The imperative on the innovation and the building of an innovative teaching

Daniela Pederiva Pensin

Abstract


This paper considers that the discourses constitute and justify authorized ways of teaching. Thus, according to the games of truth, it is imposed to university teaching the innovation as condition to its presence. The aim of this paper is to provoke the problems facing the growing phenomenon of neophilia, the importance given to what is new, the obsession to what is new exposed through words such as: changing, creativity, flexibility, technology, entrepreneurship and, of course, innovation. Built in an approach inspired in the Foucaultians studies and using the discourse as a theoretical and methodological concept, this paper brings reasons around the meaning of innovation and put it with the movement of commerce of the university education. We also present positioning and resistance of educators and researchers associated to the productions of university pedagogy, considering possible way of escaping. Bearing in mind the theoretical and methodological concept of the discourse, the paper emphasizes the non-existence of life outside this atmosphere, warns to the constitution of a singular teaching guided by a singular notion of innovation in our world. The paper also highlights that the denaturalization and the problems facing the imperative of innovation are still necessary since this utilitarian, pragmatic, reductionist logic and linked to the neoliberal rationality acts as a desire of truth that acts over the teaching coercion and does not allow the truth.


Keywords


University education; Innovation; Teaching

References


BEHRENS, M. A. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 80, n. 196, p. 383-403, 1999.

BERAZA, M. A. Z. Innovación en la enseñanza universitaria: el proceso de convergencia hacia un Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Educação, v. 31, n. 3, p. 199-209, 2008.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf >. Acesso em: 11 mai. 2014.

CUNHA, M. I. O professor universitário na transição de paradigmas. 2. ed. Araraquara: Junqueira & Martins Editores, 2005.

CUNHA, M. I. Pedagogia Universitária. In: MOROSINI, M. C. (Org). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. v. 2. Porto Alegre: INEP/RIES, 2006.

FISCHER, R. M. B. A análise do discurso: para além de palavras e coisas. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, 18-37, 1995. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71741 >. Acesso em: 3 jun. 2017.

FONTENELLE, I. A. Para uma crítica ao discurso da inovação: saber e controle no capitalismo do conhecimento. RAE – Revista de Administração de Empresas, v. 52, n. 1, p. 100-8, 2012.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Aula inaugural no College de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 22. ed. São Paulo: Loyola. 2012.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GIACOMONI, M. P.; VARGAS, A. Z. Foucault, a arqueologia do saber e a formação discursiva. Revista Veredas, v. 14, n. 2, p.119-129, 2010. Disponível em: < http://www.ufjf.br/revistaveredas/edicoes/2010-2/volume-14-n/ >. Acesso em: 30 jun. 2015.

LEITE, D. Pedagogia Universitária. In: MOROSINI, M. C. (Org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. v. 2. Porto Alegre: INEP/RIES, 2006.

LUCARELLI, E. Pedagogia universitária e inovação. In: CUNHA, M. I. (Org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. São Paulo: Papirus. 2007. p. 75-91.

MOROSINI, M. I. Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. v. 2. Porto Alegre: INEP/RIES, 2006.

PENSIN, D. P. Agenciamento e docência na educação superior. São Leopoldo: Unisinos, 2017. 204f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.

VEIGA-NETO, A. Estar preparado. Apontamentos para pensar a universidade. In: MACIEL, A. M. R.; FREITAS, D. S.; CORRÊA, G.; WIELEWICKI, H. G.; MACIEL, V. S. Universidade hoje: O Que Ainda Precisa Ser Dito? Santa Maria: UFSM, 2012.

ZANCHET, B. M. B. A.; CUNHA, M. I. Políticas da educação superior e inovações educativas na sala de aula universitária. In: CUNHA, M. I. (Org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. São Paulo: Papirus, 2007. p. 179-192.




DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i4.2208

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




e-ISSN: 2447-3944

 Licença Creative Commons
A Revista Brasileira de Ensino Superior está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Indexadores

DOAJ.jpg latindex.jpg  
  REDIB  Diadorim.jpg
     
logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png

  
 
 


  logos_DOI_CrossRef_CrossChek.png