Teaching Practices for Creativity in Distance Higher Education

Renato Fabiano Cintra, Ivano Ribeiro, Mauro Torrente, Roberto Lima Ruas

Abstract


Despite being a recurring theme in the debate on teaching practices, there are gaps about the main dimensions of creativity in the context of distance education. Therefore, this article aims to assess the perception of distance learning teachers regarding the extent to which they use teaching practices that favor the development and expression of student creativity, based on a validated scale (Alencar & Fleith, 2010). The study had a quantitative approach and 176 distance learning teachers and tutors from different educational institutions in Brazil were surveyed. The results obtained through structural equation modeling revealed that the dimensions’ incentive to new ideas, interest in student learning, diversified teaching strategies, climate for expression of ideas, and personal attributes favorable to teaching practice are related in a way positive and significant with creativity in distance education. Although not new when it comes to face-to-face education, these results, with regard to distance learning, are capable of inspiring alternatives to hybrid systems developed from the Covid-19 pandemic. Therefore, they help to better understand the dimensions and provide contributions to discussions on the development of creative practices in distance learning.


Keywords


Educational strategies; Teacher professional development; Distance learning; University education

References


Alencar, E. (1986). Criatividade e ensino. Revista de Psicologia, Ciência e Profissão, 6(1), 13-16. https://doi.org/10.1590/S1414-98931986000100004.

Alencar, E. (1996). A gerência da criatividade: abrindo as janelas para a criatividade pessoal e nas organizações. São Paulo: Makron Books.

Alencar, E., & Fleith, D. (2010). Escala de práticas docentes para a criatividade na educação superior. Avaliação Psicológica, 9(1), 13-24.

Alencar, E., Fleith, D., Borges, C., & Boruchovitch, E. (2018). Criatividade em sala de aula: Fatores inibidores e facilitadores segundo coordenadores pedagógicos. Psico-USF, 23(3), 555-566. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230313.

Almeida, F. (2001). Educação a distância: formação de professores em ambientes virtuais e colaborativos de aprendizagem. São Paulo: Projeto NAVE.

Almeida, N., Marroig, R., Pinto, V. (2014). Competências e habilidades do tutor virtual que influenciam na aprendizagem dos alunos. Pensamento Contemporâneo em Administração, 8(2), 144-166. http://dx.doi.org/10.12712/rpca.v8i2.448.

Aqda, M. F., Hamidi, F., & Ghorbandordinejad, F. (2010). The impact of constructivist and cognitive distance instructional design on the learner’s creativity. World Conference on Information Technology. DOI: 10.1016/j.procs.2010.12.044.

Araújo, E., Oliveira Neto, J., Cazarini, E., & Oliveira, S. (2013). A gestão da inovação na educação a distância. Gestão & Produção, 20(3), 639-651. https://doi.org/10.1590/S0104-530X2013000300010.

Armengol, M. (1987). Universidad sin classes: Educación a distância en América Latina. Caracas: OEA-UNA-Kepelusz.

Arruda, R., & Fleith, D. (2007). O estímulo à criatividade em cursos de licenciatura. Paidéia, 17, 403-416. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2007000300010.

Associação Brasileira de Educação a Distância - ABED. (2019). Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil-2018. São Paulo: Intersaberes.

Azevedo, E. (2019). O papel do tutor-professor na EaD em nível superior: aspectos históricos e o reconhecimento legal. Revista EaD em Foco, 9(1), 753-763. https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.753.

Backes, D. A. P., Arias, M. I., Storopoli, J. E., & Ramos, H. R. (2020). Os efeitos da pandemia de Covid-19 sobre as organizações: um olhar para o futuro. Editorial. Iberoamerican Journal of Strategic Management, 19(4), 1-10. https://doi.org/10.5585/riae.v19i4.18987.

Barreto, M. (2007). O papel da criatividade no ensino superior. Diálogos & Ciência, 5(12), 1-13. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000200017.

Becker, M. (1995). Nineteenth-century foundations of creativity research. Creativity Research Journal, 8(3), 219-229. https://psycnet.apa.org/doi/10.1207/s15326934crj0803_2.

Beghetto, R. (2005). Does Assessment Kill Student Creativity? The Educational Forum, 69, 254-263. https://doi.org/10.1080/00131720508984694

Beghetto, R. (2007). Creativity Research and The Classroom: from pitfalls to potential. In: Tan, A. (Ed.). Creativity: A Handbook for teachers, Singapore: World Scientific, 101-114. https://doi.org/10.1142/9789812770868_0006.

Beldagli, B., & Adiguzel, T. (2010). Illustrating an ideal adaptive e-learning: A conceptual framework. Innovation and Creativity in Education, 2(2), 5755-5761. Doi: 10.1016/j.sbspro.2010.03.939

Belloni, M. (2002). Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & Sociedade, 23(78), 117-142. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200008.

Belloni, M. (2003). Educação a distância. São Paulo: Autores Associados.

Berg, J., Vestena, C., & Costa-Lobo, C. (2020). Criatividade e autonomia em tempo de pandemia: ensaio teórico a partir da pedagogia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-13.

Bergstrom, P. (2011). Shifting the emphasis from teaching to learning: Process-based assessment in nurse education. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(5), 108-124. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v12i5.957.

Bernard, H. (2011). Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Lanham, MD: AltaMira Press.

Bevilacqua, L. (2019). O último trem para Alexandria. Estudos Avançados, 33(95), 51-64. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2019.3395.0005.

Biggs, J. (2003). Teaching for quality learning at university. Buckingham: The Open University Press.

Brasil. Presidência da República. (2005). Decreto nº. 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília.

Cannen, A. (2001). Universos culturais e representações docentes: subsídios para a formação de professores para a diversidade cultural. Educação & Sociedade, 22(77), 207-227. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302001000400010.

Cassol, A., Canela, R., Ruas, R., & Cintra, R. (2015b). Análise da perspectiva da criatividade implícita em práticas docentes no ensino em administração: o caso de IES de Santa Catarina. In: Enc. de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Salvador-BA.

Cassol, A., Canela, R., Ruas, R., Bizzarias, F., & Silva, J. (2015a). O grande desafio das instituições de ensino superior: as práticas pedagógicas criativas são capazes de estimular a inovação nos discentes? Revista Alcance, 22(3), 394-409. https://doi.org/10.14210/alcance.v22n3.p394-409.

Castanho, D., & Freitas, S. (2005). Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, 27, 85-92. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X4350.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Coqueiro, N., P., S., & Sousa, E., C. (2021). A educação a distância (EAD) e o ensino remoto emergencial (ERE) em tempos de Pandemia da Covid 19. Brazilian Journal of Development, 7(7), 66061-66075. 10.34117/bjdv7n7-060.

Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In: Sternberg, R. (Ed.). Handbook of Creativity. New York: Cambridge University Press, 313-338. https://doi.org/10.1017/CBO9780511807916.018

Davis, G. (1999). Barriers to creativity and creative attitudes. In: Runco, M., & Pritzker, S. (Eds.). Encyclopedia of creativity. San Diego: Academic Press, 165-174.

Dow, G. (2017). Defining creativity. In: Pluckert, J. (Ed.). Creativity & Innovation.

Eça, T. (2010). Educação através da arte para um futuro sustentável. Cadernos Cedes, 30(80), 13-25. https://doi.org/10.1590/S0101-32622010000100002.

Ferrari, A., Cachia, R., & Punie, Y. (2009). ICT as a driver for creative learning and innovative teaching. In: Villalba, E. (Ed.). Measuring creativity: proceedings for the conference “can creativity be measured?” Brussels: European Union, p. 345-369.

Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312.

Freitas, H., Oliveira, M., Saccol, A. Z., & Moscarola, J. (2000). O método de pesquisa survey. RAUSP Management Journal, 35(3), 105-112.

Gadotti, M. (2000). Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, 14(2), 3-11. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002.

Godley, B. F., Lawley, T. J., Rubenstein, A., & Pizzo, P. A. (2021). How academic medical centers can navigate the pandemic and its aftermath: Solutions for 3 major issues. Academic Medicine, 96(11), 1529-1533. Doi: 10.1097/ACM.0000000000004155

Goodman, L. (1961). Snowball sampling. Annals of Mathematical Statistics, 32(1), 148-170. https://doi.org/10.1214/aoms/1177705148.

Gosi, V., Lampert, B., Pongracz, A., & Lorincz, I. (2020). University lecturers’ distance learning experiences gained during the covid-19 pandemic period. 11th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, 325-329.

Guedes, K., Andrade, R., & Nicolini, A. (2015). A avaliação de estudantes e professores de administração sobre a experiência com a aprendizagem baseada em problemas. Administração: Ensino e Pesquisa, 16(1), 71-100. https://doi.org/10.13058/raep.2015.v16n1.201.

Guimarães, J., & Santos, I. (2020). Educação empreendedora: a prática docente estimulando a mente do estudante. Pensamento Contemporâneo em Administração, 14(2), 130-151.

Guohai, X., & Fangmin, D. (2007). Problems and optimizing measures of distance education based on internet in general colleges. International Symposium on Computer Science and Technology, 969-970.

Hair, J., Hult, G., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2013). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks: SAGE Publications.

Harrington, D. (1999). Conditions and settings/environment. In: Runco, M., & Pritzker, S. (Eds.). Encyclopedia of creativity. San Diego: Academic Press, 323-340. 10.15689/ap.2016.1502.05.

Holmberg, B. (19770. Distance education. New York: Nichols Publishing Co.

Hoskova, S. (2009). Experience with blended (distance) learning study materials. International Conference on Distance Learning, Simulation and Comunication, 70-77.

Janzen, K. J., Perry, B., & Edwards, M. (2017). Building blocks: Enmeshing technology and creativity with artistic pedagogical technologies. Turkish Online Journal of Distance Education, 18(1), 4-21. http://dx.doi.org/10.17718/tojde.285705.

Jöreskog, K., & Sörbom, D. (2002). PRELIS 2 User’s reference guide: a program for multivariate data screening and data summarization; a preprocessor for LISREL. Lincolnwood: Scientific Software International.

Kaye, A., & Rumble, G. (1981). Distance teaching for higher and adult education. London: Cromm Helm.

Koestler, A. (1964). The act of creation. Macmillan: New York.

Koestler, A. (1980). Bricks to Babel. New York: Random House.

Kolyvas, S., & Nikiforos, S. (2021). Technology and creativity on early adolescence: A case study during COVID-19 pandemic. Current Psychology 43(5), 997. https://doi.org/10.1037/0022-3514.43.5.997.

Kozbelt, A., Beghetto, R., & Runco, M. (2010). Theories of creativity. In: Kaufman, J., & Sternberg, R. (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press, 20-47. http://dx.doi.org/10.1017/cbo9780511763205.004.

Li, H., Li, Z., Xu, L., Wang, Z. F., & Qu, S. H. (2009). Collective intelligence emergence in modern distance education based on metasynthesis engineering. International Conference on Artificial Intelligence and Education, 258-262.

Litwin, E. (2001). Educação a distância: temas para debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed.

Lloyd, P. (2013). Embedded creativity: Teaching design thinking via distance education. International Journal of Technology and Design Education, 23(3), 749-765. 10.1007/s10798-012-9214-8.

Mackinnon, D. (1965). Personality and the realization of creative potential. American Psychologist, 20, 273-281. https://doi.org/10.1037/h0022403

Mariani, M., & Alencar, E. (2005). Criatividade no trabalho docente segundo professores de história: limites e possibilidades. Psicologia Escolar e Educacional, 9(1), 27-35. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000100003.

Martínez, A. (2002). A criatividade na escola: três dimensões de trabalho. Linhas Críticas, 8(15), 189-206. https://doi.org/10.26512/lc.v8i15.3057.

Martinez, M. (2011). Tive uma ideia! O que é a criatividade e como desenvolvê-la. São Paulo: Paulinas.

Mcwilliam, E., & Dawson, S. (2008). Teaching for creativity: towards sustainable and replicable pedagogical practice. Higher Education, 56(6), 633-643. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9115-7.

Mendes, V. (2012). O trabalho do tutor em uma instituição pública de ensino superior. Educação em Revista, 28(2), 103-132. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200006.

Miranda, L., & Almeida, L. (2008). Estimular a criatividade: o programa de enriquecimento escolar “Odisseia”. In: Morais, M., & Bahia, S. (Eds.). Criatividade: conceito, necessidades e intervenção. Braga: Psiquilíbrios Edições, 279-299. 10.4025/imagenseduc.v2i2.16101.

Miranda, S. (2016). Estratégias didáticas para aulas criativas. Campinas, São Paulo: Papirus.

Mystakidis, S., Berki, E., &Valtanen, J. (2019). The patras blended strategy model for deep and meaningful learning in quality life-long distance education. Electronic Journal of E-Learning, 17(2), 66-78. 10.34190/JEL.17.2.01

Nakano, T., & Wechsler, S. (2006). Teste brasileiro de criatividade figural: proposta de normas. Avaliação Psicológica, 5(2), 159-170.

Nakano, T., Zaia, P., & Oliveira, K. (2016). Estudo correlacional: Criatividade verbal e personalidade segundo modelo dos cinco grandes fatores em estudantes brasileiros. Revista de Psicología, 34(1), 117-146. http://dx.doi.org/10.18800/psico.201601.005.

Niskier, A. (1999). Educação a distância: a tecnologia da esperança. São Paulo: Loyola.

Nunes, C. S., Moreira, J. A., & Vieira, C. P. (2020). Comunidades virtuais de aprendizagem e competências-chave para o século XXI no ensino superior a distância. EducaOnline, 14(2), 1-21.

Núñez-Beltrán, I., & Ramalho, B. (2020). Aprendizagem, desenvolvimento profissional e personalidade docente: contribuições do enfoque histórico-cultural. Educação em Perspectiva, 11, 1-14. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9003.

Nunnally, J., & Bernstein, I. (1994). Psychometric theory. New York: MGraw-Hill.

Okada, A., & Sheehy, K. (2020). Factors and recommendations to support students’ enjoyment of online learning with fun: A mixed method study during covid-19. Frontiers in Education, 5. 10.3389/feduc.2020.584351

Ortiz, F. (2016). Gestão da comunicação e da Educação a Distancia (EAD): Desafios e estratégias criativas. Referencia Pedagógica, 1.

Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.

Pimenta, C. O., & Sousa, S. Z. (2021). Avaliação em tempos de pandemia: oportunidade de recriar a escola. Estudos em Avaliação Educacional, 32, e08274. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8274

Pires, M., Spagnol, C., Brito, M., Gazzinelli, M., & Montenegro, L. (2009). Diálogos entre a arte e a educação: uma experiência no ensino da disciplina de administração em saúde. Texto Contexto Enfermagem, 18(3), 559-567. https://doi.org/10.1590/S0104-07072009000300020.

Porto, L., & Wechsler, S. (2020). Panorama do ensino de criatividade e inovação no Brasil. Revista Ibero-Americana de Criatividade e Inovação, 1(1), 27-40.

Preti, O. (1996). Educação a distância: inícios e indícios de um percurso. Cuiabá: NEAD/IE, UFMT.

Puryear, J., Kettler, T., & Rinn, A. (2017). Relating personality and creativity: Considering what and how we measure. Journal of Creative Behavior, 53(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.1002/jocb.174.

Ramirez, L. Q., Zarate-Ruiz, G., Miranda-Aburto, E., & Celi, P. S. (2021). Competency approach and formative assessment: case rural school. Propistos y Representaciones, 9(1), e1036. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1036.

Reynoso, N. P. M., & Aguirre, A. J. R. (2019). The making of tutorial videos as a learning strategy in distance education models. 12th International Conference of Education, Research and Innovation, 11372-11378. http://dx.doi.org/10.21125/iceri.2019.2834.

Ribeiro, A., & Carvalho, Z. (2017). A arte de inovar na educação a distância. Revista EaD em Foco, 7(3), 8-17. http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v7i3.604

Rogers, C. (1959). Towards a theory of creativity. In: Anderson, H. (Ed.). Creativity and its Cultivation. New York: Harper and Row, 83-95.

Rosca, F. (2013). Music in e-learning culture. Quality and Efficiency in E-Learning, 1, 604-609.

Runco, M. (1999). Implicit theories. In: Runco, M., & Pritzker, S. (Eds.). Encyclopedia of creativity. San Diego, CA: Academic, 644-646.

Runco, M. (2003). Creativity Research Handbook, Cresskill, NJ: Hampton Press.

Runco, M. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55, 657-687.

Runco, M. (2007). Creativity: theories and themes, research, development, and practice. London: Elsevier Academic Press.

Runco, M., & Albert, R. (2010). Creativity research: A historical view. In: Kaufman, J., Sternberg, R. (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press.

Sá, I. (1998). Educação a distância: Processo contínuo de inclusão social. Fortaleza: CEC.

Santeiro, T., Santeiro, F., & Andrade, I. (2004). Professor facilitador e inibidor da criatividade segundo universitários. Psicologia em Estudo, 9(1), 95-102. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000100012.

Santos, H., Leitão, C., Gonçalvez, M., Silva, M., & Rocha, S. (2011). Caderno do aluno: qualificação de gestores do SUS. 2ª.ed., Rio de Janeiro: EAD/ENSP, 2011.

Saraiva, T. (1996). Educação a distância no Brasil: lições da história. Em Aberto, 16(70), 17-27. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i70.2076

Sarramona, J. (1986). Sistemas no presenciales y tecnologia educativa: Castillejo y outros. Tecnologia educacional. Barcelona: CEAC.

Sathler, T., & Fleith, D. (2010). Estímulos e barreiras à criatividade na educação a distância. Estudos de Psicologia, 27(4), 457-466. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000400004.

Scalise, L., & Anache, A. (2019). A ação docente na pós-graduação sob a perspectiva cultural histórica: a criatividade em foco. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 3(1), 135-157. https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50594

Seffah, A., Kihail, M. A., & Negreiros, J. (2021). IT teaching labs: Innovations in a distance education era. 9th International Conference on Information and Education Technology (ICIET), 215-221.

Shaheen, R. (2010). Creativity and education. Creative Education, 1(3), 166-169. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2010.13026.

Sharp, C. (2005). Developing young children’s creativity: what can we learn from research? Research Information for Teachers, 32(1), 5-12. https://doi.org/10.18296/set.0633.

Silva, K., & Behar, P. (2019). Alunos da Ead on-line do Brasil e competências digitais. Revista EDaPECI, 19(2), 21-39. https://doi.org/10.29276/redapeci.2019.19.210742.21-39.

Simonton, D. (1990). Psychology, science, and history: an introduction to historiometry. New Haven, CT: Yale University Press.

Snijders, T. (1992). Estimation on the basis of snowball samples-How to weight. Bulletin Methodologie Sociologique, 36(1), 59-70. https://doi.org/10.1177/075910639203600104.

Soboleva, M. S., Loskutova, E. E., & Kosova, I. V. (2021). Characteristics of different methods of training in mastering the specialty “pharmacy”. International Journal of Pharmaceutical Research and Allied Sciences, 10(2), 70-76. https://doi.org/10.51847/2WbGQXV1F2.

Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity, 23(1), 58-66. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.002.

Stein, M. (1974). Stimulating creativity: group procedures. New York: Academic Press.

Steinbeck, R. (2011). Building creative competence in globally distributed courses through design thinking. Comunicar, 19(37), 27-34. http://dx.doi.org/10.3916/C37-2011-02-02.

Sternberg, R. (2000). Identifying and developing creative giftedness. Roeper Review, 23(2), 60-64. https://doi.org/10.1080/02783190009554067.

Tenenhaus, M., Vinzi, V., Chatelin, Y., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159-205. https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.03.005.

Vianna, C., & Alencar, E. (2006). Creativity and barriers to its expression in on-line education courses. Gifted Education International, 21(1), 54-62. https://doi.org/10.1177/026142940602100108.

Vidal, E., & Maia, J. (2010). Introdução à educação a distância. Ceará: Ed. RDS.

Vrazhnova, M. N., Anastasov, M. S., & Nikiporets-Takigawa, G. Y. (2021). Impact of professional self-improvement on the effectiveness of teachers in distance education. Revista Tempos e Espaços Educação, 14(33), 10.20952/revtee.v14i33.16159

Walberg, H. (1988). Creativity and talent as learning. In: Sternber, R. (Ed.). The nature of creativity: contemporary psychological perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 340-361.

Wechsler, S., & Nakano, T. (2011). Criatividade no ensino superior: uma perspectiva internacional. São Paulo: Vetor.

Wunsch, L. P., & Lopez, J. A. P. (2017). Online content as bases for collaboration in teacher training. Revista Educaonline, 11(3), 1-14.

Xiao-Dong, Y. (2004). Enhancing university students’ creativity: reflection and suggestions. Journal of Higher Education, 1, 1-18.




DOI: https://doi.org/10.18256/2237-7956.2022.v12i2.4555

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Renato Fabiano Cintra, Ivano Ribeiro, Mauro Torrente, Roberto Lima Ruas

Revista de Administração IMED (RAIMED)               ISSN: 2237-7956                Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA/Atitus)

Atitus Educação - Business School – www.imed.edu.br – Rua Senador Pinheiro, 304 – Bairro Vila Rodrigues – 99070-220 – Passo Fundo/RS – Brasil Tel.: +55 51 4004-4818

Licença Creative Commons

Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.