Early Childhood Education: A case Study About the Teaching Work
Abstract
Primary education in Brazil, in its birth in the nineteenth century, was conceived as a female activity. Regarding day care centers and preschools an association was established between the identity of the preschool professional and motherhood. The aim of the research presented here is to analyze how care practices common to dealing with young children, which are associated with a maternal, role affect the work of preschool teachers. The Clinic of Activity was taken as a theoretical framework. A case study was conducted based on data from an intervention in which six female teachers who worked in a preschool center participated. The records produced during the intervention were submitted to contrustritive-interpretative analysis. The results indicated that the preschool female teachers, based on the affective relationship established with the students, seem to regain the authority that deteriorates with the violence that hits the school in other levels of education. As for the maternal reference, it becomes a teacher knowledge built by a daily learning with the children and is incorporated into the professional culture.
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
Aquino, J. G. (1998). A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos CEDES, 19(47), 07-19. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000400002
Arce, A. (2001). Documentação oficial e o mito da educadora nata na educação infantil. Cadernos de Pesquisa, 113, 167-184. doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200009
Arendt, H. (2005). Entre o passado e o futuro. São Paulo, SP: Perspectiva.
Batista, M., & Rabelo, L. (2013). Imagine que eu sou seu sósia: Aspectos técnicos de um método em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 16(1), 1-8. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-37172013000100002&lng=pt&tlng=pt
Bruschini, C., & Amado, T. (1988). Estudos sobre mulher e educação: algumas questões sobre o magistério. Cadernos de Pesquisa, 64, 4-13. Retrieved from http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1179/1184
Clot, Y. (2010). Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte, MG: Fabrefactum.
Clot, Y. (2017). Clínica da Atividade. Horizontes, 35(3), 18-22. doi: https://doi.org/10.24933/horizontes.v35i3.526
Kostulski, K. (2010). Quelles connaissances pour l’action en clinique du travail : Une contribution à la question des rapports entre les actions de transformation et la production de connaissances en clinique du travail. In: Yves Clot (ed.), Agir en clinique du travail (pp. 27-38). Toulouse, France: ERES. Retrieved from https://www.cairn.info/agir-en-clinique-du-travail--9782749211725-page-27.htm
Kramer, S. (1992) A política da pré-escola no Brasil: a arte do disfarce. São Paulo, SP: Cortez.
Kuhlmann Jr., M. (1991). Instituições pré-escolares assistencialistas no Brasil (1899-1922). Cadernos de Pesquisa, 78, 17-26. Retrieved from http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1027/1035
Kuhlman Jr., M. (2000). Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, 14, 5-18. Retrieved from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782000000200002&lng=en&tlng=pt
Louro, G. L. (1997). Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes.
Mcmahon, S. D., Martinez, A., Espelage, D., Rose, C., Reddy, L. A., Lane, K., Anderman, E. M., Reynolds, C. R., Jones, A., & Brown, V. (2014). Violence directed against teachers: results from a national survey [Violência dirigida contra professores: resultados de uma pesquisa nacional]. Psychology in the Schools, 51(7), 753-766. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/pits.21777
Cangote. (2015). In Michaelis Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos. Retrieved from http://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=cangote
Oliveira, Dalila Andrade. (2004). A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, 25(89), 1127-1144. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400003
Pinheiro, F. P. H. A., Costa, M. F. V., Melo, P. B., & Aquino, C. A. B. (2016). Clínica da Atividade: conceitos e fundamentos teóricos. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 3(68), 110-124. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/2290/229053337009.pdf
Reddy, L A., Espelage, D. L., Anderman, E. M., Kanrich, J. B., & McMahon, S. D. (2018). Addressing violence against educators through measurement and research [Abordar a violência contra educadores por meio de medições e pesquisas]. Aggression and Violent Behavior, 42, 9-28. doi: https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.06.006
Rosemberg, F. (1999). Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa, 107, 7-40. doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000200001
Rossato, M., & Martínez, A. M. (2018). A metodologia construtiva-interpretativa como expressão da Epistemologia Qualitativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. Revista Lusófona de Educação, 40(40), 185-198. Retrieved from https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6442
Saffioti, H. I. B. (2015). Gênero, patriarcado, violência. São Paulo, SP: Fundação Perseu Abramo.
Silva, H. L. F. da (2006). Limites na construção de uma identidade política: condicionantes de gênero e de classe sobre o trabalho docente na educação infantil. Sociedade e Cultura, 9(2), 327-337. doi: https://doi.org/10.5216/sec.v9i2.480
Yazan, B. (2015). Three Approaches to Case Study Methods in Education: Yin, Merriam, and Stake [Três abordagens aos métodos de estudo de caso em educação: Yin, Merriam e Stake]. The Qualitative Report, 20(2), 134-152. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol20/iss2/12
DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2020.v12i2.3718
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Francisco Pablo Huascar Aragão Pinheiro, Maria de Fátima Vasconcelos da Costa, Adriana Alcântara dos Reis, Elysne Camelo, Andressa Fernandes Holanda, Emanuel Meireles Vieria, Cássio Adriano Braz de Aquino
ISSN 2175-5027
Este obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
BASES DE DADOS E INDEXADORES
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() | ||
![]() | ![]() |