhecimento legal. Revista EaD em Foco, 9(1), 753-763. https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.753.
Backes, D. A. P., Arias, M. I., Storopoli, J. E., & Ramos, H. R. (2020). Os efeitos da pandemia de Covid-19 sobre as organizações: um olhar para o futuro. Editorial. Iberoamerican Journal of Strategic Management, 19(4), 1-10. https://doi.org/10.5585/riae.v19i4.18987.
Barreto, M. (2007). O papel da criatividade no ensino superior. Diálogos & Ciência, 5(12), 1-13. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000200017.
Becker, M. (1995). Nineteenth-century foundations of creativity research. Creativity Research Journal, 8(3), 219-229. https://psycnet.apa.org/doi/10.1207/s15326934crj0803_2.
Beghetto, R. (2005). Does Assessment Kill Student Creativity? The Educational Forum, 69, 254-263. https://doi.org/10.1080/00131720508984694
Beghetto, R. (2007). Creativity Research and The Classroom: from pitfalls to potential. In: Tan, A. (Ed.). Creativity: A Handbook for teachers, Singapore: World Scientific, 101-114. https://doi.org/10.1142/9789812770868_0006.
Beldagli, B., & Adiguzel, T. (2010). Illustrating an ideal adaptive e-learning: A conceptual framework. Innovation and Creativity in Education, 2(2), 5755-5761. Doi: 10.1016/j.sbspro.2010.03.939
Belloni, M. (2002). Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & Sociedade, 23(78), 117-142. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200008.
Belloni, M. (2003). Educação a distância. São Paulo: Autores Associados.
Berg, J., Vestena, C., & Costa-Lobo, C. (2020). Criatividade e autonomia em tempo de pandemia: ensaio teórico a partir da pedagogia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-13.
Bergstrom, P. (2011). Shifting the emphasis from teaching to learning: Process-based assessment in nurse education. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(5), 108-124. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v12i5.957.
Bernard, H. (2011). Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Lanham, MD: AltaMira Press.
Bevilacqua, L. (2019). O último trem para Alexandria. Estudos Avançados, 33(95), 51-64. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2019.3395.0005.
Biggs, J. (2003). Teaching for quality learning at university. Buckingham: The Open University Press.
Brasil. Presidência da República. (2005). Decreto nº. 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília.
Cannen, A. (2001). Universos culturais e representações docentes: subsídios para a formação de professores para a diversidade cultural. Educação & Sociedade, 22(77), 207-227. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302001000400010.
Cassol, A., Canela, R., Ruas, R., & Cintra, R. (2015b). Análise da perspectiva da criatividade implícita em práticas docentes no ensino em administração: o caso de IES de Santa Catarina. In: Enc. de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Salvador-BA.
Cassol, A., Canela, R., Ruas, R., Bizzarias, F., & Silva, J. (2015a). O grande desafio das instituições de ensino superior: as práticas pedagógicas criativas são capazes de estimular a inovação nos discentes? Revista Alcance, 22(3), 394-409. https://doi.org/10.14210/alcance.v22n3.p394-409.
Castanho, D., & Freitas, S. (2005). Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, 27, 85-92. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X4350.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Coqueiro, N., P., S., & Sousa, E., C. (2021). A educação a distância (EAD) e o ensino remoto emergencial (ERE) em tempos de Pandemia da Covid 19. Brazilian Journal of Development, 7(7), 66061-66075. 10.34117/bjdv7n7-060.
Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In: Sternberg, R. (Ed.). Handbook of Creativity. New York: Cambridge University Press, 313-338. https://doi.org/10.1017/CBO9780511807916.018
Davis, G. (1999). Barriers to creativity and creative attitudes. In: Runco, M., & Pritzker, S. (Eds.). Encyclopedia of creativity. San Diego: Academic Press, 165-174.
Dow, G. (2017). Defining creativity. In: Pluckert, J. (Ed.). Creativity & Innovation.
Eça, T. (2010). Educação através da arte para um futuro sustentável. Cadernos Cedes, 30(80), 13-25. https://doi.org/10.1590/S0101-32622010000100002.
Ferrari, A., Cachia, R., & Punie, Y. (2009). ICT as a driver for creative learning and innovative teaching. In: Villalba, E. (Ed.). Measuring creativity: proceedings for the conference “can creativity be measured?” Brussels: European Union, p. 345-369.
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312.
Freitas, H., Oliveira, M., Saccol, A. Z., & Moscarola, J. (2000). O método de pesquisa survey. RAUSP Management Journal, 35(3), 105-112.
Gadotti, M. (2000). Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, 14(2), 3-11. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002.
Godley, B. F., Lawley, T. J., Rubenstein, A., & Pizzo, P. A. (2021). How academic medical centers can navigate the pandemic and its aftermath: Solutions for 3 major issues. Academic Medicine, 96(11), 1529-1533. Doi: 10.1097/ACM.0000000000004155
Goodman, L. (1961). Snowball sampling. Annals of Mathematical Statistics, 32(1), 148-170. https://doi.org/10.1214/aoms/1177705148.
Gosi, V., Lampert, B., Pongracz, A., & Lorincz, I. (2020). University lecturers’ distance learning experiences gained during the covid-19 pandemic period. 11th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, 325-329.
Guedes, K., Andrade, R., & Nicolini, A. (2015). A avaliação de estudantes e professores de administração sobre a experiência com a aprendizagem baseada em problemas. Administração: Ensino e Pesquisa, 16(1), 71-100. https://doi.org/10.13058/raep.2015.v16n1.201.
Guimarães, J., & Santos, I. (2020). Educação empreendedora: a prática docente estimulando a mente do estudante. Pensamento Contemporâneo em Administração, 14(2), 130-151.
Guohai, X., & Fangmin, D. (2007). Problems and optimizing measures of distance education based on internet in general colleges. International Symposium on Computer Science and Technology, 969-970.
Hair, J., Hult, G., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2013). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks: SAGE Publications.
Harrington, D. (1999). Conditions and settings/environment. In: Runco, M., & Pritzker, S. (Eds.). Encyclopedia of creativity. San Diego: Academic Press, 323-340. 10.15689/ap.2016.1502.05.
Holmberg, B. (19770. Distance education. New York: Nichols Publishing Co.
Hoskova, S. (2009). Experience with blended (distance) learning study materials. International Conference on Distance Learning, Simulation and Comunication, 70-77.
Janzen, K. J., Perry, B., & Edwards, M. (2017). Building blocks: Enmeshing technology and creativity with artistic pedagogical technologies. Turkish Online Journal of Distance Education, 18(1), 4-21. http://dx.doi.org/10.17718/tojde.285705.
Jöreskog, K., & Sörbom, D. (2002). PRELIS 2 User’s reference guide: a program for multivariate data screening and data summarization; a preprocessor for LISREL. Lincolnwood: Scientific Software International.
Kaye, A., & Rumble, G. (1981). Distance teaching for higher and adult education. London: Cromm Helm.
Koestler, A. (1964). The act of creation. Macmillan: New York.
Koestler, A. (1980). Bricks to Babel. New York: Random House.
Kolyvas, S., & Nikiforos, S. (2021). Technology and creativity on early adolescence: A case study during COVID-19 pandemic. Current Psychology 43(5), 997. https://doi.org/10.1037/0022-3514.43.5.997.
Kozbelt, A., Beghetto, R., & Runco, M. (2010). Theories of creativity. In: Kaufman, J., & Sternberg, R. (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press, 20-47. http://dx.doi.org/10.1017/cbo9780511763205.004.
Li, H., Li, Z., Xu, L., Wang, Z. F., & Qu, S. H. (2009). Collective intelligence emergence in modern distance education based on metasynthesis engineering. International Conference on Artificial Intelligence and Education, 258-262.
Litwin, E. (2001). Educação a distância: temas para debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed.
Lloyd, P. (2013). Embedded creativity: Teaching design thinking via distance education. International Journal of Technology and Design Education, 23(3), 749-765. 10.1007/s10798-012-9214-8.
Mackinnon, D. (1965). Personality and the realization of creative potential. American Psychologist, 20, 273-281. https://doi.org/10.1037/h0022403
Mariani, M., & Alencar, E. (2005). Criatividade no trabalho docente segundo professores de história: limites e possibilidades. Psicologia Escolar e Educacional, 9(1), 27-35. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000100003.
Martínez, A. (2002). A criatividade na escola: três dimensões de trabalho. Linhas Críticas, 8(15), 189-206. https://doi.org/10.26512/lc.v8i15.3057.
Martinez, M. (2011). Tive uma ideia! O que é a criatividade e como desenvolvê-la. São Paulo: Paulinas.
Mcwilliam, E., & Dawson, S. (2008). Teaching for creativity: towards sustainable and replicable pedagogical practice. Higher Education, 56(6), 633-643. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9115-7.
Mendes, V. (2012). O trabalho do tutor em uma instituição pública de ensino superior. Educação em Revista, 28(2), 103-132. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200006.
Miranda, L., & Almeida, L. (2008). Estimular a criatividade: o programa de enriquecimento escolar “Odisseia”. In: Morais, M., & Bahia, S. (Eds.). Criatividade: conceito, necessidades e intervenção. Braga: Psiquilíbrios Edições, 279-299. 10.4025/imagenseduc.v2i2.16101.
Miranda, S. (2016). Estratégias didáticas para aulas criativas. Campinas, São Paulo: Papirus.
Mystakidis, S., Berki, E., &Valtanen, J. (2019). The patras blended strategy model for deep and meaningful learning in quality life-long distance education. Electronic Journal of E-Learning, 17(2), 66-78. 10.34190/JEL.17.2.01
Nakano, T., & Wechsler, S. (2006). Teste brasileiro de criatividade figural: proposta de normas. Avaliação Psicológica, 5(2), 159-170.
Nakano, T., Zaia, P., & Oliveira, K. (2016). Estudo correlacional: Criatividade verbal e personalidade segundo modelo dos cinco grandes fatores em estudantes brasileiros. Revista de Psicología, 34(1), 117-146. http://dx.doi.org/10.18800/psico.201601.005.
Niskier, A. (1999). Educação a distância: a tecnologia da esperança. São Paulo: Loyola.
Nunes, C. S., Moreira, J. A., & Vieira, C. P. (2020). Comunidades virtuais de aprendizagem e competências-chave para o século XXI no ensino superior a distância. EducaOnline, 14(2), 1-21.
Núñez-Beltrán, I., & Ramalho, B. (2020). Aprendizagem, desenvolvimento profissional e personalidade docente: contribuições do enfoque histórico-cultural. Educação em Perspectiva, 11, 1-14. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9003.
Nunnally, J., & Bernstein, I. (1994). Psychometric theory. New York: MGraw-Hill.
Okada, A., & Sheehy, K. (2020). Factors and recommendations to support students’ enjoyment of online learning with fun: A mixed method study during covid-19. Frontiers in Education, 5. 10.3389/feduc.2020.584351
Ortiz, F. (2016). Gestão da comunicação e da Educação a Distancia (EAD): Desafios e estratégias criativas. Referencia Pedagógica, 1.
Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.
Pimenta, C. O., & Sousa, S. Z. (2021). Avaliação em tempos de pandemia: oportunidade de recriar a escola. Estudos em Avaliação Educacional, 32, e08274. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8274
Pires, M., Spagnol, C., Brito, M., Gazzinelli, M., & Montenegro, L. (2009). Diálogos entre a arte e a educação: uma experiência no ensino da disciplina de administração em saúde. Texto Contexto Enfermagem, 18(3), 559-567. https://doi.org/10.1590/S0104-07072009000300020.
Porto, L., & Wechsler, S. (2020). Panorama do ensino de criatividade e inovação no Brasil. Revista Ibero-Americana de Criatividade e Inovação, 1(1), 27-40.
Preti, O. (1996). Educação a distância: inícios e indícios de um percurso. Cuiabá: NEAD/IE, UFMT.
Puryear, J., Kettler, T., & Rinn, A. (2017). Relating personality and creativity: Considering what and how we measure. Journal of Creative Behavior, 53(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.1002/jocb.174.
Ramirez, L. Q., Zarate-Ruiz, G., Miranda-Aburto, E., & Celi, P. S. (2021). Competency approach and formative assessment: case rural school. Propistos y Representaciones, 9(1), e1036. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1036.
Reynoso, N. P. M., & Aguirre, A. J. R. (2019). The making of tutorial videos as a learning strategy in distance education models. 12th International Conference of Education, Research and Innovation, 11372-11378. http://dx.doi.org/10.21125/iceri.2019.2834.
Ribeiro, A., & Carvalho, Z. (2017). A arte de inovar na educação a distância. Revista EaD em Foco, 7(3), 8-17. http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v7i3.604
Rogers, C. (1959). Towards a theory of creativity. In: Anderson, H. (Ed.). Creativity and its Cultivation. New York: Harper and Row, 83-95.
Rosca, F. (2013). Music in e-learning culture. Quality and Efficiency in E-Learning, 1, 604-609.
Runco, M. (1999). Implicit theories. In: Runco, M., & Pritzker, S. (Eds.). Encyclopedia of creativity. San Diego, CA: Academic, 644-646.
Runco, M. (2003). Creativity Research Handbook, Cresskill, NJ: Hampton Press.
Runco, M. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55, 657-687.
Runco, M. (2007). Creativity: theories and themes, research, development, and practice. London: Elsevier Academic Press.
Runco, M., & Albert, R. (2010). Creativity research: A historical view. In: Kaufman, J., Sternberg, R. (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press.
Sá, I. (1998). Educação a distância: Processo contínuo de inclusão social. Fortaleza: CEC.
Santeiro, T., Santeiro, F., & Andrade, I. (2004). Professor facilitador e inibidor da criatividade segundo universitários. Psicologia em Estudo, 9(1), 95-102. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000100012.
Santos, H., Leitão, C., Gonçalvez, M., Silva, M., & Rocha, S. (2011). Caderno do aluno: qualificação de gestores do SUS. 2ª.ed., Rio de Janeiro: EAD/ENSP, 2011.
Saraiva, T. (1996). Educação a distância no Brasil: lições da história. Em Aberto, 16(70), 17-27. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i70.2076
Sarramona, J. (1986). Sistemas no presenciales y tecnologia educativa: Castillejo y outros. Tecnologia educacional. Barcelona: CEAC.
Sathler, T., & Fleith, D. (2010). Estímulos e barreiras à criatividade na educação a distância. Estudos de Psicologia, 27(4), 457-466. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000400004.
Scalise, L., & Anache, A. (2019). A ação docente na pós-graduação sob a perspectiva cultural histórica: a criatividade em foco. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 3(1), 135-157. https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50594
Seffah, A., Kihail, M. A., & Negreiros, J. (2021). IT teaching labs: Innovations in a distance education era. 9th International Conference on Information and Education Technology (ICIET), 215-221.
Shaheen, R. (2010). Creativity and education. Creative Education, 1(3), 166-169. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2010.13026.
Sharp, C. (2005). Developing young children’s creativity: what can we learn from research? Research Information for Teachers, 32(1), 5-12. https://doi.org/10.18296/set.0633.
Silva, K., & Behar, P. (2019). Alunos da Ead on-line do Brasil e competências digitais. Revista EDaPECI, 19(2), 21-39. https://doi.org/10.29276/redapeci.2019.19.210742.21-39.
Simonton, D. (1990). Psychology, science, and history: an introduction to historiometry. New Haven, CT: Yale University Press.
Snijders, T. (1992). Estimation on the basis of snowball samples-How to weight. Bulletin Methodologie Sociologique, 36(1), 59-70. https://doi.org/10.1177/075910639203600104.
Soboleva, M. S., Loskutova, E. E., & Kosova, I. V. (2021). Characteristics of different methods of training in mastering the specialty “pharmacy”. International Journal of Pharmaceutical Research and Allied Sciences, 10(2), 70-76. https://doi.org/10.51847/2WbGQXV1F2.
Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity, 23(1), 58-66. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.002.
Stein, M. (1974). Stimulating creativity: group procedures. New York: Academic Press.
Steinbeck, R. (2011). Building creative competence in globally distributed courses through design thinking. Comunicar, 19(37), 27-34. http://dx.doi.org/10.3916/C37-2011-02-02.
Sternberg, R. (2000). Identifying and developing creative giftedness. Roeper Review, 23(2), 60-64. https://doi.org/10.1080/02783190009554067.
Tenenhaus, M., Vinzi, V., Chatelin, Y., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159-205. https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.03.005.
Vianna, C., & Alencar, E. (2006). Creativity and barriers to its expression in on-line education courses. Gifted Education International, 21(1), 54-62. https://doi.org/10.1177/026142940602100108.
Vidal, E., & Maia, J. (2010). Introdução à educação a distância. Ceará: Ed. RDS.
Vrazhnova, M. N., Anastasov, M. S., & Nikiporets-Takigawa, G. Y. (2021). Impact of professional self-improvement on the effectiveness of teachers in distance education. Revista Tempos e Espaços Educação, 14(33), 10.20952/revtee.v14i33.16159
Walberg, H. (1988). Creativity and talent as learning. In: Sternber, R. (Ed.). The nature of creativity: contemporary psychological perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 340-361.
Wechsler, S., & Nakano, T. (2011). Criatividade no ensino superior: uma perspectiva internacional. São Paulo: Vetor.
Wunsch, L. P., & Lopez, J. A. P. (2017). Online content as bases for collaboration in teacher training. Revista Educaonline, 11(3), 1-14.
Xiao-Dong, Y. (2004). Enhancing university students’ creativity: reflection and suggestions. Journal of Higher Education, 1, 1-18.
DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2022.v12i2.4555
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Renato Fabiano Cintra, Ivano Ribeiro, Mauro Torrente, Roberto Lima Ruas
Revista de Administração IMED (RAIMED) ISSN: 2237-7956 Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/Atitus)
Atitus Educação - Business School – www.imed.edu.br – Rua Senador Pinheiro, 304 – Bairro Vila Rodrigues – 99070-220 – Passo Fundo/RS – Brasil Tel.: +55 51 4004-4818
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.